Barack Obama Presiden Amerika Kali Kedua. Review Berita Semasa Pasca Pilihanraya?

Barack Obama Presiden Amerika Kali Kedua. Review Berita Semasa Pasca Pilihanraya?

barack obama presiden amerika

Menang Lagi!! Barack Obama Presiden Amerika Kali Kedua. Review Berita Semasa Pasca Pilihanraya?

Barack Obama boleh dikatakan “menang” agak awal seperti yang dijangka. Kami sempat memerhatikan “daripada jauh” laporan demi laporan sebelum keluarnya di mana menunjukkan proses pengiraan undi masih belum seleai lagi tetapi Barack Obama sudah jauh mendahului dengan 284 undi.

Sedangkan untuk menang beliau hanya memerlukan 270 undi sahaja di mana jumlah keseluruhannya adalah sebanyak 538 kesemua.

Kemenangan banyak dibantu undi…..daripada “swing state” contohnya di Ohio…

Kalau di Amerika, walaupun hebat mana sekalipun Presiden Amerika hanya boleh memegang tampuk pemerintahan paling maksimum 2 penggal sahaja. Tidak boleh lebih daripada itu.

Tidaklah sampai 20, 30 tahun lamanya “melekat” di kerusi pemerintah. 2 penggal sahaja Barack Obama boleh berkuasa, selepas daripada itu berikan peluang kepada yang lain pula untuk memerintah dan memimpin Amerika.

Bagi kami Republikan dikenali sebagai sebuah parti yang ……

  • berjuang untuk rakyat, tetapi hakikat sebenar yang berlaku adalah mereka sebenar banyak berjuang untuk puak-puak yang kaya-raya
  • kuat berpegang kepada ketuanan kulit putih
  • kuat menghalau pendatang
  • majoriti penyokongnya adalah terdiri daripada orang-orang kampung di sana
  • majoriti penyokongnya juga tidak berpendidikan tinggi
  • majoriti penyokongnya terdiri daripada orang-orang tua
  • suka perguna orang agama untuk kepentingan politik

Walaubagaimanapun, kalau kita bercakap mengenai suasana politik di Amerika yang berlaku hari ini Barack Obama sepatutnya boleh dikalahkan. Sebab apa? Ini kerana prestasi Barack Obama kurang baik semasa 4 tahun beliau memimpin Amerika. Calon Republikan yang akan datang perlu bekerja lebih kuat selepas ini. Kalau nak dibandingkan dengan zaman Ronald Reagan, Theodor Reesovelt dan Abraham Lincoln, calon Demokrat langsung tidak boleh lawan.

  • Walaupun ekonomi Amerika teruk, kadar pengangguran masih tinggi, rating Barack Obama makin menjunam…tetapi Matt Romney masih tidak mampu menang.
  • Ini menunjukkan calon Republikan kali ini sangat teruk.

Kalau berbalik kepada sejarah lampau Amerika, yang suka perang ini cuma individu yang dikenali sebagai “3 stooges” dalam Republikan iaitu Dick Cheney – George W.Bush – Donald Rumsfeld.

Walaubagaimanapun, itu bukan dasar republikan sebenarnya. Abraham Lincoln yang telah menggadai nyawa hapuskan “slavery” aka penghambaan itu pun terdiri daripada pemimpin Republikan juga. Hakikatnya, yang banyak terlibat dalam perang-perang besar terutamanya yang melibatkan ramai umat Islam adalah presiden Demokrat. Contohnya?

  1. Harry Truman (Perang Israel-Arab 1948)
  2. JF Kennedy (Perang Vietnam-Amerika)
  3. LB Johnson (Perang Yom Kippur)

Presiden Amerika : Barack Obama VS Matt Romney?

Kalau diceritakan apa pendirian kedua-dua parti dominan di Amerika ini. Nah…ini jawapannya….

  1. Demokrat = Pro kepada perkahwinan sejenis, pro gay, pro gay/lesbian, ultra liberal, mendapat sokongan daripada industri Hollywood/perjudian, dan tidak lupa juga sokongan daripada Jews (Zionist)
  2. Repubalikan = Nilai kekeluargaan dan kroni, Menitikberatkan nilai agama, menyokong corak ekonomi lama (bisnes “halal”), anti kepada perkahwinan sejenis,pro kepada pemilikan senjata, menolak LBGT dan paling penting sekali ia turut didukung juga oleh Jew (Zionis)

Presiden Amerika : Demokrat VS Republikan?

Jadi amat pelik jika, ada Muslim Sunni yang menyokong Republikan. Kami bertambah pelik ada yang menyokong Demokrat.

  • Demokrat ini juga lebih banyak rancangan mereka nak mengagihkan kekayaan yang dimiliki kepada kumpulan sasaran. Lebih kurang subsidi tetapi mereka lebih kepada “food stamps programme”, program memulihkan kadar penganguran dan sebagainya. Tetapi mereka (demokrat) juga lebih liberal di mana LBGT, gay/lesbian.
  • Orang kulit hitam, Latino, Arab-Amerika, Muslim-Amerika, Jew, kelompok LGBT, pelajar universiti dan golongan muda adalah penyokong terbesar Demokrat.
  • Manakala Republikan pula lebih mementingkan kekuatan prinsip ketuanan mat saleh mereka dan sangat menjaga kekayaan yang dimilki untuk diagihkan kepada rakan-rakan dan kelompok mereka sahaja (dalam erti kata lain, KRONI)

Walaubagaimanapun, kami percaya seperti mana di”highlightkan” di portal berita terkemuka lain kemenangan tipis Barack Obama, angkara bantuan taufan . Ini kerana secara tradisi biasanya  rakyat Amerika TIDAK akan menyingkirkan Presiden Amerika yang sedang menangani perang atau dikala negara mereka dilanda bencana. Ditambah faktor gambar di bawah banyak membantu Barack Obama untuk menang…..

Jangan difokuskan mata anda terhadap aksi Barack Obama memeluk perempuan tua itu. Ini kerana bukan gambar peluk itu yang telah menaikkan  populariti Barack Obama. Tetapi…..tetapi, lelaki yang berbadan besar itulah yang memberikan “powerful message” kepada Mitt Romney amnya dan rakyat Amerika umumnya.

  • Beliau ada Chris Christie, Gabenor New Jersey, antara sekutu paling kuat Mitt Romney.
  • Pengkritik Barack Obama “no wahid”, sudahnya saling puji-memuji antara satu sama lain..

Apa Yang Dipelajari Disebalik Corak Pemilihan Presiden Amerika kali Ini?

  1. USA tiada SPR. Yang buat kerja dan tugasan pilihanraya ini cuma kerajaan negeri sahaja. Peraturannya berbeza-beza mengikut negeri. Ada yang boleh buat undi pos, ada negeri yang tidak boleh. Terbaru terdapat 2, 3 negeri termasuk New Jersey sudah mula buat “online voting”, negeri-negeri lain masih belum buat. Tetapi mereka hanya berpegang pada prinsip – TRANSPARENCY, INTEGRITY dan TRUSTWORTHY, tiada penipuan-penipuan yang tidak masuk akal seperti yang terdapat di……………….
  2. Yang menjalankan proses pengundian ini, bukan “pak turut kepada Barack Obama ataupun Mitt Romney”
  3. Kemenangan tidak memerlukannya menghulur “kain pelikat” dan beras sekampit kepada rakyat Amerika bagi mendapat undi
  4. Barack Obama tidak memerlukan ilham bagi rakyat Malaysia mengetahui “tarikh Pilihanraya Umum Amerika”
  5. Apabila keputusan pilihanraya diumumkan, yang kalah seperti calon Republikan (Mitt Romney) akan buat “concession speech” dan yang menang akan buat “victory speech”. Tidak kedengaran yang kalah, mereka baling kerusi, merusuh tidak tentu hala ataupun sepak tong undi. Oooops!!
  6. Semua calon yang bertanding pemilihan Presiden Amerika mendapat akses yang sekata terhadap media cetak dan elektronik
  7. Barack Obama tidak menggunakan duit negara, duit rakyat Amerika untuk tujuan kempen parti Demokrat. Tidak juga menggunakan institusi kerajaan untuk kepentingan parti mereka. Dan…sama sekali tidak menyalahguna kakitangan kerajaan Amerika untuk menjadi sebahagian daripada kakitangan parti Demokrat yang bertugas
  8. Di Amerika, undi pos tidak sama sekali dianggap  undi automatik kepada kerajaan Amerika yang dipimpin Barack Obama sebelum ini
  9. Akhirnya kami suka perjalanan menuju pemilihan Presiden Amerika. Sangat matang dan berinformasi. Mereka saling berdebat dan berdiskusi bagaimana cara nak naikkan ekonomi Amerika, bentang fakta, soal jawab secara live…

P/S : Agak-agaknya kalau di Malaysia kita tiru apa yang dilakukan semasa pemilihan Presiden Amerika, yang mana setiap Perdana Menteri Malaysia hanya boleh memegang 2 penggal sahaja. Maksimum!! Setuju?

PP/S : Yang contoh yang baik sahaja semasa mereka menjalankan pemilihan Presiden Amerika jadikan sahaja kita jadikan panduan dan boleh diikutinya. Mengapa tidak bukan? Yang tidak baik, usah ambil pusing.

Sambung Baca Lagi Artikel Terbaik Yang Ini Pula. Ada Kaitan Dengan Yang Di Atas :

Negara Terkaya di Dunia : Negara Jiran Malaysia, Singapura RM203,527 dan Brunei ... Negara Terkaya di Dunia : Negara Jiran Malaysia, Singapura RM203,527 dan Brunei RM180,171 Tersenarai Apabila disebut negara terkaya di dunia pasti ada yang terbayang negara-negara popular. Antaran...
{ 55 Komen Bernas di Berita Semasa… add one }
  • 1 bijan Nov 8, 2012, 9:46 am

    saya tkde telur untuk berdebat…lagipun debat tu bukan budaya kita!

  • 2 sabri Nov 8, 2012, 9:49 am

    yup aku stuju klu krajaan malaysia ikot cara cam pemilihan presiden amerika neh..ni xde aa smpai berkurun berabad ddk atas kusi piyem tuh..x reti2 nk bersara..mangkuk btol UMNgOk neh..kah kah kah

  • 3 sammy Nov 8, 2012, 9:51 am

    kalau malaysia ikot cara pemilihan cam amerika neh,alamatnya masuk kubur terus aa UMporNO neh..hehe~

  • 4 Pak Awang Nov 8, 2012, 9:53 am

    Aku lebih suka calon Demokrat menang daripada Republikan..tahniah barack obama

  • 5 Pak Awang Nov 8, 2012, 9:55 am

    kalau UMNO ada kat US sana, confirm UMNO menang………! dengan bekalan senjata rahsia mereka TV3suku, Utusan Meloya, Berita Hairan dan tak lupa juga undi pos.

  • 6 botolkicap Nov 8, 2012, 11:33 am

    dio nie duo dalei satu..tigao dalei satu.. ..jadie perasaie dio toak berbelah bagie..mengikut perkaumei..kelebehei..satu2 pihak ..walauo bagiemanoao ppuin..adao jugoak perasaie berbelah bagie kot..macei DRm bayaoak tlong malai membangun..last last adao yg melebel nyao…bagie obama dengan wajah satu dalei duoa nie leh di sukaoie ramie..

  • 7 botolkicap Nov 8, 2012, 11:42 am

    kalo umno gie khet indon puin tak akan di pandang,,nie kan negalao mat salleh..mereka nie dooh makei keju semasao kite dikataokein dok di atas pokok lagie..kite gilao apam mat salleh..tapie mah gilokein batangburoak mat slleh selalu..ampun maaf ku mianta..reality of life

  • 8 papa hebat Nov 8, 2012, 11:42 am

    berdbat psl ape? pasal nk jnji mcm2 pstu tak tunaikan, bedebat sbb ape anuwar meliwat, berdebat psl posisi yg best untuk membalun chinadoll…kalo nk berdebat biar sesuai dgn pendebatnya…ko nk suruh najib berdebat dgn anuwar yg ade masalah moral? ko gile ke ape…asik2 debat2…ape dgn air liur debat yg kuar dr mulut puaka anuwar kaki tipu ko bole hidup bhgia ke? bro mmg ade baiknye berdebat tp bile mane pemimpin yg berkualiti berlawan dgn pemimpin kaki putar alam adakah itu wajar? kalo nk njib berdebat suruh lah debat ngn hadi awang ke? bak kate ulama besar dia menang lwn 10 ilmuan tp kalah lwn berhujah dgn org bebal mcm nuar.

  • 9 Korok Mung Nov 8, 2012, 11:42 am

    Ini mcm lh bru betul2 demokrasi. Pilihanraya yg adil. Tp BN takut nk buat sbb mmg dh tau kompem kalah nya. Pencacai BN berani ker?

  • 10 botolkicap Nov 8, 2012, 11:44 am

    Salam tok guru ambo puin seiringein dengan pak guru..maaf zahir batin

  • 11 papa hebat Nov 8, 2012, 11:44 am

    mau tak nye bukan umno aje ngn ko2 sekali msuk kubur…ape taknye bile kafir perintah abes org melayu ditekan n bile dh jd cmtu bru ko nk menyesal…ko ni terlalu taksub bro..blik kepangkal jalan la weii

  • 12 botolkicap Nov 8, 2012, 11:45 am

    Salam..yerr ke kawan..Salam

  • 13 taik Nov 8, 2012, 11:46 am

    admin sokong sistem pilihanraya US seakan2 menyokong tindak tanduk Yahudi.. calon mmg tdk perlu menggunakn wang kerajaan bila bekempen, tapi dari mna dtg nye dana? dah tentu dari pelobi2 yahudi.. setiap calon presiden PASTI & WAJIB akan turun ke ISRAEL utk mdptkan restu.. klu tdk, pelobi2 yahudi ni takkan sokong calon tu..calon tdk perlukan ilham utk tarikh mengundi?silap, tarikh pengundian ditentukan oleh “American Israel Public Affairs Committee” yg mna dikeuasai oleh tauke2 yahudi..klu sy nk tulis ni, mmg xabis u all baca..tp yg pasti admin ni xla brapa cerdik cuma pandai menulis cerita yg berat sebelah..

    rujukan dari: “israel kuasai dunia” oleh Mohd Nadzri Kamsin

  • 14 papa hebat Nov 8, 2012, 11:47 am

    tulah pelik aku tgk..nik aziz bile nk bersara…kit siang bile eh dh lme sgt tuh jd politikus sm terjadinye 13 may..pastu kapal smp dh jd oku pun x bersara2…jgn ckp org lain…tgk diri sndiri la…org mcm ko ni kalo org lain buat baik pun mane ko nk nmpk yg ko nmpk anuwar yg dh kantoi main pelacur pun ko kate baik lg…ishhh sian ko

  • 15 botolkicap Nov 8, 2012, 11:48 am

    maaf yerr laah..debat toak buleh..tidoq sebantal leeh..menjahanam kan ummmah..gadai maruah..

  • 16 papa hebat Nov 8, 2012, 11:53 am

    kesian ko hahah kalo x adil ko igt sngor, kedah penang n kelantan menang ke mangkok! kalo dh kala buat cara kalah bukan spin…gentelman la sikit kalo dh kalah mula lah kate dibyr, n fitnah sane sini..cube menang snyp aje smp janji manifesto pun tak tertunai..hahhaa sian abes satu msia kene tipu ngn PR smp…ckp n jnji mmg mudah…tp habuk pun xde

  • 17 Mansor Nov 8, 2012, 12:00 pm

    haha…patutlah LBGT cukup suka dengan pakatan haram. Tahniah penyokong PR yang dungu sokong membuta tuli….teruskan membala puak2 ini

  • 18 Korok Mung Nov 8, 2012, 12:03 pm

    Mmg x adil lah. BN macam2 boleh guna. PR hanya menggunakan sumber2 yg ada shj. Itu pun boleh menang lg alhamdulilah. Cuba buat mcm US buat tu. Ko rasa2 BN boleh menang tak????????

  • 19 Korok Mung Nov 8, 2012, 12:07 pm

    Amik yg baik buang yg buruk. Maksud admin tarikh tu diumumkan lebih awal. Lebih adil utk mana2 parti politik membuat persiapan dan perancangan. Aku nk balik mengundi pun senang nak apply cuti awal2.

  • 20 Mansor Nov 8, 2012, 12:17 pm

    Najib tak hingin nak berdebat ekonomi dengan lulusan sastera macam anwar, tak standard. Najib adalah pakar ekonomi…..dia ada cara dia sendiri, sekarang ini kita dah nampak banyak bantuan diagihkan kepada rakyat, ekonomi pun makin pesat sekarang…apa yg tak cukup lg ha..?

  • 21 Mansor Nov 8, 2012, 12:33 pm

    haha…terbaik papa jahat
    terdiam seketika pencacai PR nak menjawabnya…

  • 22 Papa hebat ranjang Nov 8, 2012, 1:02 pm

    Fuck najib tuya bik mama

  • 23 za Nov 8, 2012, 1:19 pm

    EH YE KE…kat penang tu masih ada lagi sekolah agama madrasah..azan dilaungkan 5 kali sehari…x de pun islam ditindas..azan laung 5 kali sehari pun kau belum tentu ke surau ..bising je lebih

  • 24 PJ Nov 8, 2012, 1:59 pm

    hang ni kalo kate bodoh kang marah pulak..kalo nak kate kurang cerdik tak sesuai lak ngan tahap pemikiran ko ni…ceridk pandai memg jauh sekali la…em ntah la…tak pelah, masing2 ade pendapat..tp jgn sampai jd najis lak ye…..

  • 25 PJ Nov 8, 2012, 2:03 pm

    ko ni kan bengong tak habis2…belum berdebat lg dah macam2 ko cakap kan…macam ni la, ko pilih tajuk yg sesuai (ko kan pandai), ko panggil 2-2 ni berdebat…ko nilai sendiri la…tajuk lak mesti lah umum..tu pun kalo ko sure najib ade telur la…

  • 26 Jantan Melayu Nov 8, 2012, 2:03 pm

    Seperti biasa ,walau sesiapapun yang menjadi Presiden U.S,dasar memerangi Islam samaada secara terbuka seperti di Iraq,Afgahanistan ,Libya dan sebagainya atau secara berselindung seperti di Sudan,Syiria,Somalia dan sebagainya tetap akan diteruskan walau negara itu dilanda bencana yang hampir meranapkan terus negara yang riak dan takhbur ini.Sebagaimana tamadun lain yang telah dilenyapkan dari muka bumi oleh ALLAH S.W.T ,walaupun mempunyai segala kekuatan ketenteraan mereka tidak mampu pun bertahan dari serangan angin dan air yang dicipta ALLAH S.W.T.Mungkin kita tertanya-tanya mengapa Islam Islam dilihat sebagai ancaman kepada U.S,ini adalah kerana konsep persaudaraan yang ditanam dan dipupuk didalam Islam bakal menyekat usaha mereka untuk menguasai dunia secara mutlak.Itulah sebenarnya cita-cita bangsa Yahudi yang telah menguasai tempat pembuat dasar pentadbiran U.S yang hanya memperguna orang kulit putih atau kulit hitam ,sebelum mereka sendiri menguasai pentadbiran U.S setelah mereka yakin dengan kekuatan dan kelebihan yang ada pada mereka.Peperangan adalah satu industri yang besar bagi negara ini,walau sesiapa yang menjadi Presiden dasar perang mereka tetap tidak akan berubah ,cuma lokasi dan sasarannya sahaja yang berubah ,oleh itu syarikat yang membuat pelaburan di negara luar haruslah berhati -hati kerana peperangan mungkin dijadikan strategi untuk menjatuhkan saham atau keuntungan sesebuah syarikat sebelum diambilalih oleh syarikat mereka. Petronas contohnya, mungkin dijadikan sasaran berdasarkan potensi serta peluang yang terdapat pada syarikat ini.Mereka akan mengguna apa sahaja kaedah untuk mengambilalih sesuatu syarikat sebaik sahaja dikenalpasti, tanpa sebarang tolak ansur dan belas kasihan.Kesimpulannya U.S adalah ancaman yang sangat merbahaya kepada seluruh umat Islam,haruslah berhati -hati apabila berurusan dengan negara yang mempunyai pusat kajian khusus setiap bangsa dan agama didunia ini.Pada masa inipun mereka sedang menahan rakyat dari pelbagai negara Islam termasuk dari negara ini atas alasan menjadi pengganas ,mereka ini mungkin sedang dijadikan bahan kajian mereka sebelum serangan besar-besaran terhadap negara Islam dilancarkan.Perdamaian di Mindanao juga adalah satu helah mereka untuk melaga-lagakan bangsa MORO ,serta membuat pembunuhan terancang terhadap individu penting setelah dikenalpasti,para pemimpin Pergerakan MORO haruslah mengelak dari menonjolkan diri kerana mereka mungkin akan dijadikan sasaran pembunuhan terancang oleh perisik Filipina yang dibantu oleh C.I.A.

  • 27 ONTAH Nov 8, 2012, 2:03 pm

    alah kita ni TUAN…najib n wakil2 rakyat 2 HAMBA kita….jd kalu dia xwat amanah yang kita dh serahkan…kita bleh tukar …..ni BN nampak sgt memaksakan kepentingan dio ke atas rakyat…BN ni dh banyak wat onar..kito mest jatuhkan

  • 28 sabri Nov 8, 2012, 2:24 pm

    cit poodaaaah papa hebat..lu sembang bergegar abeh seantero dunia..kah kah kah

  • 29 Jantan Melayu Nov 8, 2012, 2:24 pm

    Sesiapapun yang menjadi presiden U.S,dasar memerangi Islam mereka tetap tidak akan berubah .Ini adalah kerana konsep persaudaraan yang ditanam dan dipupuk didalam Islam merupakan ancaman terhadap cita-cita mereka untuk menguasai dunia.Peperangan adalah satu industri yang besar bagi negara itu ,dasar perang mereka tidak akan berubah ,yang berubah adalah sasaran dan lokasinya sahaja serta waktu yang dirasakan sesuai.Selepas ini tidak syak lagi Iran menjadi sasaran seterusnya dan diikuti negara Islam yang lain.

  • 30 papa hebat Nov 8, 2012, 2:35 pm

    best btol jd pencacai taik dlm mangkuk jamban UMNgOk kat cni..skali posting dpt rm10..hehe masyuk2..ape lg kwn2..jom sertai aku jd pencacai UMNgOk kat cni gk..lumayan OooO

  • 31 papa hebat Nov 8, 2012, 2:37 pm

    tp yg x best nyer..utang negara dh mningkat ni bro..beratus2 bilion..penim kpaler najib nk setelkn tuh..lg botak lar pale hotak die tuh kang..adoiyai

  • 32 Mansor Nov 8, 2012, 2:38 pm

    best btol kn ade LGBT..sbb aku dh lame tjerumus dlm tuh..best btol LGBT

  • 33 moh hermansyah Nov 8, 2012, 3:05 pm

    alham dulilih bukan aja ada di amerika di asia tenggara juda asian di repulik indonesia juga sama sekarang menjadi presiden hanya boleh dua pegal tak sama zaman suharto dulu mereka juga ada debat antara calon presiden sekarang indonesia termasuk demokrasi yg terbesar patut di contohi apa kata anda??????????

  • 34 sammy Nov 8, 2012, 3:28 pm

    caya la lu papa hebat. asyik geng pembangkang je yg dominan, sesekali lu bagi point camni bagus jugak

  • 35 sammy Nov 8, 2012, 3:32 pm

    itu baru kerajaan negeri, dapat putrajaya nanti, baru ko tau jadi apa kat pineng tu………

  • 36 sammy Nov 8, 2012, 3:34 pm

    ko suke naper, sama je dasar luar diorang x pernah berubah pon !

    kalau berok jadi presiden pun sama jugak dasar luarnya di pegang zionist

  • 37 sammy Nov 8, 2012, 3:38 pm

    mampos ko la indon sial

  • 38 tepek Nov 8, 2012, 4:01 pm

    Agak-agaknya kalau di Malaysia kita tiru apa yang dilakukan semasa pemilihan Presiden Amerika, yang mana setiap Perdana Menteri Malaysia hanya boleh memegang 2 penggal sahaja. Maksimum!! Setuju?

    ….setuju…nik aziz dah 22 tahun jadi mb kat kelantan, tapi masih nak jadi calon lagi PRU13…..!!!!! Najib baru satu penggal jadi PM, yeah ada sepenggal lagi!!!!!!

  • 39 papa hebat Nov 8, 2012, 4:07 pm

    aku tak kate debat tak bgs tp biar la pendebat tuh berkelayakan…kalo ko nk njib berdebat dan org lain aku xde maslah ni dgn si penipu nuar..mslh utama dia ade kah lps berdebat tu diorg akan kota kan jnji…aku tde msalah kalo sblm debat diorg sain agrement kalo tak tunaikan akan lps jwatan secara automatic…aku tanak nnt kene tipu mcm manifesto sngor xle tunaikan sbb bukan perjanjian dan xde isu psl xle buat sbb salah org lain…amacam berani ke bang nuar tuh.

  • 40 Izzah murtad aka papa Nov 8, 2012, 4:08 pm

    aku tak kate debat tak bgs tp biar la pendebat tuh berkelayakan…kalo ko nk njib berdebat dan org lain aku xde maslah ni dgn si penipu nuar..mslh utama dia ade kah lps berdebat tu diorg akan kota kan jnji…aku tde msalah kalo sblm debat diorg sain agrement kalo tak tunaikan akan lps jwatan secara automatic…aku tanak nnt kene tipu mcm manifesto sngor xle tunaikan sbb bukan perjanjian dan xde isu psl xle buat sbb salah org lain…amacam berani ke bang nuar tuh. ade beran tak!

  • 41 kwangajar Nov 8, 2012, 4:51 pm

    Najib dan Anwar patut ikut cara USA neh! Bendera dah ikut dah. Baru satu dunia hormat Msia.

  • 42 chua solex Nov 8, 2012, 5:12 pm

    haiya luh papa hebat..manyak bising loO..itu selupa macam anjing maa..tiap2 hali kasi menyalak loo..haiya

  • 43 jo@pj Nov 8, 2012, 6:11 pm

    Tapi kan kalau pr menang hutang mesia yg dah dekat rm500bilion tu sape nk bayar..obama ke presiden ironman..

  • 44 KaK RoSmAh Nov 8, 2012, 6:28 pm

    jenis pencacai UMNO hati dah gelap…menyalak mcm anjing…sendiri ada otak pikir lah…ko buat semua org meluat dgn ko…xgune nk beri pendapat pada org mcm ko nie..hati dah hitam….berdebat dgn org xde ilmu mcm ko nie amatlah membuang masa…menyalak lah selagi boleh sblm UMNO tumbang PRU kali nie…!!!

  • 45 mr dredd Nov 8, 2012, 6:58 pm

    ape ko merepek ni syaitooon

  • 46 mr dredd Nov 8, 2012, 6:58 pm

    ape yg ko merepek ni syaitoon

  • 47 Junta Nov 8, 2012, 8:20 pm

    apa aku nampak kempen politik diorang x laa extreme macam kat sini…tapi perkara2 yg lebih positif…xder org nak cakap pasal obama dapat persen baper…rasuah dan sebagainya…tapi kalau ada kes skandal…nasib laa siapa kena..cam kes clinton haritu…semua media disana akan mainkan citer ni….kalau bab presiden tiba tiba ada pahala dosa…

  • 48 jo@pj Nov 8, 2012, 9:49 pm

    pertanyaan dari obama..siapakah suami rosmah bigmama..
    1)Abdul aziz
    2)Ismeth
    3)najib
    4)semua diatas
    najib neh suka barang ‘seken’ rupanya..keh3

  • 49 poie Nov 8, 2012, 9:50 pm

    saya duduk selangor. Kerajaan negeri ada tunai janji dia.. ada yang buat habis, ada yang tengah buat.. orang luar selangor je yang kecoh..

  • 50 Zakwan Nov 8, 2012, 11:18 pm

    Agak-agak kalau kat US, rakyat dia yang tak sokong parti pemerintah, ada yang dihalau suh duduk negara lain tak? Di cop tak bersyukur ke.. @ dicop komunis ke..

  • 51 Copernicus Nov 9, 2012, 7:21 am

    kalau kira ikut undi popular campur semua sekali undi mitt romney meang 50% – 49% – tapi obama menang swing states punya electorl votes…

  • 52 maddi Nov 10, 2012, 8:49 am

    kalau jujur dengan rakyat dan diri sendiri pasti akan memperolehi kejayaan tak kira dia siapa

  • 53 Reduan Nov 10, 2012, 7:59 pm

    jom debat KPOP :D Gangnam pun ok. Bagi dua2 debat sambil Gangnam atas pentas, haha

  • 54 merinsa Nov 13, 2012, 9:48 am

    …kat sarawaak pon gitu bang….dari lahir smpai skng dengaq nama TAIB jer jd KM…bila lagi nak tukar pengal ni….jauh sarawak dah tingal kemajuan ni..,.tu bab kalo datang sarawak mesti pakai heli…jeraya tak sesuai,xikut spesefikasi keselamatn…tp xder orng ambil tindajan plak….

  • 55 adam Nov 22, 2012, 1:53 am

    Malaysia belum sampai sekolah sampai ke Amerika, Tengok lah cara-cara mereka berkata-kata- banyak tentang Ugama, Raja, hak.

    Kalau lah malaysia ni debat kan best
    kalau lah pemimpin ti ada had pecen kan best
    Ini tidak hanya rakyat yang ada pecen YAB tu tak ada pecen

    Itu politik Malaysia masih jaoh dan kesekolah

Tinggal Komen Bernas Bagi Topik Ini