Check e Br1M LHDN Hasil dan Rayuan BRIM 2016 di ebr1m.hasil.gov.my

374

Check e Br1M LHDN Hasil dan Rayuan BRIM 2016 di ebr1m.hasil.gov.my

br1m rayuan

Pada portal e BR1M, ebr1m.hasil.gov.my dipaparkan beberapa bahagian dan kategori yang boleh anda akses apa sahaja yang berkaitan dengan urusan BR1M 2016 termasuklah rayuan BRim 2016.

Berita Semasa yakin dan percaya ramai yang sebenarnya mengharapkan status permohonan BRIM mereka lulus dan berjaya apabila mereka semak keputusan BR1M 2016.

Apatah lagi mereka sangat memerlukan di saat kenaikan harga barang dan kos sara hidup di Malaysia semakin melonjak tinggi hari ini.

Kepada yang berjaya dapat pembayaran BRIM dan masuk terus ke akaun bank anda kelak, Berita Semasa ucapkan tahniah kepada anda. Gunakan dengan sebaiknya. Walaubagaimanapun, andaikata anda tidak lulus dan gagal dapat bayaran duit BR1M, di sini masih ada peluang kedua buat ada dengan cara hantar permohonan rayuan BR1M 2016.

Di bawah ini Berita Semasa akan senaraikan beberapa sebab dan punca mengapa dan kenapa permohonan BR1M 2016 anda kena tolak. Antara disebabkan :

Punca dan Sebab Permohonan Gagal dan Tidak Lulus? Hantar Rayuan BR1M 2016

  1. Anda didadapati tidak mengisi borang permohonan dan kemaskini BRIM 2016 dengan lengkap samada secara online ataupun manual.
  2. Gaji dan pendapatan yang anda terima melepasi syarat yang telah ditetapkan oleh kerajaan Malaysia
  3. Nama anda telah diletakkan sebagai tanggungan dalam borang permohonan BRIM 2016 yang telah diterima pihak LHDN Hasil aka Lembaga Hasil Dalam Negeri
  4. Anda telah pun hantar permohonan Buku 1 Malaysia BB1M
  5. Tidak meletakkan nama isteri ataupun suami anda, sedangkan anda ketika anda memohon, anda mengaku sudah berkahwin
  6. Gagal senaraikan nama yang anda tanggung walaupun anda memohon atas dasar membantu ibu atau bapa tunggal
  7. Anda didapati meletakkan no kad pengenalan yang tidak sah atau nama yang tidak tepat melalui semakan sistem Jabatan pendaftaran Negara (JPN)
  8. Anda telah hantar permohonan lebih daripada sekali
  9. Ada lagi yang anda ingin tambah?

Dan jika anda sebenarnya memang layak untuk dapat duit BRIM tetapi dek kerana sebab-sebab teknikal yang menyebabkan permohonan anda gagal dan tidak berjaya. Oleh itu itu, Berita Semasa syorkan kepada anda supaya daftar rayuan BRIM 2016. Bagaimana cara?

Cara Hantar Permohonan Rayuan BR1M 2015

  1. Anda boleh terus pergi ke mana-mana cawangan LHDN yang berdekatan dan dalam pada masa yang sama, kepilkan apa sahaja dokumen sokongan termasuk penyata gaji, slip gaji dan pendapatan anda sebulan serta tanggungan yang boleh menyokong permohonan rayuan BRIM 2016 anda
  2. Selepas itu, pihak LHDN Hasil aka Lembaga Hasil Dalam Negeri dan 10 agensi lain yang berkaitan seperti Bank negara Malaysia (BNM), Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) akan semak semula permohonan rayuan BR1M 2016 anda. Moga-moga lulus dan berjaya
  3. Pastikan juga anda kemukakan juga surat bertulis kepada LHDN
  4. Nantikan semakan status rayuan BRiM 5.0 anda di ebr1m.hasil.gov.my

P/S : Tahniah kepada yang berjaya. Kepada yang gagal cuba sekali lagi hantar permohonan rayuan BR1M 2016 anda supaya dipertimbangkan untuk kali yang kedua. Diharapkan rayuan anda kali ini dapat dipertimbangkan semula untuk diluluskan. Check di ebr1m.hasil.gov.my. Insyaallah.

PP/3 : Contoh borang rayuan ada di bawah ini berserta dengan senarai punca dan sebab permohonan anda kena tolak. Dibongkarkan untuk anda….

 

SEBARKAN

374 Komen Bernas

      • Tahu pon…. bila kerajaan dapat kutip cukai yang banyak daripada sektor swasta dan rakyat, barulah kerajaan boleh bagi subsidi dan bonus kepada rakyat. Kalau dok hentam ajer kerajaan, buat kecoh, pelabur lari…. ekonomi jatuh, kita juga yang rugi. Ahli PArlimen/ADUN tak kira pembangkang ker, kerajaan ker… gaji dan elaun depa tu cecah RM1 juta setahun. Kita orang biasa tak payah gaduh… dah… pergi buat kerja.

        • ko nie bangang abadi..abu,kte geng..
          macai2 sekalian..buka lah hati anda semua..
          jangan nak jdi bodoh abadi..
          dah terang lg bersuluh temberng bn pon ko masih nak sokong..selangor n kelantan x penah susah d tadbir PR..jngn bodoh sngt percaye media yg berat sebelah..g la temuramah sendiri penduduk selangor.

        • Salam…sy bekas penduduk selangor..mmg betul…sepanjang pr memerintah…sy tak pernah pn sesen bayar duit air….skng saya duk kat n9…rm13 air pn kne bayar..cube tgk ..sape yg prihatin…

        • Kami sekelurga pun tak dapat brim nie,tahun2 isi borang kat online xde pun masuk dlm akaun bank kecawa sgt sakit hati pun ada juga.pm tak adil la..

        • Same la..saya pun xmasuk lg..smpi hr nie check pun blm msk lg..kate ringankn beban..ini lg mnyusahkn org..janji xditepati

        • X kisah nak bangkang, tapi kalu asyk nk cri salah org jer, dh nmpk sgt ngative thinker. Please la, yg kuat memekak sgt ni, x thu syukur korg la. Jgn bg nmpak sgt yg dri tu sgt looser.

        • kelantan tak pernah susah? mmg ler tak pernah susah hidup rakyat kelantan, tp mereka bukan berkerja di kelantan. banyak yg kerja di tempat lain. lepas tu duk jaja kelantan tak susah..tak sedar diri tu. kelantan maju aper klu rakyatnya cari makan kat tmpat org lain. apa sumber ekonomi utama kelantan? ko pergi tngk sendiri kelantan tu mcm mana.

        • org kelate sorupo samo org indon dengen bangla mari sini cari duit pos kampung…….bengong….

        • jangan nak kutup kerajaan pulak.anak korg sekolah kat mana.klu anak sekolah kat sekolah kerajaan kenapa nak kutup kerajaan pergi lah sekolah lain

        • tapi awak amik jgak kan…..seng citer amik je mulut zip kemas kemas gune buat beli beras bagi makan anak bini…..
          moga kenyang dengan berkat rezeki dah di bagi x yah pertikai duit sape….kalau x nak sedekah kat orag lain..

        • Kenape eak………ble kerajaan ssah jew ttg ekonomi msti naik kan harge mnyak , hargew rokok em…..dan harge yg lain2 tu….negara kita kn pembkal getah,minyk, yg bgus tpi knpe die msih nk ktp kugtngn dri rakyt sdri knpew xnak kutip keuntngn di negara lua….napew eak….

        • saudara Bangkang, klu nk spin tu agak2 la nnti di kata bodh marah pulak. ko ni tak tau ke cukai pintu kt negeri selngor ni da naik? ko xtau ke lesen perniagaan dah naik harga? ko xtau ke lesen pengiklanan dah naik? ko tak tau ke sewa premis di plaza PKNS da naik? kot xtau ke sewa parkir kt plaza pkns tu naik? ko xtau ke bnyk gerai orang melayu di roboh tanpa notis? ko xtau ke byk rumah urut dekat port klang tu? ko xtau ke yg port klang dah jadi semakin kotor dan tak terurus? ko tak xtau ke masalh sampah yg dihadapi oleh penduduk selangor? ko xtau ke yg bukan semua rumah dpt air percuma?
          jd ko rasa penduduk selangor ni susah ke, senang??

        • hak masing2 … ada cara pemikiran sendiri… jng la ckp insan lain bangang… diri sendiri pun blm tentu sempurna…

      • Alhamdulilah.. bersyukur dgn apa yg diberikan, pada mereka2 yg bnyk sgt comment tu, kalau nk senang usaha mau lebih.. doa jgn putus.. tawakal pada yg 1.. bkn membobok yg bkn2 pada goverment. bagi saLah, x bagi salah.. Melayu mcm korang le yg membangsatkan lagi bangsa kita pada pandangan mata bangsa lain.

        • gua bayar income tax rm1613.50 pada tahun 2012.. 2013 blum declare lgi.. tu kira mcmn?? lu nak bayar balik ke?

        • kira okay lah tuh rm1613.5
          nak maju cam negara lain konon

          kalau kat europe double tax tuh

          (tapi kalau nak complain tax kereta 100% agree tinggi giler)

        • PaSAl koRang PunYe PerAngAI la MAlaySIA naK rUNTuh dOK bepEcah 3 PArti BAngSE leN aDE cAM kOraNG bEtekak x tEN2 PASAL KOnON TAu ApE keS kePALa ParTI buAT… bAliK NgaJI la DER lg BAik… lU org PK laa (10 keputusan BAHAGI 3 parti)MELAYU kite…lawan (10 BAHAGI 2 parti) BANGSE LEN….. AGAK2 laa sape yg leh menang.. bermulah tranformasi MALAYSIA = CINASIA…

        • kau anonymous sepatut nye anta kat africa bodoh duit kita , susah payah kita kerja tulang 4 kerat bn senang2 nk amik , harga semua naik br1m sekejap je lah satu hari aku belanja dah abis barang naik bpe pikir pakai kepala otak

        • askum
          saya ramlan hassan
          tahun lepas dpt rm500 tahun nie naikkan rm650
          cuma dpt rm450 kurang rm200 …mana pergi duit nie lagi rm200 …..td saya ambil dkt maybank
          tengok aja ..ingat dpt rm650 sekali chk maybank cuma dapat rm450 kurang rm200
          sekian
          t.kaseh

        • awak x layak la tu…pendapatan isi rumah melebihi 3k..bagi la peluang sama pada yg btl2 layak….

        • Masalahnya dah JANJI RM650….janji mesti di TEPATI. Kasian bro pada yg berharap sgt dpt lebih sikit.

        • Saya Bergaji RM14++.00
          dan isteri tidak bekerja..
          kata Gaji RM3K ke atas dapat RM450.00
          dan saya hanya dapat RM450.00

          apa barang Membohong?

          masa nak kan Undi.. Kan main lagi.. bg gula gula Br1M RM1200..
          masa nak laksana kata pulak RM650.00 [n tak sebut langsung kata RM450.00..

          yang di laksana hanya RM450.00, ada plak tangga gaji..
          pulak tu saya yang seisi rumah tak sampai RM3K pon dapat RM450.00

          adeh biawak di undi

        • memanglah kurang RM200 kat dalam akaun ko ramlan.Habis ko dah cilok wet tue buat beli no ekor 5650,4520 K.T.M.S RM25…pandai jew ko wet cakap lesap……Hahahaha aptb.

      • Eeee..abu ..tak bersyukur ke?? U duk cari salah je ke? Fkir lh masa mula2 merdeka dulu,fikir susahnya kerajaan nk bgnkn malaysia..senang2 je hentam…bersyukur lh yew…

        • ” klu pembangkang mmerintah belum tentu dapat macam sekarang ni ”

          apa ko ckp ? Kalau ? kasi pun tak diorang memerintah dah cakap bau mcm longkang

          kasi dulu la diorang memerintah, baru komen.. ni komen benda yg belum jadi lagi..

          tgk sekarang.. apa dah jadi dengan BN memerintah? kenaikkan harga dengan memdadak.. LU PIKIR LA SENDIRI..

      • Adoii..tu mmg duit rakyat..kalau x da cukai ko x kn dpt belaja kt sekola..pastu jd bodoh..pastu x dpt wt pinjaman..apa lg wt la loan bank nk blaja…pastu x pandai berhutang la kt bank abu

        • Kepadamu ye ke…,
          Ermm.. cukai bkn kira cukai yg tahunan tu ja.. ada gak cukai kerajaan yg 6% tu.. kebanyakan kdai mkn ada cukai tu. rsanya GST yg nk dilaksanakan pn kira cukai gak kn? so hampir suma owg mmg kna byr cukai dh skng ni.. jgn ingat pelabur2 dan syarikat2 ja yg byr.. sekian

      • Pembetulan tentang abu kata duit rakyat. Perlu diingat bukan semua rakyat Malaysia membayar cukai kpd Kerajaan. Ini adalah duit pembayar cukai dari orang2 tertentu sahaja selebihnya dari syarikat2 koperat dan pelabur2 dalam dan luar negara serta peniaga2 yang kena membayar cukai kpd Kerajaan.

        • Bodo ko ni kn…cukai jalan bkn cukai ke…yg ko p tadah muke dok byr rotek kete moto tiap taun tu bkn cukai ke…dasar palotak…ckp xnk pkir…

      • Siapa yang memerintah dan mengurus negara dari dulu lagi heeee?????? Sedar diri leeeee yang pandai buat komen yang tak baik ajeeee. Cuba leee lihat negara jiran-jiran kita??????. Pi leee duduk kat indon, thailand cambodia,laos atau vietnam dapat brim keeeee???????.

    • Kalau tengok barisan penerima BR1M hampir 99% adalah bangsa Melayu. Umno dari dulu kini dan selamanya mendakwa pembela bangsa Melayu sejak negara merdeka; tapi kenapa gulongan yang paling miskin dan daif seperti peminta sedekah adalah bangsa Melayu? Yang kaya raya sampai jadi billioner cuma pemimpin2 Umno samada Melayu atau Separa-Melayu, itupun hasil dari kerja2 tak betul seperti rasuah, menyamun wang dan hasil mahsul negara dan menipu. Malangnya orang2 Melayu yang menyokong umno tak serik2 kena tipu, bila bagi BR1M mereka melonjak2 gembira dan fikir itu duit dari umno!

      • DUIT DARI UMNO KE DUIT KITE DARI KITE KE..BERSYUKUR LA. MEMANG LA SEBAB BANGSA MELAYU PALING RAMAI KAT MALAYSIA & ADA YANG MALAS TU YANG JADI MISKIN.. NAK KAYA NAK SENANAG KEJE BUKAN SETAKAT CAKAP KOSONG MACAM TAK DE OTAK

      • sebab melayu bnyk keje makan gaji. xbrani buat bisnes. klu nk bisnes plak nk kne ade kroni, connection baru berani. swasta ke kerajaan ke sama je. mana nk kaya klu keje makan gaji. tgk lah list2 org yg kaya kat malaysia. mana ada keje kat kementerian ke ape ke. klu korg igt bila buat bisnes mesti kena rasuaj, nak menang tender kene suap, kene ada kroni, then aku cdgkan mengucaplah balik. rezeki dari Tuhan bukan dari ahli politik.

      • kak…kan dah kata pendapatan satu isi rumah bukan individu… kalau kurang dari 3k dapat 650… kalau antara 3k-4k dapat 450… kalau bujang tak sampai 2k dapat 300.. jadi pandai pandai le isi borang… emak bapak nama jangan campur dgn anak yg dah bekerja kalau lebih tak dapat le

    • Terima kasih sir Najib,bagi BRIM, lega lah saya awal tahun dah dapat BRIM. Saya nak cadangkan buka lah semula tanah rancangan untuk warga pencen yang umornya enam puluh tahun kebawah setiap negeri, bagi menampong kos hidup yang semakin tinggi sekarang ini.supaya mereka ini boleh bercucuk tanam dan menternak .sekurang -sekurangnya 5-8 ekar tanah,yang pendapatan pencennya rm 2,000.00 kebawah. Kalau diluluskan Alhamdulilah bertambahlah ekonomi rakyat Malaysia.sekian terima kasih
      Bt 31/2 bukit pulaubkt baru, melaka.

    • aku pon x dapat2 lagi… karot benorr la… punya excited nak p check kot2 la dapat… dah nak kena beratur punya panjang…. bila call plak ‘talian kami sedang sibuk” apalahhhhhh

    • askum……??
      ape cite nie,org lain dh dpt siap dh abs pun,yg ak xdpt2 nie ape cite….dh pnt ak nk gie cek kt bank ,najib2 menyusah kn rkyat lg ade lah….???

    • Kowg na gado2 buad pe . Tade pekdah pon . Kowg kt cni tmbh dose n sakit hti je , menteri2 kt sne tu tgh hppyy je dgn fmily dowg .. setakat kowg ckp n gado2 cm ni sikit pn ta gugat periuk nasi dowg .. tp 1 hal lha yg aq taw .., menteri dlu2 berjiwe rkyat,menteri skunk nakkn jwatan hnye utk duit ..

    • kerajan pilih kasih.aku gaji kecik xlulus brim.sedang kan itu duit rakyat.org gaji besar dulu.aku cek kat lhdn ckp d proses tp sbnr ny tak lulus.kerajaan malaysia penipu.sory ini luahan peraasaan org miskin

    • Terima ka c kerajaan kerana memberikan brim fasa ke 3 kepada rakyat malaysia …. tapi apa yang jadi persoalannya kenapa saya dapat brim hanya berjumlah RM450.00 SAHAJA. Sedangkan ikut jadual yang diberikan gaji > RM3000. 00 layak brim bernilai RM450.00 ….. Sedangkan gaji saya belum lagi menjangkau ke angka RM3000.00….. SILA BERIKAN JAWAPAN…..

    • Acik ko byk spin annnnnn bodo punya budak da bg duit pon xbersyukur , orang bagi duet ko beratur panjang2 , pastu banyak cingcong plak sini ! KALAU TAKDE BN UMNO TAKDE MERDEKA MALAYSIA NI ! merdeka pakai si bontot tu bg komunis toron !

  1. Pilihanraya dah lepas baru nak terus bank in duit BR1M. Kalau tak kena pegi ambik baucer salam dengan pak menteri keluar gambar dalam berita kununnya inilah pemimpin yang faham kesusahan rakyat.

  2. Suma rakyat berhak nikmati duit dari hasil negara yg dah sekian lama diratah penjajah sejak dr portugis hinggalah zaman prnjajah terkini iaitu rejim UMNO BN… kembalikan hak rakyat.

  3. Dulu masa sblm PRU13 sibuk bg BRIM kena dtg dan dgr ceramah politik BN dulu.skrg lepas PRU13 xde pulak nk suruh org dtg jumpa wakil2 BN atau dgr ceramah mereka dulu sblm bg BRIM..npknye lepas PRU sememangnya dorg xnk mendekati dan tgk pon rakyat.hanya sibuk bila tiba time pilihanraya saja baru nk turun jumpa rakyat bawahan, janji macam2 dan fitnah berbagai!
    Sekarang kalo ada yg sibuk turun pon hanya menagih penghargaan dari rakyat kerana harga kangkung berjaya diturunkan..

    Haram jadah

    • Sokong bro…lani batang hidung sekoq pon xnmpak dah…dah menang hilang mcm to ja..jnji nak tolong rakyat susah…mana janji to….nak tggu orang mngadu baru nak ambil tindakan..ni kah kerajaan yg hampa pilih..aku xpilih..peace

      • Mmm dia org x nak jumpa korang pun.. lagi dia naik harga minyak ade ler.. sebelum PRU janji 5 tahun x naik2.. naik jugak.. janji kosong jer.. sian lah kat org yg miskin tue.. pas tue bg BRIM.. leh pulak kata duit BN.. pleaselah..

      • Yg.tak nmpk btng hidung wakil rakyat PR..dok rumah belai bini muda…yg satu lagi sibuk cari jantan yg muda2 buat teman…yg lainnya sibuk kira batang balak….cari toke cina…yg sekor lagi sibuk cari cina doll…

    • apa benda la org sekarang,kerajaan nak jumpa.membebel lama.nanti sibuk dok panas la.lambat la.bila kerajaan bank in terus pada akaun.kata kerajaan xnak jumpa.what do u need actually??aku dah p dengar ceramah taklimat brim.xada pun dok mengata sapa2 woi..bagi salah.xbagi salah.duit kita sebagai rakyat hanya lah seberapa je.selebih nya adalah kerajaan roll kan duit hasil pelancongan,pertaniaan dan sebagainya untuk rakyat merasai duit tu sama2…aku kerja kat jabatan perdanA menteri.aku taw la sume ni.hang pa dok mengata.tapi dapat duit sengih..suruh la presiden kebanggaan hang pa bagi brim kt hang pa.pelik.xpernah nk dok bersyukur.dok mengata macam2..tapi apa kemudahan semua dok tibai..aiyaaaa apa ini org la

  4. Hai… entah aper-aper ntah yang tak puas hati tu… brim, subsidi beras, gula, bawang, tepung, petrol (banyak lagi)…, hospital free, biasiswa, buku teks, masuk universiti… Dengan Majlis Amanah Rakyatnyer, DBKLnye… segala bagai lagi lah… dengan polis yang cekap tangkap penjenayahnyer… tue pon tak puas hati lagi… aper lagi yang orang nak tu… aku tak tahu dia nak aper sebenarnya.

    • uii labu,otak u ada dlm kepala u ke?buat apa bagi banyak2 subsidi,itu cuma buat bagi org yg mcm u tengok saja,bagi sikit subsidi utk rakyat tengok kerajaan ada buat kerja.Pelbagai subsidi buat apa?turunkan ja harga minyak semuanya selesai,harga barang semua ikut turun,u faham kah?

      • Kadang2 kite ni sebagai manusia perlu bersyukur dengan ape yang ada…korang sepatutnye berpikir,kalau korang nak harga turun ape yang kerajaan dapat?adakah korang yang akan hulurkan bantuan pada kerajaan..tak kire lah parti mane yang naik pun harga barang dan minyak tak akan turun…korang kene pegang prinsip berniaga..korang nak ke berniaga modal rm2 dapat pulangan cume rm1 disebabkan orang ramai suruh korang turun harga..pada tahun depan barang korang dapat rm2.50 tapi korang dapat pulangan cume rm1 jugak…korang nak ke mcm 2?cube korang pikir pakai otak jangan pikir pakai kepale lutut…orang cina pun pandai nak carik untung tapi orang melayu kite ada macam orang cina?tanye lah pada diri korang sendiri….1 lagi cube korang pikir pe akan berlaku jika kite sebagai orang melayu tinggal dan menetap ditanah melayu tetapi dipinpin oleh orang bukan melayu pe yang korang rase,dan kalau korang tau susah nye orang2 dulu hidup bawah jajahan orang asing korang tau lah pe yang aku cakapkan tadi….

        • KAK TON SETUJU APA YG AWK KATAKAKN TU JGN SAMPAI NEGARA DAH DITADBIR BANGSA ASING SAMPAI MACAM NEGARA JIRAN AZAN PUN X BLH PAKAI SPEAKER

        • kak ton kene faham . siapa yg menyebabkan singapore jatuh ke tangan cina ? tak lain tak bukan UMNO . so siapa pengkhianat ?

        • Klau singapore x d beri kt lim kuan yu untuk d printah, cina mau jd PM Malaysia…adkh anda mau d printah oleh cina?? Org mlyu miskin bkn sbb krjaan tp sbb mlas nk berusaha???

        • HAHAHAHAHA………. OLANG MELAYU BOLOH GALOH2 MANYAK2 HAHAHAHAHA….N HAHAHAHAHAHA…… LAGI 1 KALA UNLI OLANG MELAYU KALAH OOOO… LU GALOHHH LA MANYAK2 NINTI UNLI CINA MENANG LU PK LAA APA YG NAIK PULAK HAHAHA….. CINASIA….

        • orang mlayu ni suke sangat gune hadis…tapi tak tengok sekeliling…….
          bile pemimpin naikkan harga barang cukai sume….. mule la gune segala hadis syukur……
          tapi takpernah fikir keburukan die…. “takpa la janji depa bela orang mlayu……” terime kasih 47% pengundi malaysia……. dapat brim oh lega staun….

  5. Kita perlu bersyukur dgn ape yang kita dapat…

    Kalaulah anda jadi seorang pemimpin atau ketua syarikat, adakah anda akan memberi bonus tinggi kepada anak buah anda sedangkan hasil syarikat anda hanya tahap cukup2 makan???
    agak2nye mana datangnye KLCC, KLIA, Sepang Circuit, kemodenan dan pusat belibelah yg ada di malaysia???
    kalaulah semua harga barang dan minyak masih diharga tahun 60an, siapa nak menanggung kos tersebut???
    kenapa keamanan negara perlu di cabuli dgn rusuhan???
    mahukah pelabur2 asing melabur dlm negara yg mundur serta tidak aman???
    adakah anda mahu tanah melayu dijajah sekali lagi???
    adakah anda mahu bangsa asing memerintah tanah melayu???

    fikirkanlah menggunakan akal bukan menggunakan perasaan….

    cuma yg menjadi masalah ialah gaji kakitangan bawahan x setaraf dgn keadaan semasa…

    penyokong kerajaan terpaksa redha dgn keputusan kerajaan tanpa membuat penambah baikan…
    pembangkang pulak kalau diberi gaji 100k sebulan pun tetap akan bangkang x tau sebab apa…

    wallahhualam…

  6. Jgn pndai ckp je..nasib baik krjaan BN yg memimpin malaysia..dapat gk kita rase BR1M utk tahun nie.parti pembangkang blm tntu kita dapat rse suma nie.blm tntu…sedangkn melayu lgi nk tindas melayu..yg pandai2 bangkang krjaan..jgn pandai ckp je BR1M nie duit rakyat.entah2 da dapat pun korg belasah gak..sokong gk p’bngkang..bkn korg skong BN pun nanti..

  7. cukup2la korg da bancuh krjaan..krjaan BN xzalim mne pun..dri zaman aku kecik lg dorg da m’minpin malaysia nie..xade pun perang.xade pun rakyat kita kebuluran..susah2 mcm ne pun BN gk yg tlg.

    • tahniah saya ucapkan kepada pm kita kerana beliau telah pun menjalankan tanggungjawapnya sbgai pm dgn teliti.beliau adalah orang yang brtanggung jawap pada msyarakat malaysia.kepintaran beliau memimpin rakyat malaysia amat disegani oleh negara lain.sebap beliau orang berwibawa thanks pm.we love yu.soal barang naik.itu tak jadi masalah bagi kita semua.sekurang kurangnya kita pun turt membantu rakyat untuk mencapai matlamat 2020.so janganlah kita berkira sangat dgn semua itu.setahu saxa.orang yang risau pasal barang naik adalah orang yang malas bekerja dan malas berusaha.coba kita rakyat malaysia berusaha keras.pasti kenaikan barang ni kita tak terasa.

    • pembangkang telah diberi peluang untuk memerintah sebelum mereka memerintah negara. cuba mereka memperbaiki negeri yang mereka dapat. buktikan mereka boleh memerintah. tapi hampa, makin miskin negeri mereka melayu umpama peminta sedekah bukan makin senang banyak masalah, tak taulah. saya takut kalau mereka memerintah malaysia turut miskin. berak aja banyak isi tiada,

  8. Salam… Macamana dengan RAKYAT yang gaji RM4001.00 sebulan dan mempunyai tanggungan yang ramai? Tak layak kan terima BR1M? Kesian kan… Kerajaan perlu ada perancangan yang baru untuk bantu golongan pertengahan yang tersepit macam ni…

  9. assalamualaikum dan salam sejahtera…

    aiseyman, apa la korang nak kecoh2 kat sini.. BN jahat la, BN zalim la.. BN buat apa saja korang hentam.. dari mata korang mmg dah tak nampak yang baik dah, semua x kena…

    kecoh pasal BN bagi BRIM guna duit rakyat, nak tanya sikit la, yang asyik dok ngata tu, banyak sangat ke duit korang dalam ‘duit rakyat’ tu?

    kalau BN ni perguna ‘duit rakyat’ demi minta sokongan, HARAM untuk kita terima atau guna.. ceritanya skrg, korang ni mulut ja kata HARAM, tapi masa terima tetiba jadi HALAL ( kononnya sebab duit rakyat, kembali kepada rakyat ).. saper ajar korang ilmu tu, DSAI kot?

    senang cerita, kalau rasa HALAL, terima dgn syukur, guna dgn bijak.. tapi kalau rasa ia HARAM, xpayah la saya nak ceritakan, korang kan bijak, korang paham2 je lah ye..

    Adios..

    • Bajet2 bagus je bercakap lu ni der. Lu tak tau pape lg mau nasihat org. Sedar la der, lu bulan2 makan gaji ratus2, pemimpin lu yg korup tu mkn gaji bulan2 puluh ribu. Lu pgy try kerja marketing la crk client org atasan gomen, tgk dia mkn percent stu job brp pluh ribu. Puihh. Sembang kemas. Org mcm lu ni je msih buta Dgn gula2 brim yg bpe posen je tu.

      • rushaa lu cite lg kuat sembang…lu cite pemimpin umno gji puluh ribu,lu tgk selangor punya pemimpin gaji bape..?naik 300% tu der…tu lu nk ckp auta jgk ker..?lu cite mcm lu berkawan rapat dgn pak menteri je..lu rasa brim tu mnyshkn lu,lu x pyh ambik..meh sni dtg penang,tgk lu bersyukur x klau dpt brim…sekurang2ny umno x tindas org melayu mcm pemimpin yg ko puja tu..

  10. Assalammuaalaikum..aduh..apa kecoh2 ni??ckp bn ni jahat la mkn duit rakyat la..apa semua ni??dah2 la tu..aku nak tanya korang ni..kalau jalan raya rosak,siapa yang turun padang??BN juga yang turun padang kan??kalau dah dpt brim 2,diam2 je..

    Hal ini berlaku kat miri sarawak..ada 1 jalan raya ni,berlubang besar..nak tahu siapa yang menutup lubang yang besar 2??kerajaan juga yang turun padang..saya tak kesah brg 2 naik harga ke,minyak naik harga ke..tak kesah..janji motor aku ada minyak pakai turun kerja,dah..kalau brg makan naik harga pun saya tak kesah..janji perut saya kenyang,sudah..

    Bye..

    • betul tu jili…dari dulu smpi skg barang naik,saya masih lagi idup..masih boleh menyimpan..jnji nk kne ade usaha dn rajin je..yg duk kutuk2 nie jenis yg malas dn x reti nk usaha je..klau tnye kt macai2 pr nie,klau boleh smueny nk free..gaya mcm dh sumbang berjuta2 ringgit kt kerajaan..harap macai2 pr nie pandai bersyukur la lepas nie..

    • kalau ikut keadaan ekonomi ni.. mcm tu lah.. dari dulu harga barang akan terus naik.. kita tak boleh buat apa2..

      untuk itu, apa kata kita pakat2 tingkat kan ekonomi kita dulu, taraf hidup keluarga kita dulu.. In Shaa Allah
      bila ekonomi diri dah kuat.. hangpa tak kan heran tentang apa apa kenaikan harga pun.. percaya lah..

  11. Dah dapat brim pun x reti nak bersyukur , klu x adapt ag lah teruk dikata mcm2, ape lah nak jadi nagn manusia sekarang x bersyukur nagn pemberian yang dah bagi, kalu nak dapat hari2 @ bulan2 maknenya malas nak bekerja, snng lah tiap2 bulan dapat duit….tapi bukan ngan hasil titik peluh sendiri , hasil bantuan owang lain, walaupun banyak yang dah dinaikkan harga , pikirlah mcm mne nak atasi untuk semua 2. nie x nak mengomel jer kerjanya, ada yang sanggup buat kerja lebh masa sbb nak tingkatkan taraf hidup, x plk nak mengomel mcm manusia yang x tau nak bersyukur. klau mcm 2 , ape kemudahan kerajaan bagi x perlu nak mintak habis cite.

    • Apa yang awak Luahkan Memang betul.Saya sokong 100%.Mereka yang banyak songek tentang Pemberian BR1M Adalah golongan2 yang malas berkerja yang hanya mengharap dan berharap duit datang FREE.
      THanKs…,,,

  12. aku rasa korang semua bangang. baik fikir mcm mana nak naikkan taraf hidup memasing dari buang masa gaduh kat sini. korang semua kat sini otak sempit, tak reti berfikir. dorang nak buat apa pun korang igt kita rakyat ni boleh bantah ke? dorang tak pandang pun lintah lintah mcm kita ni. sedar sikit

  13. Untuk pengetahuan semua, bantuan BR1M mungkin kelihatan kecil sahaja tapi kesannya dalam menjana ekonomi negara amat besar. Keseluruhan bantuan one off ini nilainya berbilion ringgit yang bila dibelanjakan turut memberi manfaat kepada banyak pihak sekaligus menjana aktiviti ekonomi rakyat secara keseluruhannya.

    Seorang ayah atau ibu yang menerima RM500.00 dari BR1M tentu sahaja akan membelanjakannya untuk kepentingan anak-anak sekolah atau setidak-tidaknya membaikpulih kenderaan, mungkin juga menggunakannya untuk membeli barangan keperluan dapur.

    Peniaga yang menjual barangan sekolah, pemilik bengkel kenderaan dan peniaga runcit menerima manfaatnya. Tidakkah ini membantu ekonomi bergerak dan berkembang?

    Tak perlulah bertekak, menuduh atau memandang serong. Rasaa nak terima..terima. Rasa tak nak..biarkan. Ramai lagi yang memerlukan. Apapun tetap di panggil REZEKI …

  14. Untuk pengetahuan yg tak setuju tu, bantuan BR1M mungkin kelihatan kecil sahaja tapi kesannya dalam menjana ekonomi negara amat besar. Keseluruhan bantuan one off ini nilainya berbilion ringgit yang bila dibelanjakan turut memberi manfaat kepada banyak pihak sekaligus menjana aktiviti ekonomi rakyat secara keseluruhannya.

    Seorang ayah atau ibu yang menerima RM500.00 dari BR1M tentu sahaja akan membelanjakannya untuk kepentingan anak-anak sekolah atau setidak-tidaknya membaikpulih kenderaan, mungkin juga menggunakannya untuk membeli barangan keperluan dapur.

    Peniaga yang menjual barangan sekolah, pemilik bengkel kenderaan dan peniaga runcit menerima manfaatnya. Tidakkah ini membantu ekonomi bergerak dan berkembang?

    So tak perlulah nak bertekak ya. Apapun ini tetap di panggil REZEKI.. Rasa nk terima..terima jer. Rasa tak nak terima.. biarkan saja.. Ramai yang masih memerlukan. Tapi jangan marah di depan jer, dibelakang tetap ambil…

  15. bagi yang bangkang brim,bangkang bn,harap keluar dari malaysia.lepas keluar duduk kt tempat orang rohinya duduk dan boleh jadi pembangkang.bangkang kenapa aku keluar.ini jika bn zalim lah.bn x zalim seperti yang di war2kan.
    kalau pembangkang jadi pemimpin bagi saya sama aje trendnya.pemimpin.kita lihat zaman pas perintah trg.sebelum perintah semua masjid bn adakah HARAM,bila dia pemimpin boleh jadi HALAL.mcm mana ni.

  16. salam..
    Pada pndpt sy, sebaik2nya kita masing2 kna jaga periuk nasi kita sndiri..cari rezeki halal..dan paling pntng tingkatkn amalan kita utk prsediaan ke akhirat..x perlulah nk bergaduh2 psl gov..biarlah dorng atur Mlysia ni yg pntg kita buat apa yg trbaik utk diri kita, keluarga dan agama. Selagi Islam x di ancam, kita ikt ja permainan dorang. Dunia ni smntara ja..skrg ni bkn ms utk kejar keduniaan, tp kita sbnrnya kna kejar akhirat. masing2 nk kna jawab dgn Allah. So be pepared. yg Allah nk tny nanti Pemimpin lah..so pikir la sndiri…

  17. nak kata duit rakyat..semua org bayar cukai..menteri2 pun byr cukai..asyik claim duit rakyat..bp juta sgt duit korang tu yg konon kerajaan amik??? perasan..sket2 ckp duit rakyat…

  18. asalamualaikum…
    sya nk tanya….?
    rayat mlaysia ada berapa banyak…,?
    tntu berbilon-bilion br1m di agih kan….
    sekiranya br1m tak payah ada…..
    boleh kurang ke harga2 sekarang ni….?

    • X BOLEH LAA… KERAJAAN PUN NK FIGHT NGAN NEGARA LUAR… TUNGU LAA KLU WET RM DAH SAME NGAN WEY NEGARA MAJU… AIR TIN SOYA KAT SINGALAPO 1 DOLE WET RM BRAPE DAH…

  19. Assalamualaikum…..kenapa harga getah sekarang ni terok sangat…kenapa kerajaan sekarang xboleh bagi harga lantai untuk getah…tetapkan lah harga lantai sekurang-kurangnya rakyat yg mengharap hasil getah boleh kurangkan beban..ini gaji kerajaan semua naik..tapi untuk rakyat xbole nak ambil berat..saya cadangkan 4ringgit 1kg harga lantai..xpyah nak turunkan harga lagi..kami rakyat yg begantung pada getah semata2 mohon jgn pikir kerajaan sahaja..pikir sama rakyat nie…bagi brim mmg bagus tapi untuk bapa hari ja???? Bukala mata rakyat2 sekalian..orang yang kaya lagi kaya…orang yg susah lagi susah bukan kerana xusaha tapi takdir yg tentukan…harap ambil tindakan…jgan pkiaq periuk nasi sendiri sahaja…Assalamualaikum

  20. Assalamualaikum,
    kenapa slalu sy perhati , bila pembangkang mula bersuara, ada je kata2 kesat yg digunakan. Itu ke yg melambangkan Parti kalian ? Tidak pernah bersyukur dan hanya mampu berkata buruk tentang org sahaja ?

    • Ala.. Selangor PR pegang pun.. korang bersuara jg.. kata pemimpin dia bg gaji byk lah.. mcm2 lah.. yg negetif jg korang sebut.. bersyukurlah malaysia BN pegang lg.. leh beli lg APARTMENT berjuta RM kat US tue tuk kepentingan persendirian..

  21. Assalamualaikum smua…pendapat saya..gov skang menekan rakyat dengan hutang yg gov tanggung..seleweng..malaysia kaya ngn sumber bumi..kenapa org asing datang malaysia?klu x kerana hasil bumi…kiter negara pengeluar…sepatutnye rakyat dilimpahi dengan nikmat…kenapa mata wang kite rendah..xyah compare jauh2…tgok jiran sebelah yang x brapa nak nampak…xde sumber bumi…tapi sd lagi tggi dari myr????…inflasi tinggi…mata wang rendah..kadar peratusan isi rumah yang berhutang tinggi..high commitment…saya suggest..byk baca..and dgr dua2 belah pihak…Islam is the way of life..bukan melayu is the way of life…

  22. saya menyahut seruan menterixsuka malaysia keluar saje dari malaysia….so apew yg sy dapat xyah kata kemewahan tp kebahagiaan hidup skali….dok arab lg syok maaa,,,,,,,,,

  23. wei, saya dok kat selangor dah bertahun2. sejak PR perintah kedai org melayu yg dekat ngan rumah saya dah kena roboh. sampah sarap x berkutip. jalan lobang sana sini. baru tapal jalan sikit banner bukan main besar lagi. saya lagi suka pemerintahan UMNo at least org melayu x melarat. PR dan pembangkang dapat janda berhias.

    • setuju ! setahun lebih duduk rumah baru dekat selangor,xpenah2 kene bayar bila air..tibe2 awl tahun hari tu bil air sampai kene hentam bil air sampai 2ratus lebih..pr ckp bil air bwh RM20 xpyh bayar.. tp bile di hitung2 balik..same je kene byr jgk bil air tu..

  24. Ehh kenapa x bagi RM5000 je setahun? Wkwkwk. .

    Ohya! Siapa tak bayar tax? PM bayar x ? Kalau dia pun bayar, tak kisah lah. Sama-sama bayar. Baru adil.

    Ada yang cakap saja banyak tetapi x maksudkannya.

    Janji ditepati. Saya cuma pihak yang ‘atas pagar’.

  25. Celah manenye DUIT RAKYAT?
    Berape ribu korang bayar tiap2 bulan dekat kerajaan? Berapa ribu pulak yang korang berhutang dgn kerajaan? Kalau mmg pon duit rakyat, kira bertuah lah KERAJAAN yang diterajui oleh BN tuh ye BN, terfikir nk sedekahkan dkt korang nih…kalau nk harapkan parti lain? Haram nak pikir perot rakyat, pikir perot depa je, asl boleh tabur manifesto bertingkat tingkat…settle…korang nih bodoh akai takdak…Selama nih pembangunan negara nih sapa yang dok bagi naik sampai boleh Malaysia sampai tahap nih? PKR KA DAP KA PAS KA? sapa bertungkus lumus? Sb tuh ckp korang nih bodoh bertingkat tingkat…Otak semua dok kat pungkoq masing masing. Sb tu kepam sampai takleh masuk akai logik.

    Tak habeh dok complain orang tuh tak elok, orang tuh terok…nih kalau PKR DAP PAS tuh elok pimpinan depa…awat sejak tok nenek moyang kita dulu sampai la nih BN yang dok teraju Malaysia? awat 20 tahun dlu tak berebot? Sebab Malaysia time tuh hrp pakai telepon pon 2kg berat? Mentang la nih BN dah bwk nama Malaysia sampai setaraf dgn antarabangsa, dan maju barulah PKR DAP PAS semua nk bukak mata nk berebut kerusi pimpinan? Dan hampa yang bodoh otak nih pon jadi lalang? Kononnya PKR DAP PAS nih boleh majukan negara? Kalau betoi, mana depa 20 tahun dulu? awat 20 tahun dulu tak berebut kerusi untuk bangkit membangunkan Malaysia? Mana?

    Tuhh penang tuh…DAP pegang dekat 20 tahunnn…dari tahun 1994-2014 nih apa yang berkembang dkt penang tuh? Melainkan rumah2 kondo dinaikan di merata tempat? yang harganya takmampo dimiliki oleh Melayu begaji 2000 kebawah pon. RM2000 tau mangkok…RM2000! Aku penah dgr orang cina DAP sendiri ckp…penang 20 tahun dulu dgn 20 tahun sekarang takdak beza…mmg takboleh nk ada perubahan apa2 dah…jadi sb tuh lah kami stick dengan DAP ja sb kononnya rasa kalau BN pegang pon takboleh buat apa…Jadi baiklah takpayah tukaq…Tudiaaa….! nak habaq ang…nih bukan aku nk mereka…tp realiti yang aku sendiri dengar…aku nk kata pa…sengih…pilihan hampa jugak 20 tahun dlu…so naseb ahhhh…

    Hampa bodoh…kalau pon hampa rasa pimpinan skrg perlukan style baru…patut hampa kene mintak BN dan PAS bergabung…lupa lupakan jelah sejarah pertelingkahan dulu2 tuh…pikir lah masa depan rakyat…bergabung! sebab nih 2 nih la satu2 nya parti yang diterajui orang melayu kita sendiri…Yang nk pi percaya PKR DAP pasepa? ANWAR tuhhh? Bekas banduan yang sedang mengadap pelbagai tuduhan mahkamah tuh yang hampa nk buat pemimpin? Hampa punya otak letak kat mana? PERMATANG PAUH pon tak terjaga, nih nak jaga MALAYSIA..PHUIIIIII!

    Hampa nih bangsa2 melayu yang belot dgn orang melayu sendiri patut kene buang negara ja… sokong cina yang mmg bukan asal negara nih…walaupun memiliki warganegara? nuh depa orang tanah besar cina…bukan asai sini ponnnn… Sedangkan CINA sendiri boleh tanya dimana ada tertulis MALAYSIA ini hak milik orang melayu dimana katanya….Ha yang bodoh2 nih tak mau jawab ka dimana? Kalau boleh segala kata2 aku nk ckp tapi tk terungkap sb hampa nih mmg bodoh, kata pa pon otak dah masuk dalam lubang pungkoq.

    • Hampalah bodoh.. 99% yg dpt BRIM adalah org melayu.. nampak sgt org melayu di malaysia nie adalah org miskin.. gaji dibawah RM4000.. semua duk menunggu BRIM.. x dpt leh pulak marah.. selain melayu semuanya kaya2.. x dpt BRIM x kecoh pun.. setakat RM450 setahun .. apalah sgt celah taik gigi je depa tue.. sedarlah sikit wahai org MELAYU.. sedar yg kite nie miskin di tanah aor sendiri n mengharapkan kerajaan bg duit.. pleaselah berusaha tuk berubah.. pada sesiapa yg x dpt BRIM .. anda adalah org yg BERJAYA didunia..

  26. Aku sokong abu! umno maicai pukimak! guna gengster tembak org bomb org! ap kita boleh buat! diam!bgi duit umno puihhh! duit rakyat! kangkung pon rakyat yg punya! Rakyat tanam bukan najib!bukan umno!adik bradik depa ja kaya! kita masuk tender bg harga rendah sapa dapat? adik beradik depa jugak! kita bg harga rm1 depa bg rm100 depa dapat?!wtf! ni lgi melayu nk sokong umno berubah la! bg peluang kt org lain, xelok rakyat buat lg parti, kita ubah lg! bodohnya melayu umno!Br1m bukan duit bapak dia! duit rakyat! depa satu family umno nk berak ats lubang jamban pon rakyat bayaq!lg mau ckp banyak! besaq mna sngt duit adun?besaq mana sgt duit menteri?? pemimpin berjiwa rakyat! rakyat kerja angkat sawit depa boleh jd kaya? taubat sampai tua mati kering! malas berkerja! org umno la malas berkerja, guna kroni! senang dpt tender!syarikat muflis kerajaan beli, beli bukan rugi beli untong lg atas angin!tol hiway malaysia ni bagus sgt ka?jalan xrata langsung ni nk naik harga tol kepala hotak! kos buat jambatan pulau pinang, p siasat kira balik, dah habis ke xhabis lebih dari habis! lebih cukup dari nk buat maintance mandi ;pon boleh overall UMNO PUKIMAK MACAI GENGSTER PENGECUT PUTAR ALAM KAKI KIKIS DUIT RAKYAT!

    • Geng abu ni dah kenapa ckap macam org x beradab dan b’moral nie. Suka ati je cakap. Macam orang x penah nak fikir baik buruk p’ckapan tu. Ingat ye, apa yang kmu tulis tu menggambarkan siapa kamu. Tolong jangan bagi malu diri kamu. Pathetic.

    • Sebenarnya duit BRIM tue.. duit korang jg.. korang isi minyak tambahan 20 sen selitar sama je jumlah korang isi minyak setahun.. n then duit tue dia org buat BRIM n dpt nama seolah2 dia org bg.. pikir2lah.. tp korang lg byk effectnye sebab semua nye naik bile naik harga minyak..

  27. bersyukur la dapat br1m tgh2 bulan ni..tengah2 bulan tengah sesak dapat gak tampung duit makan,minyak kerete moto,parking, tol sampai dapat gaji kn..

  28. its not about right or wrong… but its about people can easily change because of MONEY !!!! don`t just think about rich people but think also about poor people.. if harga kngkung turun.. takkan laa org miskin nk mkn nasi brlaukkn kngkung hari2… hrga minyak naik.. mcm mna org susah nk isi mnyak knderaan hari2 utk hntr ank pegi skolah and pegi kerja?? nk jlan kaki 8km ke?? jngn disebabkn kesempitan hdup nnti kita dengar pulak berita org bnuh diri sbb tak mampu tanggung keluarga and kesempitan hidup… don` make people accuse YOU as a MURDERER !!!!!!!

  29. org yg byr income tax tu anggapla sbgai bayaran utk korg guna servis kakitangan kerajaan.. kalu korg xpakai lgsg servis kami, anggapla sedekah kpd sedara mara korg yg miskin byr seringit je tu guna servis kami.. ank2 korg guna servis kami.. kalu korg lgsg xde sedara miskin, ank sekolah swasta.. anggapla sedekah kpd manusia yg miskin kat malaysia ni.. positifla.. jgn krn byr income tax yg lbh kurang harga handbag sy ni.. dah gebang satu dunia.. tu yg bala menimpa korg sbb selalu bersangka buruk terhadp org lain.. sblm ckp pndg sekeliling..

  30. orang dah bagi br1m tu ambik je lah… tak cukup lah apa lah.. kalau nak duit lebih kena usaha lah.. orang cina dan india gelak sebab perangai orang melayu.

  31. Tahun2 yg sudah, ku dpt penuh RM500.. tpi apakn daya tahun nie cuma dpt RM 450 shj walau pn pendapatan kurang dri RM 3000.. apa2 pn aku bersyukur.. terima kasih pucuk pimpinan yg telah mencapati manifesto pilihanraya tempohari.. janji minyak x naik sblm pilihanraya, tpi naik jgk.. janji bantuan persekolahan RM150, dptnya RM 100.. apa2 pn syukur kangkung turun harga…

  32. Borang pendaftaran permohonan BR1M 3.0 Bantuan Rakyat 1Malaysia 2014 secara online. Menerusi Bajet 2014, kadar pemberian BR1M 3.0 telah dipertingkatkan dan diperluaskan. Bagi isi rumah yang berpendapatan bulanan RM3,000 dan kebawah, kadar pemberian dipertingkatkan kepada RM650. Manakala isi rumah yang berpendapatan bulanan RM3,000 hingga RM4,000 turut menerima BR1M pada kadar RM450. Bagi individu bujang yang bekerja dan berpendapatan bulanan RM2000 dan kebawah, layak menerima bantuan RM300. Berikut adalah syarat kelayakan dan cara permohonan online BR1M 2014. Caruman Insuran Takaful Berkelompok Rakyat 1Malaysia atau i-BR1M bernilai RM50 akan diberi kepada semua penerima isi rumah BR1M bagi memberi perlindungan maksimum sehingga RM30,000 kepada penerima BR1M sekiranya berlaku kematian atau hilang upaya kekal.

  33. Bila nk maju bangsaku…sama2 mati jgk akhirnya. Bukan kaya pun dgn br1m. Krn br1m semunya botul… krn br1m semuanya botul…. krn br1m semuanya betulll… bagai lombu kene cucuk hidung.. mcm lalang dgn angin… otak ada, akai xdak… Oh, malaysiaku aman.

  34. KITA NI PATUT BERSYUKUR TAK MCM KAT NEGARA2 LUAR TU…..TAPI RAKYAT KAT NEGARA NI TAK TAHU BERSYUKUR SEMUA TAK BETUL KALAU KERAJAAN BUAT…….BISING2 PUN KALAU DPT DUIT KORANG AMBIK JUGA KAN

  35. Xleh layan sgt dasar suka bangkang…segalanya ttg org lain xkan betul punyer. Hanya rasa diri yg bagus. X bg BR1M, kutuk, dah bg pun kutuk…sentiasa ada alasan untuk mengutuk…Bukan sifat org islam….Nak cari salah org mmg senang, 10 perkara dlm 1 saat pun boleh…Cuba cari salah diri.. mmg susah la nk jumpa. rasa semua betul jer

  36. Entah le…. Saya tinggal kat kampung di P.Pinang…dulu semasa BN pegang , rumah mahal2 tak dibina pun dalam kampung..tapi sejak dua menjak ni bila DAP pegang…rumah yang tak mungkin mampu dibeli oleh orang melayu dibina bagai cendawa tumbuh dihari hujan…dan kampung majoritinya orang melayu…hilang…yang nampak tanglung merah aje…mungkin PR nanti undi melayu di kawasan saya akan hilang disambar roket….dan orang melayu hingga kini masih berbalah sesama sendiri

  37. beginilah orang melayu ..sudah bagi bising ..kalau tak nak bagi lagilah memekak ..kita sepatutnya bersyukur…Mari kelih tempat kawe ni gapo ado….tahi lembu jah banyak..jalan bertampalx..

  38. selamat berbelanja dengan duit Brim. yg dok gutuk dan rasa tak perlu bantuan tu bagi je duit tu pada org lain yg lebih memerlukan. Sedekahkan saja, buat amal jariah plak.. x dpt brim , dapat pahala,,,,,.. kalau gutuk dapat dosa free…

  39. Bagi anak-anakku dibawah,
    Janganlah kamu semua bergaduh kerana BR1M ini,
    Bapak bukan nak apa,
    Cuma sedih tengok semua macam ni…
    Cubalah kamu semua fikir sejenak…
    Kamu semua ada yang bersetuju dan tak bersetuju,
    Semua ni salh kita juga, masing-masing…
    Yang bersyukur/bersetuju tu,
    Janganlah nak melawan atau menambah kekecohan,
    Bawa bertenang kerana apa yang kamu semua impikan dan harapkan dah tercapai…
    Bagi yang tak bersetuju tu pula…
    Bawalah bertenang dan bersyukurlah…
    Pak Jib tu dah tua, mungkin dah nyayuk sikit..
    Mungkin dia lupa janji-janji dia semasa PRU13…
    Dia cuma ingat nak bagi BR1M je…
    Tapi takpalah,
    Sekurang-kurangnye kita dapat juga duit kita balik…
    Kerajaan kutip duit cukai dan sebagainye daripada rakyat dan patut menggunakannye demi kebaikkan rakyat…
    Bukannye belanja isteri habis-habisan…
    Tau lah yang isterinya tu “Queen Control”,
    Janganlah jadi lelaki dayus…

    Hmmmp….
    Takpelah,
    Lain kali semua pangkahlah pada yang betul…
    Jangan tersilap pangkah lagi…
    Harap-harap takkan terjadi lagi perkara sebegini…

  40. Ingatlah wahai manusia sekalian . Apa tujuan hampa semua wujud di dunia . Kalau setakat bazir masa nak tuduh org ni salah org ni betul baik tak payah . Bukan boleh bawak mati pon nanti .. awat ? Kat kubur nnti ada tanya ka “hangpa rasa sapa yang betul sapa yang salah kat dunia ?”

  41. A ‘mualaikum… w.w.. Tqvm Kerajaan BN. Ketulusan, Keprihatinan & Jasa Baik serta Inisiatif Bukti Kerajaan BN Mendengar Suara & Keluh Kesah Rakyat. Semoga Tahun ini negara kita Malaysia Menjadi Aman Damai, Lebih Baik, Model Terbaik Segalanya di Mata Dunia daripada tahun sebelumnya…

  42. Inilah Melayu yang di katakan dah maju tapi rupanya pemalas. Semua benda nak di bantu. Kalau bole semua nak free, rumah nak free, elektrik nak free, air nak free, nak kerajaan bagi duit free tiap2 bulan, tak payah bayar itu, tak payah bayar ini, bak kata semua nak free. Pandai bercakap dan pandai mengutuk aja. Bagi itu tak kena bagi ini tak kena. Kalau tak sokong kerajaan BN pun, senyap aja lah..tak payah nak mengata. Kalau kerajaan bagi apa-apa pun, kalau nak ambik, ambik la, tak mau ambik pun takpe. Nak kecoh2 buat apa. Kata duit haram la apa la, tapi bila kerajaan suruh update BR1M, update juga, tapi mulut dok menyumpah tak habis2. Apa-apa pun kita bersyukur ajalah, rezeki tuhan yang bagi. AlhamduLlillah.

  43. Tolonglah. Kepada makhluk2 yg rasa duit BR1M tu duit rakyat then kenapa kita kene bersyukur kat BN? Senang ckp mcm ni. BN tu kerajaan persekutuan, so as government diorg policy makers. so klu menteri kata kita bg brim then kita dapat brim. klu menteri kata tahun ni x pyh brim, then xde la brim. so bersyukur tu bukan sbb BN bg duit tp sbb dlm byk2 cara utk diorg guna duit tu, diorg pilih utk bg brim. diorg boleh je guna utk benda len, bina dewan baru ke, stadium ke hape ke. kalau nk kira duit rakyat sgt then lglah sikit korg layak dapat. sbb byk g org bayar income tax dan yg gaji besar tu lagi byk income tax diorg byr. so xyah nak bising sgt lah duit rakyat.

    dan kalau ade yg lagi “bijak pandai” yg ckp syukur bukan dekat BN tapi dekat Tuhan, senang ckp mcm ni. syukur tu xbermakna u sembah BN or jilat punggung depa ke hape. syukur dgn menggunakan duit tu utk perkara2 yg betul bermanfaat eg. beli oven utk buat bisnes kek ke. beli mesin jahit utk bisnes baju ke. Nabi pun ajar bila diberi sesuatu hadiah maka hargai dan balas kebaikan itu dgn lebih baik. so ucap terima kasih dah cukup. xde nya BN bg pastu expect korg utk undi depa. BN pun tahu sapa kawan sape lawan.

  44. Org pembangkangnie kecohlah.kerajaan dah bagi BR1M ambik jewlah.yang hang pi kecoh2 wat apa.x payah politik2 sgt bro…”DUNIA SEMUANYA TU”buat habis air liur jew korang.butuh2kn kerajaan makan gak duit BR1M tue.aptblh korangnie….bereye dgn politik korang,habuk takda..bukan bangsa melayu tp bangsa munafik..kalau xnak duet tue baik korang derma kat masjid jew.mane tau korang esok msk surga ke7…….amin.

  45. WEH……… SIAPA BANGKANG TU BAIK TAK PAYAH AMBIL DUIT BRIM…….. BANTUAN TU BEB, KALO RASA TAK PERLU, TAK PAYA LA NAK KECOH2 TAPI TAK PE LUMRAH MANUSIA KAN……..BTW, SIAPA YANG DAPAT DA DUIT BRIM, JUM SHOPPING ALAAA KAT MINI MARKET JE TAK PAYAH KAT HYPERMALL, CUKUP LA BELIKAN ANAK2 GULA2 AHHAHAHAHAHHA JUM3!!

  46. Dari Abu Musa r.a., “Rasulullah ﷺ pernah ditanya mengenai seorang laki-laki yang berperang supaya dikatakan ia pemberani (seorang yang berani), berjuang kerana membela kesukuan (bangsa) dan berjuang kerana ingin dipuji, maka manakah yang disebut berjuang di jalan Allah?” Rasulullah ﷺ lalu bersabda: “Barangsiapa berjuang untuk menegakkan kalimah Allah setinggi-tingginya, maka itulah yang disebut berjuang di jalan Allah.” (Muslim:3525)

  47. rata2 sini semua melayu yg komen.islam rasanya.tak guna bertekak sapa betul sapa salah.cari gaduh kat sini.pikir la,dunia ni dah nak kiamat.selama korang hidup,cukup ke nak buat bekalan kat akhirat sana yang selama-lamanya?gaduh kat sini.kutuk orang sana sini,bila nak mintak maaf?tak payah gaduh2 wat tambah dosa je.sekian.assalam.

    • bersyukur apa yg ada dapt , usaha tngga kejayaan , bersatu lah umat2 ku . ni tnah melayu , jngan smpai ketngan org lain … contoh p.pinang dh ada . renung renung kan …

  48. ni korng..pak andak nk ckp,taon lps pak andak dpt brim,
    taon ni x dpt plak.ke diorng lmbt bank in?diorng da soh update pak andak da update da..masok td da kali 5 cek tp x masok lg..lmbt ke x dpt ni.?jgn bg org harapan la..penat g bank tau x..pak andak ni da tue..siaannn

  49. Ambik je laaaa….aku yang gaji 5k pun dapat…syarat nye daftar Undi dan undi BN.. sape bagi duit tu aku sokong.. duit beb..sape nk bagiii..no money no talk zaman ni.. gua Macai Sejati sentiasa undi BN.. Parti lain bagi duit gua undi diorang pulak..kehkehkeh..doh le jgn gadoh2..kehkehkeh

  50. Just want to ask except for call and email.. wat is the another way that can check the status.. had call lhdn to ask it said in process.. why still process.. all result nt already came out??

  51. Baru je dapat info setelah pergi lhdn tadi. Bagi nombor ic then dorg cek. Katanya belum diproses. Pegawai tu kata setakat ni yang dah dapat hanyalah warga tua dan mereka yg sudah berkahwin, bagi yang bujang ataupun mempunyai tanggungan masih lagi belum diproses. Harap bersabar, terima kasih

  52. beli susu mmg dah harga cukai ..
    beli beras mmg ada cukai..
    beli keta mmg ada cukai..
    beli buku sekolah mmg ada cukai..

    hasil penat lelah pun kena cukai..
    duk dlm umah pun kena cukai..
    tanah pusaka pun kena cukai..

    apa salahnya dpt duit Br1m..
    walau apa pun pendirian..
    org bg ambik jelaa..
    yg nak gaduh buat apa??

    pokok yg selalu d patahkan pucuk..
    takkn keluarkan hasil..
    tukar mmg senang..
    tp sampi bila nak matang??
    apa salah yg bengkok kita luruskan..
    yg tak elok kita gantikan..

    sejarah mjadi pengajarn..
    biar hidup moden tp jgn lupa asal usul..

    kata diri pintar.. tp org tiup sket.. senget trsondol-sondol..

    buat apa nak jd macai sana sini ??
    yg kaya diorg.. yg lebam korg..
    jgn hanya fikir nasib yg dijulang..
    fikir jua nasib yg menjulang..
    kita adalah sama..
    penat kita..
    tujuan kita hanya mahu yg lebih sempurna..

    yg kat atas jgn la lupa yg dibawah..
    yg didepan jgn lupa yg dibelakang..
    mcm gunung berapi la kan..
    lahar kalo dah cukop panas pasti akan mledak..
    time tu lari sehelai spinggang jelaa.. sampi bila pun org akan kenang..
    ” tu la anak si anu..x guna tu bapak dia.. jgn kwn” biasa laa.. org kita..

    teringat iklan tv time kecik dulu..
    “kerajaan itu rakyat.. rakyat itu kerajaan”

    “Lu punya nasib lu makan, dia punya nasib dia makan. Apa salah ka makan sama-sama?” kata bai jaga ( seniman bujang lapuk) -End

  53. Terima kasih banyak Dato’ Najib…saya amat hargai pemberian ini memberi seribu makna kepada anak2 saya..menitis air mata melihat kegembiraan anak2 menikmati makanan kegemaran mereka yang dimasak oleh ibunya hasil dari duit BRIM. Saya tidak mampu menyediakan lauk2 yang mereka gemari. Dengan adanya BRIM Sabtu lalu saya betul2 terharu melihat gelagat mereka..katanya duit dato’Najib ni…sempat lagi sebelum makan ucapkan TERIMA KASIH DATO’ NAJIB walaupun Dato’ tiada dengan kami, kami sekeluarga betul2 menikmati dan bersyukur di atas pemberian ini. Alhamdulillah

  54. Salam semua.. xde apa pun nk komen pasal br1m sebab x dapat lagipun, tapi saja nak pesan pada kawan2 semua… Masalah terbesar komunikasi adalah apabila kita mndengar/membaca untuk membalas, bukan untuk memahami… cuba pahamkan apa yang orang lain nak cakap tu dulu.. lepas tu kalau anda rasa ianya salah, tegur dengan cara baik… saya nie orang Islam, Rasul kami ajar supaya kita menegur orang dengan baik, bukan dengan kata2 yang kesat/kasar dan mampu untuk melukakan hati orang lain… Andai silap, maka maafkanlah… sama2 kita ubah yang buruk kepada yang lebih baik…

  55. kenapa individu yabg betul2 layak untuk mendapat br1m sepeti “OKU YANG TAK BEKERJA”tak dapat br1m tahun ini????? padahal tahun lepas dapat tapi tahun tiba2 tak layak???? mentang2 lah individu tersebut pekak dan bisu maka diabaikan je!!!!

  56. assalam … saya pun tak terima lagi BRIM 3 sehingga hari ni … antara kawan-kawan pun ada yang dah dapat dan ada yang belom … agaknya bayaran dibuat berpingkat-peringkat kot … tapi tak tau la sampai bila jangkamasanya … ada yang tau ke ..

  57. asalamualaikom….janganlah kite gado sesama bangsa,,,bngsa lain suke je bila tau kite gdo….bersyukur lah ap yg kerajaan dh bg,,,,cbe bndingkan negara kite ngn negara org lain…bersyukur lah pnting,,pada abu….balik uma muhasabah diri….cbe klo abu jd PM.. adekah abu akn buat dgn ap yg PM NAJIB buat…

  58. berharap sungguh dengan subsidi…aku yang tak dapat pun rasa tah pa pape ngan perangai korang yang tak bersyukur 2…usaha la sendiri…gaji aku pun 1400 jer…cukup je bgi makan anak bini…orang nak tolong,alhamdullillah jer…tapi kalau tak dapat dah tak ada rezeki la tu…nak wat camna…

  59. taun lepas terima br1m tapi untuk taun ni masih lom terima lg..bukan sy sorang je yg belum terima lagi tapi msih ramai lg..mana yg terima melalui bouncer dah tau status permohonan mereka,tapi bagi penerima taun lpas dan telah mengemaskini maklumat belum tau lgi tentang status permohonan mereka sebab tiada info tentang status..
    *insan kecewa

  60. untung dapat pemerintah cam bn, ada gak masuk duit tiap tahun, kalau anuar yg jadi pm, kita dapat free service kat belakang, ha, kadang-kadang kat depan pun bole….kan..kan..kan.. woi! u ulang i saman.l.l..

    • kalau anuar jadi pm,dia akan bagi bantuan lebih besar lagi dari najib,bukan tiap tahun tapi tiap bulan,najib boleh bagi setakat rm650 je tapi anuar dapat kasi rm1,500 be,percayalah cakap aku,kau kata anuar main belakang bahkan kau sama najib pun suka jugak main belakang ha ha ha hu hu hu
      takde manusia sempurna beb,najib kasih duit pun bukan duit dia,itu duit rakyat jugak,ha ha ha pui

  61. Wahai anak adam. Bersyukullah apa yg kmu dapt dn jgn lh kmu tmak. Tmak itu adalh amaln syaitan. Biar lh kita tmak dengan ilmu allah.. Bukn dgn harta dunia.. Adakh selama ini kmu tgok org prgi tngal kn kite adakh harta yg die cari2..bolh bwk lubang kubur.. X bleh kn.. Yg bolh amalan dn kain putih dn kaps karnda shja.. Yg penting kte kne iklas trima apa yg kte dpt hrni.. Ok..

  62. Sy gji 950 ..Pn xdpt2 lg….tidak adil !!!!! Ap mslh u all !!!! Knpe prlu tgu proses … !! Pndai x pndai tgok gji owg .. Sy apply online awl2 lg..da msok acc no..ltak gji 950. ..what the problem ??? Aduhai..payah tol.. Smua owg da dpt..kteowg cam tgu durian jtuh je… Gov amek perhatian LA ckit ..

  63. sudah2 la burukkan kerajaan…dh bg ambik jer la..golongan begini la buat melayu jd pecah belah…aq xnk jd mcm kt singapura weii…yg pertama jumpa singapura org melayu tp skarang yg memerintah org cina….xkn kita nk cina perintah malaysia…ermmmmm

  64. selain oku & org tua, br1m adalah suatu pembaziran. rm4billion+ lebih baik jika digunakan untuk mmbantu golongan sasaran. sentimen rakyat tentang kenaikan harga memang sepatutnya dijangka kerajaan. ingat. malaysia mengamalkan ekonomi yg bebas. apa yang harus dilakukan ialah menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan. bukan dalam bidang perindustrian. tetapi dalam bidang mahir dan kompetitif. memandangkan lebih ramai graduan di malaysia, kerajaan gagal myediakan peluang tersebut. kesannya, gaji rkyat pertengahan rendah. lebih2 lagi yg tinggal di bandar. kita sentiasa diberitahu yg kerajaan mmberi peluang pkerjaan bla bla bla sedgkan kbykannya diisi oleh warga asing.

  65. Semua ini ujian dari Allah..stakat duit brim ni xde kaya @ miskin pn klw dpt..yg dpt tu syukur je la.xdpt bt rilex je sudah..dunia dh nk kiamat ni,mcm2 petanda dajal nk kluar..guna la akal fikiran yang Allah bg tu utk fkir bnda yg lg penting.Iman & amal kita ni baik @ x???baik sedar dari skrg tujuan Allah jadikan kita di bumi ni utk apa.gunalah masa yg Ade sebaik mungkin.korang semua in dh matang

  66. tk abis2 kate duit rakyat..klau btul duit rakyat,buat pe rakyat bersusah-payah bekerja.klau cmtu,lagi ramai penganggur kt malaysia ni..harga barang memang naik je la tnpa subsidi.tu la pembangkang,pe kerajaan bn memerintah negara cara islam sume tk btul,sume salah.aku tengok negeri yg pembangkang tadbir ni tkde pape pown yg berubah..Sedar2 la penyokong pmbangkang,korang nye pemimpin tu da brape bnyk guna duit rakyat.korang je bagai bak pepatah “kerbau dicucuk hidung”..ikut je cakap pemimpin korang,pembangkang ni,tadbir negeri msing2 ngan baik dan teratur dulu baru bole tadbir negara.nak salah kn satu pihak je…kira bgus ar kerajaan bg bantuan,sebelum2 ni mne ad kerajaan bg bantuan cmni…klau heboh anuar tu kte nk bg rm1500,nape sebelum ni dy tk buat dlu sebelum kerajaan buat bantuan ni ? memang bankrap ar negara n mundur klau bg bnyk cmtu…tk tau bersyukur pnyokong pembangkang ni,asyik nk pertikaikan je..

    • ni lg la stupidest statement………cek dulu sblm ckp…korang cek lhdn dan ketua audit negara punya report negeri2 PR yg terbaik bagi kutipan hasil dan pentadbiran wang kerajaan negeri….korang tau kenapa kena insurance duit BR1M korang? Korupsi melampau la ni….korang tgk sapa2 yg terima brim pasni ada nk claim insurance blh x? negara kalu da melampau sgt korup…bankrup laaa…nk bagi brim pn korup…mcm mana nk tadbir negara….jam dinding 50 ringgit supply jd 1200 ringgit( laporan ketua audit Negara Tu)….apa kes???? tu jam je….Buat jambatan Lg laaaaaa…..dlm malaysia bkn supply jam je….ni contoh kecik bg mereka yang x boleh bfikir lg jauh…asal bagi susidi je negara akan bankrup….aparaaaa…..pk laaaaa. xkan bankrup kalu pentadbiran wang negara d tadbir dgn btul…zaman mahathir pn korup tapi buakan melampau cam skarang..subsidi bnyk gak zaman dia…sebab hasil negara kita mmg boleh tampung semua subsidi rakyat…cukai import, eksais, jualan, company, PLUS, personal, eksport, hasil petronas pn da melambak…mana pergi suma ni….fikir dan buat kiraan laaaaa….jgn main sembang je….PR ckp dulu nk bagi subsidi sblm PRU sbb memang da kira suma ni….Xkan la nk bagi janji kosong sbb nk tadbir Malaysia 5 tahun je…..aparaaaaaa….yg 600 ni laa duk bising….diorang gigit korang punya subsidi petrol pn da berapa setahun…..otak udang laaaaaaa

    • ni lg la stupidest statement………cek dulu sblm ckp…korang cek lhdn dan ketua audit negara punya report negeri2 PR yg terbaik bagi kutipan hasil dan pentadbiran wang kerajaan negeri….korang tau kenapa kena insurance duit BR1M korang? Korupsi melampau la ni….korang tgk sapa2 yg terima brim pasni ada nk claim insurance blh x? negara kalu da melampau sgt korup…bankrup laaa…nk bagi brim pn korup…mcm mana nk tadbir negara….jam dinding 50 ringgit supply jd 1200 ringgit( laporan ketua audit Negara Tu)….apa kes???? tu jam je….Buat jambatan Lg laaaaaa…..dlm malaysia bkn supply jam je….ni contoh kecik bg mereka yang x boleh bfikir lg jauh…asal bagi susidi je negara akan bankrup….aparaaaa…..pk laaaaa. xkan bankrup kalu pentadbiran wang negara d tadbir dgn btul…zaman mahathir pn korup tapi buakan melampau cam skarang..subsidi bnyk gak zaman dia…sebab hasil negara kita mmg boleh tampung semua subsidi rakyat…cukai import, eksais, jualan, company, PLUS, personal, eksport, hasil petronas pn da melambak…mana pergi suma ni….fikir dan buat kiraan laaaaa….jgn main sembang je….PR ckp dulu nk bagi subsidi sblm PRU sbb memang da kira suma ni….Xkan la nk bagi janji kosong sbb nk tadbir Malaysia 5 tahun je…..aparaaaaaa….yg 600 ni laa duk bising….diorang gigit korang punya subsidi petrol pn da berapa setahun…..otak udang laaaaaaaaaaaaaa

      • banyak bising la kamu sana….duit kerajaan la apa la… korang tau ka duit tu dari pembayar cukai seperti kami..gaji tak sampai 4k tp di cukai gila2..datang penyamubn lhdn minta duit lg setiap 4 bulan..itu tidak cukup ini tidak cukup..ini semua untuk bg pada kamu di luar sana yg tidak tau bersyukur dan tidak pernah cukup.tau komplen ja…kami ni sudah kena cukai..terpaksa ikat perut demi bg anak bini makan dan bg makan untuk korg2 ni la yg tau merungut saja… kami ni 1 sen pun tak dapat dari kerajaan…bagaimana kalau kami ni pembayar cukai tidak menghalalkan duit kami yg di kenakan cukai tersebut..sampai mati pun kamu kami tidak halalkan tersebut…bagaimana… terima kasih pun tiada di ucapkan pada pembayar cukai.. haram la duit kami itu bg kamu di luar sana….

  67. Ramai orang mengeluh mengapa ada yang dapat Rm450 dan ada yg dapat Rm650.Janganlah dabble std kalau nak bagi untuk rakyat.Macam saya menghidap sakit pertumbuhan paru paru dan tak dapt berkerja pula malangnya dapat duit BRIM Rm450 sahaja.

  68. BN penipu janji nak bagi BR1M RM1200 untuk pancing undi dulu tapi sekarang ada yang tak dapat dan dapat sedikit pula, semoga semua rakyat bangun jatuhkan BN sekarang…..yang penting semoga BN hancur segera!

  69. Emm, janji mesti ditepati. Tunaikanlah. Bosan la tunggu macam peminta sedekah. Beratur lama dekat bank check. X ada pa pn. Cakap x serupa bikin. Macam tin kosong. Bising ja lebih tapi habuk pn x da. Jgn la time mengundi ja bagi mcm mcm. Please dont make the stupid news again. If promise do it. If not dont ever you think to talk about.

  70. korang ni bising2 sana ada bayar income tax ka…semua itu dari duit pembayar income tax… gaji sebulan tidak sampai 4ribu setahun tp beribu kena potong… itu pun tidak dapat br1m..kami ni jd kuli kerajaan utk bg kamu itu brim..umpama lanun merompak dengan paksaan utk memberikan hasil… syukur la kamu dapat… apa yg tidak puas hati lg…bukan duit kamu yg di ambil pun…kena bagi adala… kami ni sudah banyak bayar…tidak di bagi lagi… faham2…syukur sudah kami tolong kerajaan tu untuk bagi duit kami sama kamu di luar sana…

    • betul3…susah2 kerja untuk dapatkan duit yang halal,pas tu datang penyamun lhdn minta duit untuk bayar cukai…pastu kagi kamu yang di luar sana yang tak membayar cukai tapi tau bising2 saja tidak puas hati ini la itu la…tahu berkata2 mengata.. syukur la… bukan duit kerajaan yg di edarkan pada kamu..,.tp duit pembayar cukai yg sengsara untuk menolong kamu… ni kerajaan bg duit brim berterima kasih pada kerajaan…berterima kasih la pada si pembayar cukai pendapatan yang terpaksa bayar dan ikat perut untuk anak isteri dan untuk memberi kamu makan di luar sana… bersyukur la wahai orang tidak pandai bersyukur… palui…..

  71. Baru2 ni aku gi kat LHDM…sebab dalam account aku x ada apa2 pun…bila LHDN check tiba2 diorang kata aku x layak dapat brim sebab pendapatan dah lebih rm4,000…
    Aku terkejut beruk…bila masa pulak aku aku dapat gaji 4,000 sebulan…memang aku dan isteri berkerja…tetapi 3,000 pun x sampai (hanya Allah yang tahu)…aku x tahu nak buat macamana…
    Kalau buat rayuan tu macamlah nak gi mintak sedekah aje…memang teruk punya manusia…itu pun belum tentu dapat…kadang2 naik angin jugak bila ada yang mudah dapat brim, tapi gaji 4,500 keatas…
    Macamanalah diorang ni buat kerja?…aku pun x paham…entah sistem apa yang diorang pakai…kepala hotak dia!…

  72. ingt sikit kn kt ni orang islam……..kan allah dh berfirman jika kamu syukur dgn nikmat yg aku beri akan aku tambah rezeki tp jk sekiranya kamu kufur dgn nikmat ku rasai lah azab ku yg teramat pedih……rezaki tu hak allh manusia hanya perantara

  73. saya agak kecewa bila sy x dapat BR1M , sy x bekerja dan menjaga ibu sy di kampung, ayah Sy baru meninggal dunia Minggu lepas, Sy betul2 sedih apa bila buat semakan ditulis tidak berjaya Sebab pendapatan Sy lebih RM 2000, kenapa la diorang ni, Sy berniaga sendiri, duit tu mmg la keluar masuk, camne la system ni? Sy dh la X keje Jaga ibu Sy, kakak Sy masuk duit beli ubat tu Kira pendapatan ke? camne buat keje ni? xpe Sy ngan Mak Sy Susah korang X kisah kan? senang je buat kesimpulan Sy ni xperlu brim..kecewa betul ngan LHDN, Adil? aku harap korang Terima Azab nanti

  74. Salam..kta hrp smua brim akan d lulus kn sperti taun lepas sdh d lulus kn.. Bbrpa hri cek brim blum ada msuk g..tkut brim kmi x d lulus kn.. Dsbb kn brim brisan nsional tatap d bank.. Sy hrp brim pndduk malaysia yg len d lulus kn.. Xkan tmbul mmbgkang.. Klau yg len dpt brim psti kn kmi pn dpt walau pn kmi x menghrp jnji 1mlysia NIKMATI BRIM2016 BN1M(barang naik 1malaysia) jgn komen yg sdh dpt brim tu tkut d ckp mmbngkang,sdh tntu tdk jika jnji d tepati.. Tatap BN dan tatap BR1M ….jnji kpda rakyat jgn d abaikn.. Krna rakyat kerajaan d truskn..

  75. perlu ke merayu kalau kesalahan Dari Bahagian mereka?tidak lulus kerana gaji melebihi 4 ribu..nak tengok ke penyata pendapatan bulanan?update semula!semak betul2!,nk thu brkenaan siapa,saya akn hubungi esok hari..

  76. BR1M 4 kali setahun jadilah dari tak dpt…tapi thn ni tak dpt pun br1m..dah kemaskini online masih tak dpt, macam mana tu..nak bagi,bagi je lah jgn susahkan rakyat

Kongsikan Pandangan Bernas Bersama Kami Di Sini. Bincangkan..