Bajet 2016 Cukai Naik Dan Juga BRIM 2016 Naik Antara RM100 Hingga RM150? Apa Kata Anda?

Bajet 2016 Cukai Naik Dan Juga BRIM 2016 Naik Lagi Antara RM100 Hingga RM150? Apa Kata Anda?

bajet 2016

Ringgit Malaysia sempat mengukuh sehingga RM4.09 bagi satu dolar Amerika pada 9 Oktober 2015 tetapi secara tiba-tiba menunjukkan trend ringgit Malaysia terus jatuh ke paras RM4.30 untuk setiap satu dolar Amerika sejak 12 Oktober 2015.

Apa sebabnya?

Ini semua gara-gara dapatan daripada kajian yang dilakukan sendiri oleh Maybank mengenai kemungkinan besar intipati Bajet 2016 Malaysia pada 23 Oktober 2015 ini antara lain terkandung pengumuman cukai bakal naik dan menjadi lebih tinggi untuk tujuan mengimbangkan semula kehilangan pendapatan negara disebalik kejatuhan harga minyak dunia pada ketika ini.

Walaubagaimanapun BIMB Security berdasarkan kajiannya merasakan cukup dengan pendapatan tambahan yang diperolehi kerajaan melalui pelaksanaan cukai GST 6 peratus disebalik kelembapan harga minyak dunia sekarang.

Jangkaan Maybank : Bajet 2016 Cukai dan BRIM Naik?

Berikut di bawah ini, Berita Semasa senaraikan lagi jangkaan intipati Bajet Malaysia 2016 :

  1. Kemungkinan perbelanjaan pembangunan akan naik dari RM48.5 bilion kepada RM52 bilion
  2. Defisit fisikal akan dikurangkan daripada 3.5 peratus kepada 3.2 peratus
    Kerajaan akan mengumumkan sesuatu melibatkan beberapa projek berimpak tinggi termasuklah KVMRT2, LRT3, landasan berkembar Gemas-JB, Lebuhraya Pan Borneo, RAPID Penerangan, TRX, Kwasa
    Damansara, KL118 ataupun dikenali Warisan Merdeka, BB City Centre
  3. Najib akan umumkan kenaikan cukai?
  4. Butiran projek keretapi laju KL – Singapore tidak dibentangkan dan dijangka projek tersebut akan ditunda sehingga tahun 2018.
  5. Semakan pelaksanaan gaji minimum
  6. Akan memberikan tumpuan kepada projek-projek pembinaan rumah mampu milik di Malaysia
  7. Berita baik kepada penyokong brim dan bakal penerima seterusnya duit bayaran Brim, dijangka akan naik sejumlah antara RM100 hingga ke Rm150. Nantikan!

Lain-lain butirannya boleh anda semak melalui gambar-gambar di bawah ini berdasarkan kajian yang dilakukan sendiri oleh Maybank IB Research disebalik pembentangan Bajet Malaysia pada 23 Oktober 2015 ini

Sambung Baca Lagi Artikel Terbaik Yang Ini Pula. Ada Kaitan Dengan Yang Di Atas :

Bajet 2015 : Kenaikan Gaji Naik Tidak Cukup! Naik Elaun Kami & Bantu Nasib ... Bajet 2015 : Kenaikan Gaji Naik Tidak Cukup! Naik Elaun Kami dan Bantu Nasib 630,000 Kakitangan Awam di Malaysia Termasuk Guru, Jururawat, Polis & Tentera! Cuepacs Malaysia yang mewakili 1.5 juta...
116 Komen Bernas di Berita Semasa… add one
  • 1 1st forever 9:43 am

    1st lagi…,

  • 2 Anonymous 10:46 am

    2nd…huhuhuhuh

  • 3 Anonymous 10:57 am

    aku pissss…

  • 4 TOLAK BAJET 2016 11:03 am

    Tan Sri Shahrir Samad, Pengerusi Majlis Ahli Parlimen Malaysia (BNVBBC) kata Bajet boleh ditolak, tak payah tunggu UNDI TAK PERCAYA…

  • 5 AOLAK BAJET 2016 11:08 am

    Adakah 87 og Pembangkang di Parlimen mampu meraih simpati rakan2 YB dari parti kerajaan…. dlm isu menangani kemelut rakyat dan negaea sekarang

  • 6 TOLAK BAJET 2016 11:13 am

    Rakyat telah menunjukkan cara tak puas hati mereka dgn cara kerajaan menguruskan kewangan sekarang dgn menganjurkan forum, rally dsb nya

  • 7 TOLAK BAJET 2016 11:16 am

    Ini sebennarnya boleh berlaku jika ahli2 parlimen itu benar2 berjuang membela nasib rakyat dan tidak mementingkan diri & jawatan mereka

  • 8 TOLAK BAJET 2016 11:19 am

    Waktu inilah peranan wang digunakan untuk menambat hati YB2 supaya tidak menyokong idea rakyat & pembangkang

  • 9 TOLAK BAJET 2016 11:25 am

    Sebelum ini pun dlm bajet 2015 kerajaan telah menaikkan 40% elaun Wakil Rakyat dan Ahli Parlimen dan disambut dgn tepukkan gemuruh oleh mereka tatkala beratus ribu graduates kita masih menganggur, kenaikan harga brg dan kos hidup rakyat yg makin bertambah

  • 10 Anonymous 11:27 am

    harga lembu korban pun naik…

  • 11 TOLAK BAJET 2016 11:32 am

    Masalah kepimpinan dan salahlaku urus kewangan negara telah dibicarakan di serata pelusuk dunia, lalat hijau mengaum bila disebut nama Malaysia…

  • 12 Anonymous 11:36 am

    Laporan2 polis telah dibuat malah ada laporan dibuat hingga ke peringkat interpol dan pihak berkuasa antarabangsa

  • 13 Anonymous 11:40 am

    Malahan ada induvidu2 yg telah ditahan dan berdepan hukuman, teramasuk individu antarabangsa yg diburu polis malaysia berhubung laporan buruk kewangan dan salahlaku pemimpin Malaysia

  • 14 TOLAK BAJET 2016 11:46 am

    Prolifik isu kepimpinan, kewangan dan ekonomi di Malaysia juga mendapat tekanan dan tentangan dari veteran2 parti no wahid di malaysia (umno) dan mca… Malah bekas pm malaysia dan menteri kewangan turut lantang menyuarakan kebimbangan mereka

  • 15 TOLAK BAJET 2016 11:52 am

    Rata2 rakyat dan bekas2 pemimpin parti politik di Malaysia menyuarakan rasa tidak puas hati tentang 1MDB sebuah syarikat sarat hutang milik kem kewangan yg dipengerusikan oleh pm malaysia dan isu derma besar org arab sebanyak rm2.6 bilion ke dlm akaun pm malaysia yg tidak dijelas dgn sebenarnya

  • 16 TOLAK BAJET 2016 11:59 am

    Sebenarnya isu pakatan membuat undi tak percaya kepada menteri telah dikesan oleh timb. pm lebih awal, malah ia dianggap sbagai cubaan menjatuhkan pm dan merampas kuasa oleh golongan tertentu

  • 17 TOLAK BAJET 2016 12:03 pm

    Ini adalah krisis kepimpinan parti umno dan negara malaysia paling buruk sejak lepas merdeka 1957 dan penubuhan parti itu 1946

  • 18 Anonymous 12:07 pm

    Jangkaan bajet 2016:-

    1. Cukai ke atas kad kredit naik daripada RM50 kepada RM90 setahun, untuk pastikan rakyat tidak berhutang katanya.
    2. RM100 untuk budak sekolah dihentikan.
    3. Baucer Buku budak U RM200 juga dihentikan.
    4. Tiada bonus untuk kakitangan kerajaan (ini bagus)
    5. Denda untuk kehilangan passport dan ic kali kedua selain sebab banjir, bencana alam naik berganda2.
    6. GST akan naik Ogos 2016 daripada 6% kepada 7%.
    7. Bil api free RM20 ke bawah akan dihentikan.
    8. Insentif potongan cukai industri kreatif.
    9. Insentif potongan cukai syarikat yang sediakan taska.
    10. Cukai pendapatan individu turun 1%.
    11. Cukai pendapatan korporat kekal 24%.
    12. Caj passport naik untuk kekang rakyat ke luar katanya.

  • 19 TOLAK BAJET 2016 12:11 pm

    Sungguh menarik kerana isu ini telah mencetuskan kontroversi dalaman parti umno dan komponennya & sedikit sebanyak jadi punca perpecahan parti opponent terbesar di malaysia, pakatan rakyat

  • 20 TOLAK BAJET 2016 12:16 pm

    Jika BENAR 12 perkara yg dikemukakan oleh Al Unta di atas, maka BAJET 2016 hendaklah DITOLAK 100% oleh SEMUA AHLI DEWAN RAKYAT…

  • 21 TOLAK BAJET 2016 12:21 pm

    Jika laporan 12 PERKARA oleh AL UNTA di atas adalah BENAR, maka kita rumuskan kerajaan akan BANKRAP dan perubahan besar SERTA MERTA perlu dilakukan untuk MENYELAMATKAN NEGARA in.

  • 22 86 -763 12:26 pm

    hah ! BONUS tak dapat, abis aku nak bayar hutang camner ? Dah setahun aku dok delay nak settle hutang, harap BONUS nilah penyelamat !

  • 23 86 -763 12:32 pm

    Bil Api rm20 kalau dihentikan tak munasabah sekali, dlm bajet 2015 pm dgn bangga memperkenalkan lampu street lights percunma ke kampung2 di seluruh negara, “biar terang benderang….” katanya.. Ini apa sudah jadi, street light pun tarak pasang betul2, sekarang mau stop itu bil rm20 free pulak ??

  • 24 TOLAK BAJET 2016 12:38 pm

    Rakyat masih ada peluang terakhir secara demokratik iaitu apabila DYMM SPBYD Agung sebagai tunggak Ketua Negara boleh menitahkan kuasa Veto Baginda ke atas Bajet dan kedudukan parlimen Malaysia

  • 25 TOLAK BAJET 2016 12:41 pm

    Kita masih ada DYMM SPBYD AGUNG sebagai payung negara untuk melindungi rakyat negara ini & kepentingan2 mereka..

  • 26 TOLAK BAJET 2016 12:45 pm

    Jika kemelut 12 perkara di atas adalah BENAR, kesemua 221 Ahli Parlimen di Dewan Rakyat dirayu menolak pembentangan Bajet Sengsara Rakyat 2016

  • 27 TOLAK BAJET 2016 12:57 pm

    Semufa Yang Berhormat Parti Kerajaan dan Parti Pembangkang dan komponen masing2 mempunyai tanggungjawab membela nasib rakyat, jika nasib rakyat tidak terbela… dont put your fingers in the hot soup !

  • 28 Anonymous 12:59 pm

    Bebaskan DS Anwar Ibrahim…

  • 29 Anonymous 1:05 pm

    nkorang pilih nak selamatkan najib atau 29 999 999 rakyat negara ini

  • 30 Anonymous 1:28 pm

    Aku rasa Bajet 2016 Negara Malaysia oleh Pakatan Harapan lebih , mendekati rakyat dan dapat menyelamatkan rakyat negara ini… Usaha menghapuskan GST, menyelesaikan Skandal 1MDB dan janji 15.9% kenaikan gaji setahun akan membuka era baru ekonomi negara

  • 31 Anonymous 1:30 pm

    Bonus Pakatan nak beri berapa haaahhhhh…?

  • 32 Anonymous 1:33 pm

    2 bulan gaji saja..

  • 33 TOLAK BAJET 2016 1:41 pm

    Menurut Tan Sri Shahrir jika bajet 2016 yg dibentang ole PM ditolak, PM Najib akan melepaskan jawatannya kerana kerajaannya tiada wang untuk membayar gaji, elaun, bonus, brim, membiayai projek2 pembangunan dll

  • 34 TOLAK BAJET 2016 1:46 pm

    Bila PM melepaskan jawatannya maka sebuah jawatankuasa akan dibentuk untuk mengadap DYMM SPBYD AGUNG untuk membentuk sebuah kerajaan campuran atau kerajaan perpaduan atas persetujuan semua pemimpin parti2 politik di Malaysia

  • 35 mat rempit 1:55 pm

    Tapi DS Najib boleh guna wang derma rm2.6 bilion dari arab miliknya utk support kjaan dan ia mampu bertahan sampai PRU 14… tak gitu ?

  • 36 mat rempit 2:02 pm

    Wang derma rm2.6 bilion tu belum diguna lagi sebab usaha memerangi IS dan puak syiah semua dlakukan oleh agesi kerajaan spt polis, jab. Agama Islam, wisma putra dll yg dibayar gaji oleh kerajaan malaysia

  • 37 PRO NAJIB BN TEGAR 2:07 pm

    Aku harap pm najib dapat laburkan wang rm2.6 bilion itu untuk memulihkan semula ekonomi negara yg dah nak muflis ni

  • 38 PRO NAJIB BN TEGAR 2:16 pm

    Masa dah tenat ni jgn simpan lagi DS, baik laburkan untuk kepentingan rakyat dan negara… wang ringgit bukan boleh dibawa mati…

  • 39 PRO NAJIB BN TEGAR 2:24 pm

    RM2.6 bilion tu hampir menyamai 5 bulan kutipan cukai impot di seluruh pintu masuk sempadan negara ..ini belum dikira kutipan GST dari 500 000 syarikat2 yg berdaftar dgn kerajaan di seluruh negara

  • 40 PRO NAJIB BN TEGAR 2:28 pm

    Aku harap DS Najib dapat merayu derma lagi 2,3 bilion kt pak pak arab tu… sekarang ni harga minyak dah naik… tentu pak pak arab tu tengah loaded

  • 41 PRO NAJIB BN TEGAR 2:50 pm

    Status wang itu pun “wang derma”… Tapi wang itu utk ds najib, bukan utk rakyat semua, terpulang kpda beliau dan isterinya samada nk beri atau tidak kpda rakyat negara ini

  • 42 PRO NAJIB BN TEGAR 2:58 pm

    Derma sebanyak rm2.6 bilion tu kalau diberi kepada rakyat negara cina yg berjumlah 1.3 bilion tu, tiap seorang boleh dapat rm2.00 atau sekati gula

  • 43 Awang Kulup 3:01 pm

    Camner pulak kalu wang rm2.6 bilion tu dah habis diguna atau dilabur semasa berkempen untuk memenangi PRU 13 dulu…

  • 44 PROF BERSARA 3:05 pm

    Ini merbahaya dan kita tahu pm najib x akan buat bgitu, menggunakan dana asing untuk kempen pilihanraya adalah satu konspirasi politik terburuk dlm sesebuah negara membangun

  • 45 PROF BERSARA 3:10 pm

    Jika perkara ini berlaku ianya merbahaya bagi politik dan masa depan rakyat malaysia… Apa kata lepas ni kerajaan cina atau singapura pula menyumbangkan rm3 bilion kpda DAP untuk kempen PRU 14

  • 46 PROF BERSARA 3:15 pm

    Wang sebanyak itu (RM2.6 bilion) kalau diguna dlm kempen pilihanraya, bukan kata Parti Pakatan Rakyat, Parti Pakatan Gajah pun boleh mampus !!

  • 47 PROF BERSARA 3:20 pm

    Orang sebelah utara selalu berseloka ..”kalau main dgn duit, serban besar bakul pun boleh tercabut…”

  • 48 Anonymous 3:27 pm

    Ha2 dlm sejarah pun ada membuktikan “wang ringgit & perempuan” boleh gelapkan hati pak haji, tok sami bahkan paderi sekalipun

  • 49 Anonymous 3:28 pm

    Padan muka

  • 50 Anonymous 3:28 pm

    Untuk insentif yang dihentikan tu dalam pembentangan esok takdelah dia cakap ia dihentikan, tapi ianya tak disebut langsung. Boleh lihat masa pelepasan cukai eksais kenderaan hybrid tidak lagi disambung tahun ini.

  • 51 PROF BERSARA 3:32 pm

    Jika dana yg begitu besar dibenar diguna dlm kempen politik, ianya sangatlah merbahaya… apatah lagi jika digunakan oleh parti pemerintah yg sedang berkuasa…

  • 52 Anonymous 3:33 pm

    13. Cukai dosa arak dan rokok naik (yahoo) boleh elak dengan hisap vape
    14. Cukai dosa (sin tax) Magnum, TOTO, Genting pun naik.
    15. Naikkan duti hiburan orang yang nak tengok wayang.
    16. Kenakan levi ke atas pekerja asing.
    17. Pekerja asing diwajibkan ambil insurans dengan syarikat dilantik oleh kerajaan (family menteri ni)
    18. LHDN akan tingkatkan cari orang yang lari cukai termasuk peniaga nasi lemak, peniaga online, peniaga Dinar Iraq, blogger yang dapat pendapatan daripada nuffnang.

  • 53 PROF BERSARA 3:41 pm

    Jika wang yg sebegitu besar diguna dlm kempen pilihanraya ianya membayangkan situasi tidak sihat, amalan buruk, rasuah, konspirasi, pakatan jahat, penipuan, penganiayaan, penindasan, ketidakadilan, kezaliman dan tiada ketelusan sesebuah parti pemerintah kepada rakyat dan parti2 politik bahkan ia mencemarkan spr dan mencalarkan sistem demokrasi di Malaysia

  • 54 safari 3:42 pm

    tahun ini tiada bonus kakitangan kerajaan

  • 55 safari 4:03 pm

    Saya Safari, bekerja di JKR.

  • 56 safari 4:11 pm

    right, ahli parlimen tersebut adalah dari BN dan PR. diulang, BN dan PR. jadi tak usahlah anda percaya kepada mereka ini. mereka hanya mementingkan perut mereka sahaja.

  • 57 safari 4:12 pm

    jangan merepek macam orang takda akal, boleh tak?

  • 58 PROF BERSARA 4:15 pm

    Kita harap perkara2 buruk sbegitu TIDAK BERLAKU dan TIDAK AKAN BERLAKU DI MALAYSIA

  • 59 Anonymous 4:19 pm

    Ek elehhh nko ni auta la en safari jkr, ntah ntah bonus 2 bulan gaji tahun nih…

  • 60 Anonymous 4:27 pm

    kalau bonus pun x dapat, bantuan sekolah pun x dapat baik kita sokong Tolak Bajet 2016 tu… kita ganti dgn bajet Pakatan Harapan pulak… he2

  • 61 Anonymous 4:31 pm

    Duit bonus tu boleh la biaya kos anak lelaki aku sunat bulan 12 nigh

  • 62 JEREBU KUNING 4:36 pm

    Ramalan Cuaca :
    Esok Petang Selepas Jumaat Diramalkan Cuaca Cerah Sebelum Pembentangan Bajet 2016…
    Selepas tu x taulah pulak !

  • 63 boy 4:51 pm

    BANYAK MAKAN RASUAH

  • 64 HARTONO BUDIKOSOMO 6:35 pm

    waduh2…enak sekali idup di Malaysia ini, banyak sekali bajetnya untuk rakyat,
    di Tanah air gue pembentangan bajetnya , waduh,kok enggank enak untuk diperkatakan, separuh bajetnya saja udah tuk padam api di sumatera dan Kalimantan, yang lainnya abes dong,,lepas ni bolehlah saudara mara saya dating kerjain di Malaysia ya,, boleh enggak pak najib? wah…boleh aja kan? jangan bilangin sama kak rosmah ye….

    ikles dari gue,
    hartono a.k.a raden tonpo wisnu…NTB SUMBAWA LOMBOK.

    ]

  • 65 Anonymous 7:32 pm

    Bil api free RM20 ke bawah akan dihentikan.

    Sudah dihentikan pun bermula bulan Okt ini.
    Saya dah dapat bilnya.

  • 66 Anonymous 7:38 pm

    Dah stop pun…mana ada free lagi..saya dah bayar bil bulan Okt ni.

  • 67 SITI HASMAH 8:42 pm

    boleh la hartono, mai ramai2 kerja kat malaysia… Klang, k.Lumpur & P.Pinang dah blambak2 Indon… mai lah lagi ….kami negara kaya, botak tu pandai kutip derma nak bela indon… Nanti kita declare klang jadi litte jakarta, enak gitu… kan?

  • 68 mazlan 9:42 pm

    atok saya kata ada dapat bonus 1/2 bulan gaji dan 5% kenaikan gaji kaki tangan kerajaan

  • 69 Awangku Teguh 10:01 pm

    In Shaa Allah..akan ada bonus setengah bulan gaji dan kenaikan gaji kakitangan awam sebanyak 5%…?

  • 70 Awangku Teguh 10:07 pm

    In Shaa Allah…akan ada bonus dan kenaikan gaji untuk kakitangan awam ?

  • 71 yang penting mesti tolak bn tapi tak kisah pun bayar cukai 10:19 pm

    bayar saja cukai.. cukai-cukai ni pun akan digunakan untuk pembangunan negara.. jika duit boleh selesaikan masalah, why not bagi kerjasama.. yang penting barisan nasional jadi pembangkang lepas pru14, baru betul berbaloi bayar cukai ni.. pembayar cukai nak berkhidmat demi kerajaan pakatan harapan.. malaysia ni mesti jadi negara berkebajikan.. negara eropah dah lama jadi welfare state.. malaysia bila lagi.. #ASALKANBUKANUMNO #kamiSAYANGmalaysia #demiNEGARAbnMESTIjadiPEMBANGKANG pembangkang di parlimen federal. BN CORRUPT DARI ATAS SAMPAI BAWAH.. elok BN JADI PEMBANGKANG. sekian.

  • 72 UMNO HARAM JADAH 10:25 pm

    UMNO LAMA sudah dibubarkan.. UMNO BARU yang ditubuhkan pada tahun 1988 memperbodohkan orang Melayu.. UMNO BARU tak menggunakan logo baru, lagu baru, pejabat baru tetapi membuat PERLEMBAGAAN PARTI BARU.. melalui PERLEMBAGAAN PARTI BARU, sesiapa yang nak jadi PRESIDEN mesti dapat kuota pencalonan di peringkat bahagian secukupnya.. disebabkan sungguh pelik syarat tu, Mahathir terus menang TANPA BERTANDING sampailah dia letak jawatan.. berbahagialah Mahathir menjadi PM Paling Lama Berkhidmat di Malaysia sampai 22 tahun tu.. siapa yang mulakan sistem korup jika bukan Mahathir.. bila dia dah berambus dari UMNO BARU, tak terpilih jadi delegasi Kubang Pasu ke Perhimpunan Agong UMNO BARU 2006.. mulalah fasa baru dalam UMNO BARU.. Pemimpin UMNO BARU yang junior daripadanya mewarisi legasi Mahathir yang korup.. arhh sudah jatuh ditimpa tangga UMNO BARU..

  • 73 org biasa 12:22 am

    ehem ehem… ada peningkatan dalam bajet pembangunan nampak??? didalam rakyat terbeban..emm rezeki sapalaaa tuu..

  • 74 Anonymous 12:36 am

    Apalagi nak kenakan dlm bajet16 ni, kalau setakat cukai2 barang, semua rakyat dah kena bayar samaada miskin kaya melalui GST 6%, sepatutnya kerajaan perlu menjana pendapat sendiri bukan melalui pdptan cukai dari rakyat shj termasuk mengurangkan pembaziran dan pemborosan dlm berbelanja negara

  • 75 Anonymous 2:40 am

    Selesaikan KES 1MDB & derma RM2.6 bilion tuh….

  • 76 kak kiah 2:49 am

    Hartono mai lah belah changloon nih, bawa kawan2 hang gang Lombok kaki dok pelari anak dara org tu…. mai la sini kita pi belah atas sikit nak habaq mai kat Lombokian tu x payah dok pelari anak dara orang …anak dara depa nanti mai telanjang seketoi2 depan mata

  • 77 kak kiah 2:53 am

    Hat atas tu pun sama, atuk dgn cucu otak ada separuh …akal ada 5%

  • 78 kak kiah 3:02 am

    Kiah ni bukan apa bang geram dok dengaq mat mat lombok dok pelari anak dara melayu hat dok beringus lagi, kita sampai nak pi buat kerja x boleh takut depa mai dok adjust di rumah…. gang lombok ni pulak kat kampung depa cukup penyegan, tau nak pesom buat benih saja…. mai belah kampong kiah kt changloon ni, kiah nak bawa pi tempat anak dara muda lawa lawa….

  • 79 kak kiah 3:06 am

    kena penangan anak dara siam ni baru depa tau…. silap2 kayuh perahu balik pi joi tanah kat Lombok pastu kayuh kecik pala pala mai pulak

  • 80 The Rakyat 3:10 am

    Petang ni najib, bentang Belanjawan Kerajaan Malaysia 2016, ada sape2 nak usulkan Tolak Bajet tu….?

  • 81 Who Is This John Ramboo 4:33 am

    Aku perlu duit, perlu wang, perlu pitih, perlu ongkos…. aku tak perlu cukai dan tol ….

  • 82 Who Is This John Ramboo 4:40 am

    Dirang kata boleh “Tolak Bajet” …ini versi baru dlm terma politik Malaysia…. x payah tunggu buat Undi Tak Percaya kpda Perdana Menteri, buat usul Tolak Bajet tu lebih mudah dan praktikal… jimat kos dan masa pulak tu

  • 83 Who Is This John Ramboo 4:45 am

    Ada ke negara yg praktis kaedah ini… boleh ke bajet ini ditolak slepas berbulan2 tunggu untuk dibentangkan… Siapakah personel dari 221 Ahli Parlimen tu yg layak buat usul T. O. L. A. K ….tu

  • 84 Who Is This John Ramboo 4:52 am

    Kenapa sebelum ni x ada saper pikir nak tolak, nak buang, nak reject, nak tauk tepi bajet tauk tepi bajet tu…

  • 85 Anonymous 6:43 am

    Btulke perincian/butiran bajet 2016 yg hendak di tolak tu… stlh bnyk masa,idea dn tenaga diberikn…atau syok atau angan2 shj yg mungkin/xmungkin dcapai

  • 86 Anonymous 6:58 am

    Bintang utk gst: 7%-berhutg 3 bintang,6%-berhutang 2 bintg,5% brhtg 1 bintang ,4% -dpt 1 bintg, 3% dpt anugerah 2 bintang, 2% dpt 3 bintang, 1% – 4 bintang , 0%/zero/sifar gst diberi 5 bintang

  • 87 Anonymous 7:09 am

    …..klu xdpt tunggu jelh pru 14 masa tu kasi tumbang bn/umno tu..
    yg nampak xsedar diri dn nampak masih bongkak tu..
    .baru padan muka….jgn sebaliknya..tunggu sabar itu ibu ilmu dn adalah separuh iman

  • 88 en yg bermimpi 7:45 am

    #bajet2016
    kroni2 dah siap pasang angan nak tambah aset
    PA mulut ternganga2 mharapkan sesuatu dbalas atas pengorbanan
    Pak Menteri janji berbillion2 bantuan dan projek sesuatu kawasan
    hakikatnya kerajaan dah takdo duit just janji atas kertas…
    sama2 harap semua dapat manfaat dr angan 2016.
    SYUKURMALAYSIAMASIHAMAN

  • 89 en yg bermimpi 7:51 am

    Semoga semua rakyat Malaysia dirahmati ALLAH SWT.

  • 90 en yg bermimpi 8:05 am

    Betul la dia senyap je takde announcemnet pun. jadi nantikan yang lagi 11 perkara di atas tu.

  • 91 en yg bermimpi 8:22 am

    Tunggu yang lagi 11 perkara tu lepas solat Jumaat nannti..eh lepas Solat hajat tolak jerebu petang nanti.

  • 92 daun 8:26 am

    BR1M bukan jalan penyelesaian yang bagus, meningkatkan pendapatan rakyat dengan transformasi meningkatkan teknologi Malaysia, kerana kebanyakan kilang bertapak di Malaysia hanya kerana cost upah kita rendah.

  • 93 orang BN 8:29 am

    Setiap kali bajet di bentang dengan nada dan aksi pahlawan lagi di sokong oleh puak-puak yang terencat dan semua nya berakhir dengan kesengsaraan rakyat. Kini rakyat , yang kaya mahupun yang miskin menanggung dan membayar segala hutang -hutang kerajaan. Adakah masih percaya dengan puak-puak ini?

  • 94 safari 8:32 am

    Hai saya Safari dan bertigas di JKR Kuala Lumpur.

  • 95 safari 8:42 am

    Yang rasuah tu JPS bukan JKR ok.

  • 96 safari 8:43 am

    PM dah cakap masa perhimpunan agung parti gerakan, kalau nak bagi sebulan gaji bonus pun kerajaan kena keluar RM5.6billion. Kalau 2 bulan dah RM11.2 billion. Ada ke duit nak bayar oii…Jadi saya sebagai penjawat awam redha dengan ketiadaan bonus. Lebih baik daripada yang kena VSS kat CIMB, RHB, Hong Leong, Shell, Petronas tu.

  • 97 RakyatResah 12:15 pm

    Bajet16 lebih teruk drp bajet sebelum2 ini, semua rakyat dah dicukai kan samaada miskin dan kaya melalui GST hatta kanak2 tak baligh pun, apa lagi yg rakyat tak mahu akan dikenakan juga untuk menarik duit dari kocek rakyat…?

  • 98 Cadang 12:16 pm

    Selesaikan 1mdb,najib turun,turunkan GST dari 6% kepada 2%,turun harga tol,kurangkan ketirisan,minimumkan defesit,rombak GLC yg x untung,kurangkan kakitangan kerajaan utk minimumkan belanja pengurusan,protokol baru ASEAN utk selesai masalah jerebu dan isu alam sekitar

  • 99 Cadang lagi 12:21 pm

    Tambah hutang 1mdb,kekal najib,naikkan cukai lain dan GST,naik harga tol,rasuah dan ketirisan bertambah,belanja secara boros utk defisit x terkawal,bail out GLC yg x untung,tambah kakitangan kerajaan,gaji maksimum staff kerajaan tanpa produktiviti,dan biarkan masalah jerebu dan alam sekitar

  • 100 hakim 12:35 pm

    Markah lulus skrg utk gst 5 bintang kcuali bwa mai bukti baru blh dpertimbangkn…

  • 101 hakim 12:57 pm

    …saya h’dak eksibit dn alibi baru.Boleh?

  • 102 Anonymous 2:14 pm

    Siapa suruh berhutang? Ukur baju di badan sendiri, bukan kat badan bos.

  • 103 HARTONO BUDIKOSOMO 2:21 pm

    WADUH2…SAYA ENGGAK LARIIN PERAWAN MLAYSIA KOK, CEWEK2 MALAYSIA YANG IKUTIN SAYA,
    UDAH BILANGIN DULU, DPATKAN KEIJINAN ORANG TUAMU DAHULU, TAPI SEMUA KATA ENGGAK PAYAH,
    UDAH CINTA BANGET SAMA GUE,
    TERNYATA PRIA LOMBOK GANTENG YA,,APA PENDAPAT SEKALIAN??
    HARTONO-A,K.A RADEN TONPO WISNU ..NTB SUMBAWA LOMBOK.

  • 104 Anonymous 3:09 pm

    Hapuskan je br1m, cari kaedah yang benar2 membantu rakyat susah. Jgn main tabur je duit.

  • 105 Anonymous 3:11 pm

    Hapuskan je br1m. Lebih baik cr kaedah lain membantu rakyat yang benar susah, bkn main tabur je duit.

  • 106 Anonymous 3:17 pm

    Br1m adalah racun untuk melahirkan rakyat yang kreatif dan inovatif. Br1m jg adalah racun untuk melahirkan rakyat yang berdaya saing untuk negara. Br1m jg adalah racun untuk najib sendiri. Hapuskan br1m, tiada br1m tiada GST.

  • 107 SambalBelacan 6:51 pm

    …bagaimana pulak kalau x ada BRIM…tetapi GST tetap diteruskan…yang manakah pilihan anda?…GST bersama BRIM atau GST tanpa BRIM?…

  • 108 TERUNA MEGAH 9:09 am

    BELANJAWAN 2016 TIDAK MASUK AKAL UNTUK PEKERJA SWASTA TIADA KEPENTINGAN PADA KERAJAAN TAPI JANGAN LUPA GAJI KAKITANGAN KERAJAAN BERGANTUNG PADA PEKERJA SWASTA PM TU DH NYAYUK AGAKNYA…….

  • 109 TERUNA MEGAH 9:16 am

    BR1M kalu x dapat pn x pe yang penting hapuskan GST 6% sebab menindas rakyat miskin yang kaya x terasa sangat yang miskin kais pagi makan pagi kais petang makan petang ape cerita…………..
    Sepatutnya kerajaan sediakan kad untuk orang miskin tegar bila membeli barang tunjukan kad tersebut
    supaya x kena GST apabila membeli barang 2 baru bagus. Yang kaya kenakan GST sebab yang kaya jarang bayar zakat ……..huhuhuhuhu……..

  • 110 Anonymous 5:54 pm

    Awaluddin ma’rifatullah

  • 111 Bangsa BN 3:11 am

    Pandai BN ni,tarik subsidi,bagi BR1M,dah jimat brp tu?Bagusnya BR1M ni xpki org tengah,jd memang utk kebajikan,yg x bagusnya BR1M ni akn melmbapkan otak org yg x aktif utk cari duit sendiri,bagi ikan x pandai pancing xde gunanya…

  • 112 wong 11:52 am

    Maaf saya org2 bn/UMNO klu saya silap…

  • 113 Anonymous 11:54 am

    Saya jugak minta maaf bn/UMNO klu saya nei silap

  • 114 Anonymous 12:13 pm

    sayapun minta maaf silap mengata bn/UMNO xsedar diri dn nampak masih bongkak tu..

  • 115 SambalBelacan 2:48 pm

    …tentulah yang kaya pura2 pulak jadi miskin…sebab nak dapatkan kad khas untuk orang2 miskin tu…

  • 116 ALLAHHUAKBAR 6:51 am

    BERJUANG UNTUK RUKUN..TERBAIK INSHALLAH

Tinggal Komen Bernas Bagi Topik Ini