Daftar Borang Permohonan Skim Myhome Rumah Mampu Milik. Bantuan Subsidi RM30,000

133

myhome

Daftar Borang Permohonan Skim Myhome Rumah Pertama (Mampu Milik) : Akhirnya dalam pada usaha pihak kerajaan Malaysia mahu membendung ledakan kenaikan harga rumah dan ketidakmampuan rakyat Malaysia yang berpendapatan rendah beli rumah pertama, kerajaan tawarkan bantuan beli rumah pertama yang berbentuk bantuan subsidi RM30,000 kepada anda, anda yang layak…

Daftar Borang Permohonan Skim Myhome : Bantuan Subsidi Beli Rumah Pertama?

  1. Dikenali sebagai Skim Perumahan Mampu Milik Swasta atau MyHone
  2. Program & skim MyHome merupakan sebuah lagi projek perumahan yang telah diluluskan mulai 1 Januari 2014 Peruntukan sebanyak RM300 juta di bawah seliaan Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan.
  3. Antara objektif atau matlamat utama skim MyHom, membantu rakyat memiliki kediaman sendiri dengan kos rendah dan sederhana.
  4. Program & Skim Myhome ini turut menawarkan bantuan beli rumah (subsidi) sehingga maksimum RM30,000 untuk setiap unit rumah kepada individu yang layak.
  5. Kerajaan akan membantu mereka yang layak membeli rumah pada harga rumah kos rendah dan perbezaan baki harga akan dibayar kerajaan kepada pemaju berkenaan.
  6. Terhad kepada 10,000 unit rumah sahaja

Daftar Borang Permohonan Skim Myhome : Syarat Kelayakan?

  1. Warganegara Malaysia
  2. Terbuka kepada pembeli rumah pertama
  3. Pendapatan bulanan isi rumah maksimum RM3,000 bagi kos rendah
  4. Pendapatan bulanan isi rumah maksimum RM6,000 bagi kos sederhana

Daftar Borang Permohonan Skim Myhome : Contoh pembayaran Subsidi?

  1. Subsidi beli rumah pertama ini akan diberikan kepada pemohon yang layak untuk membeli pada harga rumah kos rendah mengikut definisi yang ditetapkan kerajaan negeri.
  2. Jumlah maksimum subsidi adalah RM30,000
  3. Misalnya kalau kerajaan negeri menetapkan rumah kos rendah pada harga RM40,000, sedangkan pemaju terpaksa menjual rumah pada harga RM70,000, maka kalau pemaju dan pembeli berkenaan layak untuk mengambil bahagian dalam skim ini, maka rumah RM70,000 akan dijual pada harga RM40,000, dan baki RM30,000 dibayar kerajaan.

Cara & Tarikh Daftar Borang Permohonan Skim Myhome?

  • Orang ramai boleh memohon kepada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan untuk mendapatkan borang permohonan bantuan Skim MyHome bermula pada 1 April 2014.
  • Daftar Borang Permohonan secara online Skim MyHome tidak disediakan.

Berita Daftar Borang Permohonan Skim MyHome Rumah Mampu Milik

P/S : Berminat daftar Borang Permohonan Skim Myhome bagi tujuan beli rumah pertama anda?

Siarkan Komen Anda di Facebook

Komen Bernas di Berita Semasa

Share.

133 Comments

  1. Macama mana nak dapatkan borang itu dan dimana…saya mohon sangat nak mohon…untuk umah pertamaku…coz saya tak ada rumah

    • Abdul Wahid on

      Salam,

      Saya juga nak tahu jikalau orang bujang boleh memohon. Lagi-lagi jika ada perancangan untuk berkahwin dalam masa terdekat

  2. Kenapa tidak disediakan permohonan online?…bukankah ia memudahkan lagi urusan. Bagaimana pulak golongan OKU yang ingin memiliki rumah ini?..Harap, permohonan online dapat dibuat. kalau tidak dibuat secara online, Sudah tentu orang dalam akan dapatkan untuk kaum kerabat terdekat dahulu, yang lain kemudian atau langsung tidak dapat. Perkara ini memang berlaku. Mohon untuk dionline kan,.. pembahagian perlu TELUS dan JUJUR. golongan CACAT perlu diutamakan untuk mendapat rumah ini.

    • betul 2..kata zaman IT semua pun blh online jer kalo nk buat lgpun IT tu kan ke utk memudahkan urusan..hmmm..IT la sangat Malaysia nie yea..:)

    • ziema cooler on

      sokong 100% apa yg dktakn…..hrp ape yg dkatakn x tejdi hendakye…harapan rakyat yg mmg tdak memiliki rumah langsung dpat memiliki skim my home dr kerajaan….

  3. LINA BINTI JOL on

    Saya org srwk mnetap d sibu,nak tahu d sibu ads tak skim MyHome dan mcm mane nak isi borang tu,nak dptkn kt mane eyh….tlg explain lebih lanjut lg blh?TQ

  4. Saya pernah beli rumah kos rendah 12 tahun yg lalu dimana rumah itu tergengala pembinaannya sehingga hari ini. Adakah saya boleh memohon skim Myhome ini.

  5. selamat pagi, tuan/puan.

    macam mana saya nak memohon perumahan nie.Disabah skim perumahan bergni ditempatkan dimana?

    sya berkerja kakitangan kerjaan layak kah memohon skim perumahan bgni…suami berkerja di company.
    syarat2 permohanan skim perumahan nie?

  6. harap2 dapatlah beli.. anak dah nak habis sekolah menengah tapi masih menyewa lagi.. huhuhu.. moga yang BERJAYA menerima bantuan ini benar2 yang ‘LAYAK’..

  7. Farid mahmud on

    Assalamualaikum. Saya mempunyai OKU. Di mana perumahan ini akan dijual? Mcmana nak mendaftar borang perumahan ini online??

  8. Tarikh tutup permohonan sampai bila. Pemohon yang kerja di semenanjung kalau Mohon untuk rumah di tempat kelahiran contohnya sabah dan sarawak boleh ke.

  9. saya dr sarawak menetap di Betong …macam mana nak dptkn borang…nak trn Kuching tidak ada masa disebabkan kerja…

  10. ZARIMA BINTI ZAKARIA on

    saya dr sarawak menetap di Betong …macam mana nak dptkn borang…nak trn Kuching tidak ada masa disebabkan kerja…

  11. Cara & Tarikh Daftar Borang Permohonan Skim Myhome?

    Orang ramai boleh memohon kepada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan untuk mendapatkan borang permohonan bantuan Skim MyHome bermula pada 1 April 2014.
    Daftar Borang Permohonan secara online Skim MyHome tidak disediakan.

  12. macam mana nak mohon ye..
    di lembah klang nak ambil borang dimana ya?
    saya nak mohon, sekarang saya nak beli rumah tak mampu,sebab harga rumah mahal2..

  13. zulhazi b kudus on

    mana nak dapat kan borang myhome tu….,saya dah belasan tahun menyewa,anak2 pun dah besar…tapi masih juga belom dapat RUMAH SENDIRI……

  14. assalamualaikum, saya ingin memohon untk membeli rumah kos murah seperti yang telah diwartakan tetapi saya masih belum bekerja dan masih belajar diperingkat degree sebuah ipts, adkh saya layak memohon?

  15. salam.di mana boleh ambil borang, di kl atau putrajaya. coz nak ambil cuti. nak tunggu awal 1 hari, takut borang habis.t kasih sebab buat rumah murah.saya tak mampu beli rumah kat lang valley ni.saya kerja di shah alam.t kasih

  16. Saya pun berhajat sagat nak beli rumah ni sbb umur dh menigkat rumah tk ada lagi anak2 pun dh membesar, rumah bandar (kl)ni pun tk mampu…
    Harap kerajaan bagi betul2 pada org yg memerlukan…

  17. saya beli rumah tapi rumah belum siap dah hampir 9thn
    tunggu tapi tak ada respon pemaju sudah muflis sekarang
    nak beli rumah pun susah nama dah blacklist

  18. Slmt pagi sir,,,
    Macan mane nak dapatkan permohonan……..
    Sbb sy tak dah rumah,,,,,
    Sy berminat untuk beli Rumah ni

  19. sakura bte ibrahim on

    sy mahu umah sendiri tetapi suami sy ade beli umah itu pon share 3 nama ,agak2 sy bole memiliki umah x .sy ingin umah sendiri..

  20. Orang ramai boleh memohon kepada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan untuk mendapatkan borang permohonan bantuan Skim MyHome bermula pada 1 April 2014.
    Daftar Borang Permohonan secara online Skim MyHome tidak disediakan.

  21. zakin haslan bin zakaria on

    Sy pn turut iginkan rumah sendiri…adakah di selangor rumah mampu milik ini sudah d laksana….????

  22. Iman Nurizman on

    Alhamdulillah kerajaan perihatin,sediakan kemudahan rumah yg mampu dimiliki, Terutamanya org macam saya yg masih lagi menyewa sebanyak Rm800 sebulan,kerana tidak layak memohon rumah pada harga ratusan ribu..
    dengan ini, saya berharap sangat untuk memohon..
    sekian terima kasih…

  23. nur amirah binti md ali on

    sy hrap sgt2,kali ini krjaan dpat membri sy perluang memiliki rumah sendiri,rumah petama ku,krajaan sgt2 berperihatin terhadap rakyat2nya thankz you so much!!!!kpada pedana menteri malaysia

  24. korang smua xbaca eh entry kat atas 2? baca lah dulu..alahaiiii….1) Orang ramai boleh memohon kepada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan untuk mendapatkan borang permohonan bantuan Skim MyHome bermula pada 1 April 2014.
    2) Daftar Borang Permohonan secara online Skim MyHome tidak disediakan.

  25. Salam 1 malaysia saya amat2 berharap sebelah sarawak ada bantuan rumah ini untuk ibu tunggal seperti saya yang tak mempunyai rumah lagi.Bagaimana cara untuk memohon ni.

  26. Saya amat berharap mendapatkan rumah baru. Diharapkan kerajaan boleh mempertimbangkan permintaan saya ini. Saya sekarang masih lagi menumpang rumah saudara mara… kalau boleh.. tunaikanlah permintaan dari saya dan juga pengguna yang lain… sekian…

  27. syed mohd redzuan on

    Salam mcm sy nak mohon rumah mampu milik..sy sudah bkahwin..nak beli name pun blist.kerja same anda amat kami knangi.amin

  28. Fatimah bt youp on

    Saya teringin nak ada rumah sendiri umur dh 38 tahun anak ada 5 orang sy berniaga sendiri,tapi dgn kos hidup yg bertambah,hendak mmbeli rumah susah kalau sy cuba nak mohon myhome dari kerajaan harap dapat mmbntu bagaimana nak mohon nyer…

  29. wati(miri sarawak) on

    Ingin mempunyai rumah sendiri,memandangkan dh lama duduk dngan mentua..anak dh 2 org..tambh lagi ipar duai juga masih tinggal sembumbung dengan mentua di sini…dh lama ingin ada rumah sendiri tapi sara hidup sekarang terlalu tinggi dan harga rumah juga mahal…

    • wati(miri sarawak) on

      Ingin mempunyai rumah sendiri,memandangkan dh lama duduk dngan mentua..anak dh 2 org..tambh lagi ipar duai juga masih tinggal sembumbung dengan mentua di sini…dh lama ingin ada rumah sendiri tapi sara hidup sekarang terlalu tinggi dan harga rumah juga mahal…Harap dengan ada nya bantuan kerajaan ini dpt mringankan beban rakyat..TERIMA KASIH PM KITA..

    • Rozelawati Junaidi on

      Di mana boleh mohon klu d tawau….berapa kali dah mohon rumah masih lg x dapat…..sekarang sy menumpang rumah orang tua. …

  30. dib(sarawak) on

    Kenapa permohonan online tidak diwujudkan…bagaimana hendak memohon? Kenapa tidak diperluaskan borang permohonan ke negeri-negeri? Kalau dipusatkan di pejabat Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, keupayaan masyarakat di luar kawasan dan kurang upaya yang memang memerlukan rumah adalah sukar…diharapkan cara pemohonan skim ini dikaji semula demi kesejahteraan rakyat…saya salah seorang rakyat yang sangat memerlukan subseidi sebergini

  31. Sy memohon myhome kerna sy tiada rumah dan tanah.rumah ini ,kami amat memerlukan.Harap pihak atasan menerima permohonan kami yg tiada rumah.

  32. saya memohon my home kerana saya perlukan sangat rumah sendiri sebab susah na bayar rumah sewa. macam mana na dapatkan borang ini?

  33. Farah nazwa on

    Askum dn selamat tengah hari , mcm mna klau pendapatan kurang dr pda rm 3000 Ada sya layak memohon

  34. Nur aisyah collia binti abdullah on

    Assalamualaikum sy pun nak juga memiliki umah sediri tapi tak dapat lagi..Akak dah 4 org tp still duduk menyewa dgn bayaran rm750 harap permintaan dik pertimbangkan.Tq.

  35. THAMIL SELVY A/PRAMAN on

    Bagaimana dan di manakah saya boleh dapatkan borang …saya sangat nak mohon untuk rumah pertama. Saya amat berharap mendapatkan rumah baru. Diharapkan kerajaan boleh mempertimbangkan permintaan saya ini. Saya sudah kahwin, masih tinggal di rumah sewa… kalau boleh.. tunaikanlah permintaan dari saya dan juga pengguna yang lain….

  36. saya berminat hendak beli rumah sendiri, beli melalui bank kena rejected, tapi kenapa saya mampu sewa rumah dengan bayaran bulanan rm500-rm800. bagaimana hendak mohon rumah PR1MA atau Skim MyHome yang disyorkan oleh PM. kami penjawat awam bergaji rendah mengharapkan bantuan pembelian rumah mampu milik terutamanya dekat dengan kampong halaman, SARAWAK. harap maklum, terima kasih.

  37. macam mana & dimana nak dapatkan borang permohonan? kita yang berjawatan rendah amat2 memerlukan rumah ni.dari sarawak

  38. menawarkan pinjaman

    Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak? Jika ya hubungi kami di ([email protected]) untuk informasi lebih lanjut.

  39. rosmah binti kardi on

    saya berminat hendak beli rumah sendiri, beli melalui bank kena rejected, tapi kenapa saya mampu sewa rumah dengan bayaran bulanan rm500-rm800. bagaimana hendak mohon rumah PR1MA atau Skim MyHome yang disyorkan oleh PM. kami penjawat awam bergaji rendah mengharapkan bantuan pembelian rumah mampu milik terutamanya dekat dengan kampong halaman, tawau. harap maklum, terima kasih.

  40. chok soo chin on

    Di mana boleh mohon klu d tawau….berapa kali dah mohon rumah masih lg x dapat…..sekarang sy menumpang rumah orang tua. …

    • rosmah binti kardi on

      saya berminat hendak beli rumah sendiri, beli melalui bank kena rejected, tapi kenapa saya mampu sewa rumah dengan bayaran bulanan rm500-rm800. bagaimana hendak mohon rumah PR1MA atau Skim MyHome yang disyorkan oleh PM. kami penjawat awam bergaji rendah mengharapkan bantuan pembelian rumah mampu milik terutamanya dekat dengan kampong halaman, tawau. harap maklum, terima kasih.

        • fresllia binti santa on

          Saya perlu sangat rumah Sy memohon myhome kerna sy tiada rumah dan tanah.rumah ini ,kami amat memerlukan.Harap pihak atasan menerima permohonan kami yg tiada rumah. bayar sewa lebih baik bayar rumah sendiri.

  41. chok soo chin on

    Di mana boleh mohon klu d tawau….berapa kali dah mohon rumah masih lg x dapat…..sekarang sy sewa rumah …

Kongsikan Pandangan Bernas Anda Mengenai Isu & Berita Ini Di Bawah Ini

https://plus.google.com/+BeritasemasaMy