Bajet 2015 : Kenaikan Gaji Naik Tidak Cukup! Naik Elaun Kami & Bantu Nasib 630,000 Kakitangan Awam di Malaysia Termasuk Guru, Jururawat, Polis & Tentera!

Bajet 2015 : Kenaikan Gaji Naik Tidak Cukup! Naik Elaun Kami dan Bantu Nasib 630,000 Kakitangan Awam di Malaysia Termasuk Guru, Jururawat, Polis & Tentera!

Cuepacs Malaysia yang mewakili 1.5 juta kakitangan awam di Malaysia mahukan lebih daripada sekadar kenaikan gaji kakitangan awam naik di Malaysia. Ya…itulah antara bait-bait perkataan yang keluar daripada Presiden Cuepacs Malaysia ini. Menjelang….

bajet 2015 kenaikan gaji



Menjelang pembentangan bajet 2015 Malaysia besarlah harapan 1.5 juta kakitangan kerajaan mahukan “buah tangan” yang boleh ditawarkan kerajaan Malaysia untuk mereka bagi meneruskan kesinambungan hidup bagi 12 bulan yang akan datang.

Oleh itu, Cuepacs Malaysia sedang bertungkus lumus dengan kerajaan bagi menyelesaikan beberapa isu-isu yang berkaitan dengan penjawat awam di Malaysia

Berdasarkan kajian dan pemerhatian Cuepacs dan majoriti kakitangan kerajaan semakin risau dengan masalah kenaikan kos sara hidup naik di Malaysia, ditambah dengan gelombang bebanan Cukai Barangan & Perkhidmatan (GST) 6 peratus bermula April 2015.

Bajet 2015 : Masalah dan Isu Kakitangan Awam di Malaysia?

  1. Kenaikan Gaji Kakitangan Naik
  2. Kerajaan malaysia perlu membina lebih banyak rumah mampu milik terutamanya melibatkan 630,000 kakitangan awam yang menikmati gaji di bawah RM3,000 sebulan termasuklah polis, askar, jururawat dan guru
  3. Cuepacs mahu kerajaan kaji semula tindakan kerajaan Malaysia potong 50% elaun kos sara hidup (Cola) & elaun perumahan penjawat awam yang memilih untuk tinggal di kuarters kerajaan. Apa beza dengan Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPR) sebanyak RM124 sebulan jikalau kerajaan memotong elaun tersebut?
  4. Cuepacs mahu kerajaan umumkan kenaikan elaun kos sara hidup (COLA) daripada di antara RM200 dan RM300 kepada angka yang lebih tinggi bersesuaian dengan sara hidu sekarang.
  5. Kenaikan Elaun perumahan kakitangan awam naik sepatutnya Mtidak lagi berlegar RM180 sebulan, sepatutnya lebih daripada nilai yang sudah lama tidak berganjak ini.
  6. Anda ada cadangan lain?

Realitinya, ada kalangan pegawai kerajaan yang telah lama berkaja di sektor awam selama lebih 10 tahun tetapi masih lagi tidak mampu beli rumah sendiri dek kerana kenaikan harga rumah melonjak lebih laju dibandingkan kenaikan gaji mereka ditambah pula, kadar sewa yang dikenakan ke atas mereka selama ini melibatkan sebahagian besar gaji bulanan mereka.

Bajet 2015 : Rekod Tangga Gaji Kakitangan Awam di Malaysia?

  • Permulaan gaji kakitangan awam (ijazah) : RM2,200
  • Kenaikan gaji kakitangan awam (selepas 10 tahun) : RM3,400
  • Tawaran kakitangan awam berpindah ke bandar Johor Bahru, Pulau Pinang, Kuala Lumpur : Tambahan gaji RM80 dan RM100 sebulan berbaloi mengambil kira kos memulakan kehidupan di bandar besar di Malaysia?

Apa kata majoriti kakitangan awam pula mengenai isu-isu berbangkit menjelang pembentangan Bajet 2015 Malaysia kali ini yang harus kerajaan Malaysia selesaikan sekarang ini?


Kongsi dan Viralkan!

Sambung Baca Lagi Artikel Terbaik Yang Ini Pula. Ada Kaitan Dengan Yang Di Atas :

1.6 Juta Kakitangan Awam, 10 Ribu Pekerja Kontrak Kerajaan Tidak Diberhentikan. ... 1.6 Juta Kakitangan Awam, 10 Ribu Pekerja Kontrak Kerajaan Tidak Diberhentikan. Malah Naik Gaji Lagi! Terima kasih kepada bantuan daripada rakyat termasuk ibu bapa, golongan pencen, kanak-kanak, ...
{ 146 Komen Bernas di Berita Semasa… add one }
  • orang kera...jaan Oct 1, 2014, 10:50 am

    TAK NAK NAIK GAJI XPE
    TAK NAK NAIK ELAUN PON XPE

    KAMI MAHU NAJIB DAN GEROMBOLAN TURUN DARI PEMERINTAHAN JERR
    BUAT HABISKAN HARTA RAKYAT JERR
    HUTANG NEGARA TAK PERNAH TURUN
    HARGA BARANG TAK PERNAH TURUN

    KAMI MAHU NAJIB DAN SUAMINYA ROSMAH DAN GEROMBOLAN TURUN!!!!!!!!!!!!!

    • Pembela melayu Oct 1, 2014, 10:54 am

      siapa kamu nak suruh Datuk Seri Najib turun. Apa hak kamu? dasar manusia tak kenang budi…..kalau dah xsuka duduk Malaysia, pulangkan balik apa yang kerajaan dh bgi pada kamu. Lepas nak berambus ker terpulang…..

      #Kacanglupakankulit

      • lan Oct 1, 2014, 11:27 am

        eh2 macai sorang ni.

      • anak melayu Oct 1, 2014, 11:29 am

        pembela melayu…apa hak kami nk turun kn najib ??? bila menjelang PRU ..baru tau hak kami mcm mana..masa tu pemimpin merayu menagih undi dari kami…tabur janji pd kami..bila dh menang,kos sara hidup tinggi dan harga barang melambung tiggi..harga rumah pn tigggi..kami di anak tirikn dri kroni…kami cuma minta dinaikkn gaji bukan persen yg dpt mcm kroni….

        • anak melayu perosak melayu Oct 1, 2014, 12:08 pm

          yg naik kan harga barang adalah peniaga2…
          pasal ko ni bukan peniaga…sebab tu ko jadi peminta sedekah!

          kalau ko peniaga mesti gembira maaa harga barang lu sudah naik!

          Yg ko pandai politik ja….kerja pun xpandai…meniaga lagi lah!

          Useless!

        • lanjau Oct 1, 2014, 2:34 pm

          keje kau best sgt pe? gred A? rase aku lah, kau ni pun keje tah pape je.

        • Anonymous Oct 1, 2014, 3:33 pm

          “yg naik kan harga barang adalah peniaga2…”
          Abis tu buat ape bayor gaji pegawai yg berkenaan kalu peniaga senang2 leh naik harga? nampak sangat makan gaji buta..tau duk lepak makan kedai mamak je..kerja tak kemana..mintak naik gaji, elaun bagai..

      • Anonymous Oct 1, 2014, 1:07 pm

        pembela melayu konon.. tanah rizab melayu kenapa makin susut ke tahap kritikal?

        • ALERT! Oct 1, 2014, 1:43 pm

          Salam Kawan2

          adoii…aku rasa xpayah la kita bersusah payah explain kt org2 PR ni dah….biarlah diorg ja melalak kek sini dan mampos kat sini!…

        • sluar dalam azuan ali Oct 5, 2014, 2:27 am

          Mmg la makin susut..dh org melayu xtau nk jaga..samer la sumer melayu…makin layuuuuu..siaaan layu

      • Tok Janggut Oct 1, 2014, 1:37 pm

        Apa hak kamu untuk menghalau mereka yang tidak sekapal dengan kerajaan BN?

        Sedarlah, Malaysia adalah negara demokrasi berparlimen. Kerajaan yang memerintah sekarang adalah kerajaan yang di pilih rakyat semasa PRU 13.

        Maka tiada istilah kerajaan BN. Yang ada adalah kerajaan rakyat untuk rakyat. Bukan kerajaan BN untuk MACAI.

        • Anonymous Oct 2, 2014, 2:46 pm

          KAU MELAYU X TAU DEK UNTUNG, KEJE NGAN KRAJAAN TAPI KUTUK KRAJAAN.

      • Anonymous Oct 2, 2014, 11:33 am

        Pembela melayu?cow bukan pembela tp penjilat najis amnobn yg sasau.

      • amat Oct 2, 2014, 3:54 pm

        dia nak suruh anwar jd.. PM… tu sebab dia pasrah sangat2.. kahkahkahkah

      • Anonymous Oct 4, 2014, 12:36 pm

        Macai….bodo

      • Anonymous Oct 9, 2014, 7:11 pm

        macai tetap macai selamanya..karat deee..ahahaha

      • Anonymous Dec 29, 2014, 3:55 pm

        fuck you shitfuck.

      • mat prihatin Mar 3, 2015, 4:29 pm

        kau apa hal plak dah pemeritahan x betul dan x adil nak ke sokong apa kau ni makan suap najib ke

    • ewan Oct 1, 2014, 11:30 am

      xpyh naik gaji la, turunkan harga2 barang pun cukup, kami mahukan kuasa membeli. itu aje.

      • saya Oct 1, 2014, 12:25 pm

        betul…x yah naik gaji..tp turunkan harga barang..kawal harga barang agat tidak naik mencanak2 macam apa..gaji naik pun tak guna kalua kuasa membeli semakin kecil…

    • Porekan Oct 1, 2014, 12:13 pm

      KO NIE BODOH TAHAP GABAN.

    • dalak! Oct 1, 2014, 12:14 pm

      apa kato ekau jo yg turun…dulu suruh g sekolah ko ponteng belakang sungai!skang bila x dpt jawatan baik…ko melalak belakang pintu suruh org turun..aii apo la nak jadi ngn ko ni jang!

      bilo ko nak insaf…duit rakyat tu ko bayar tax ko…ontah2 gaji ekau pun x smpi nak bayar tax po..

      den bukan nya apo…dari ko suruh org turun…apo kato ekau yg malas ni praktikan dolu!

      • Anonymous Oct 1, 2014, 1:06 pm

        dia bercakap mewakili rakyat malaysia la ngok.. kalo dia sorang atau ko sorang atau aku sorang memang lepas.. tapi sedara mara? jiran2? saudara islam lain??
        puak2 macai x habis 2 menyerang individu. nmpak sgt kekurangan idea dan fakta.. atau erti kata lain buduh

        • amat Oct 2, 2014, 3:56 pm

          BN kan dah menang.. mana la dapat mewakili rakyat malaysia… rakyat malaysia kan dah suka kan PM sekarang.. lainla kalau dia….. huhuhuhu

      • Amin Togel Oct 11, 2014, 8:06 am

        Padan muka semua… manja sangat nak kena suap…

    • Love PE_MEL Oct 1, 2014, 6:45 pm

      pembela melayu kononya “membela” atau MEM-BE-LA..model jilat xxxxxxx jugop…nak duit lebih ler tuh..puii..macai UMNO detected..ketum…fly tanpa rasa high

    • musimpanas Oct 8, 2014, 12:04 am

      Org menang nak suruh turun. Terdesak sangat ke org yg kalah. Kesiannnnnn

    • gua la Oct 8, 2014, 4:11 pm

      x yah nak komen sangat….menyakitkan mata dan hati je…baik duk diam2…x berdosa…yg d kutuk pun org melayu gak cam kome…x malu ke…asyik berbalah x sudah…akhirnya bangsa lain yg maju…korang dok gigit jari..

      • Lipan Oct 11, 2014, 8:24 am

        Kpd Gua La,

        Ko apa tau? Duduk bawah tempurung…

  • benjamin netanyahu Oct 1, 2014, 11:39 am

    gaji kakitgn kerajaan keseluruhannya 60% berada di bawah paras kemiskinan. skim gaji sekarang tidak kompetatif jika dibandingkan dengan gaji yang ditawarkan oleh sektor swasta. GST dh nk dilaksanakan, harap dengan sistem percukaian yang efisyen ini mampu memberi sedikit benefit kpd kakitgn kerajaan.

  • kasihan Oct 1, 2014, 12:03 pm

    Seorang penunggang motosikalpun terpaksa mengisi petrol RM 10 setiap hari untuk pergi-balik ke tempat kerja. Sebulan RM 300. Beliau terpaksa membelanjakan mungkin 10% ke 15% semata-mata untuk ke tempat kerja dengan sebuah motosikal. Bagaimana untuk perbelanjaan makan, pakaian, ubatan dll.

    • amat Oct 2, 2014, 3:59 pm

      tak pe bro… nanti ada subsidi untuk makan.minum. untuk pakaian pun ada subsidi.. ubat dah lama ada.. pg je klinik 1 malaysia. cuma RM1 je bayar ubat darah tinggi, kolestrol, gaot, gastrik, kencing manis and banyak lagi la penyakit.. cuma RM1 je bro… yg lain nanti kita bincang subsidi…. huhuhu

      • Anonymous Oct 10, 2014, 9:24 pm

        Dok harap klinik 1m tulah orang dok mati kat umah,tak dak duit nak ke tempat bagus.

    • Geng Melayu Bongok Oct 11, 2014, 8:30 am

      Kpd Kasihan,

      Isi minyak moto RM10 sehari? Moto apa ko pakai?? Tempat keja mana yg ko keja?? Agak2 lar kalau nak membohong.. Dasar manusia putar alam.. sampai mati nak kena suappp…

  • minda Oct 1, 2014, 12:24 pm

    sama sama kita berdoa agar rintihan penjawat awam untuk hidup lebih selesa tanpa dibebani masalah hutang…berhutang untuk terus hidup.

    • Geng Mentekedarah Subsidi Oct 11, 2014, 8:46 am

      Kpd minda,

      Berdoa supaya penjawat awam sedar diri, berhenti mentekedarah old town white coffee, berhenti kulum rokok, berhenti beli baju baru tiap2 bulan, berhenti tukar kereta tiap2 tahun, berhenti melancung setiap bulan, berhenti tukar hp setiap minggu, keluar KL buat keja kat kampung, jgn mengular masa keja, jgn tangguh keja…………

      Berhenti berlagak, hidup di bawah kemampuan, tuntut ilmu kewangan dan cukup apa yg ada…

      Belajar tinggi2, ni pun nak kena ajar… Tak habis2 perangai nak kena suap sejak sekolah..

  • jacki Oct 1, 2014, 12:33 pm

    Salam,
    Bagus naikkan gaji naikkan elaun beri free rumah lagi bagus malah kenderaan utk ulang alik kerja dll. Maka perkerja awam akan tetap setia pada kerajaan bn utk terus meneraju negara malaysia selama nya. Biarkan rakyat malaysia hidup susah merana utk tanggung hidup kerajaan dan perkerja awam. Mrk tu lebih kesian gaji siput lebih susah dari perkerja swasta dan rakyat secara umumnya.

    • Anonymous Oct 2, 2014, 2:35 pm

      Bagus naikkan gaji naikkan elaun beri free rumah lagi bagus malah kenderaan utk ulang alik kerja dll.

      Utk pengetahuan hang, semua 2 menteri dapat.

  • hero Oct 1, 2014, 12:42 pm

    xyah komen la,ramai macai la kat sini.buang masa je..macai=pencacai jilat najis

  • logik Oct 1, 2014, 12:42 pm

    RM350 (ansuran kereta kancil)
    RM150 (petrol)
    RM250(belanja 3 anak sekolah)
    RM350(sewa rumah/ansuran rumah)
    RM150(elektrik/air/gas)
    RM300(barang dapur)
    RM150 (ibu/bapa)
    RM100(hutang pelbagai)
    RM ??perlu hutang along(pakaian anak/isteri)
    RM ??? perlu hutang kawan(keperluan sek anak)
    RM?? hanya mampu melihat(barang mainan anak anak)
    RM??? harap tuah (makan luar)

    gaji saya sebulan RM1650. campur kerja cekang mata RM300.

    SUKUR DIBERI KESIHATAN BAIK…kalau sakit…harap duit turun dari langit bayar kos ubat.tapi tak apa asal negara maju.banggunan mencakar langit…saya banga jadi rakyat malaysia.kerana masih hidup aman.

    • Kak Ton Oct 1, 2014, 5:27 pm

      Buku kira-kira Kak Jat lembu bekas menteri UMNO
      RM0 (ansuran kereta mercz free)
      RM0 (petrol free)
      RM75,000 (bayar gaji anak 3 anak ceo syarikat lembu)
      RM0(sewa rumah/ansuran rumah tak ada bayar cash)
      RM0(elektrik/air/gas free)
      RM0(barang dapur free)
      RM? (ibu/bapa kad kredit platinum tanpa had)
      RM0(hutang pelbagai tiada simpanan 250 juta)
      RM 250 juta duit lembu simpanan utk anak cucu.

      • sluar dalam azuan ali Oct 5, 2014, 2:30 am

        Mulut kak ton same cm bontot lembu kak jah…kah.kah

        • Anonymous Oct 6, 2014, 9:51 pm

          Muka kau cam dlm seluar dlm azwan ali.

        • SambalBelacan Oct 7, 2014, 12:16 am

          Ha…ha…ha…haaa!…seluar dalam saiz XXXL…

      • sluar dalam azuan ali Oct 5, 2014, 2:45 pm

        Kak ton mulut cam bxnxtxt lembu..ha.ha

    • orang kita Oct 8, 2014, 3:30 pm

      aku sedih bila LOGIK cakap barang mainan anak anak hanya mampu unuk dilihat…
      sabar….

      • Anonymous Oct 11, 2014, 1:19 pm

        Kpd orang kita,

        Sedih tengkorak kau!!

    • Anonymous Oct 10, 2014, 9:29 pm

      Dok harap klinik 1m tulah orang dok mati kat umah,tak dak duit nak ke tempat bagus.aku dah benci bicara ekonomi kat tv krjaan,semua cakap pandai ,hipokrit,pro krjn,depa tak tau masalah rakyat.menteri tak pa la,gaji besar,income lain yg kita tak tau pun ada.kita tunggu pru pulak,barulah krjn bodek kita pulak.

  • kompius dgn gst Oct 1, 2014, 12:46 pm

    “Berdasarkan kajian & pemerhatian Cuepacs dan majoriti kakitangan kerajaan semakin risau dengan masalah kenaikan kos sara hidup naik di Malaysia, ditambah dengan gelombang bebanan Cukai Barangan & Perkhidmatan (GST) 6% bermula April 2015 ”

    Katanya GST xbeban kan rakyat.. apakah???

    • Anonymous Oct 1, 2014, 1:42 pm

      Yang suka sangat ngan gst ni ahmad maslan. Yang suruh ds najib.
      GST akan sebabkan harga brg naik. Sebab tu kjaan masih tak buat keputusan gst keatas petrol sbb harga akan naik.

      Tu yang ds najib ngan ahmad maslan pening.
      Tengok sekarang harga petrol dunia turun. RON 97 turun tapi RON 95 tak turun kenapa?
      Dah memang dasar penipu.

      • GST 6% PATUT NAIK JD 10% Oct 1, 2014, 4:11 pm

        Ramai rakyat yg minat sgt sgt dgn Ahmad Maslan ni.. sbb perkataan yg keluar dr mulut dia mmg tak diluar akal kita utk berfikir..

        GST TAK BEBANKAN RAKYAT, TP BUAT RAKYAT JD MISKIN

  • pak tongkol Oct 1, 2014, 12:49 pm

    as salam….jgn di fikirkan dgn penjawat awam je…pihak swasta juga memainkan peranan dlm negara ini….stiap kali bila kenaikan gaji hanya pejawat awam je yg naek tiap2 tahun tetapi yg swasta pula nak naek gaji masyaallah dua tiga tahun pon blom tentu lg.spatutnya penjawat awam patot bersyukur dgn apa yg anda dpt….bukan merasa iri hati tetapi itu rezeki masing2…yg diatas kita tu tak payahlah ckp….kita ni golongan bawahan semakin tersepit…..biarlah sama adil baek penjawat awam atau pon swasta…kalau nak bela….belalah kedua2nya skali….dgn kos sara hidup sekarang tak bole nak kata2 apa lg….

    • juwita Oct 1, 2014, 3:13 pm

      betul tu, lgi pon kelebihn org kj gov nie, buat loan dh interest rendh…sape kj swasta bank nk minimum 2k..interest tingi lak tu..kalo kerani biase swasta mn ade gj 2k..medical korg dh free gov..msk hosp pon dpt kls yg bgs. swasta, bkn semua sykt sediakan insurans kelompok utk staf. kalo company besar2 ade lah.kalo yg ciput2 nie. dpt plak yg medical pon x support cm ner.

    • Anonymous Oct 1, 2014, 10:53 pm

      Saya sokong. Kami pkerja swasta juga rakyat malaysia yg inginkn keadilan…

    • ank melayu setia Oct 5, 2014, 2:49 pm

      Setuju pak tongkol..kalau dh rasa kejer dgn krajaan membebankan….brenti..kat luar beribu lg nk kejer dgn krajaan..xpun kejer dgn PR

  • Wak_Lu Oct 1, 2014, 1:07 pm

    Naik apenye…
    Hutang negara pon payah nak bayar…

  • Rakyat Sedang mendahului hutang Oct 1, 2014, 1:37 pm

    Negara berpendapatan tinggi?

    Sebenarnya… ianya akan jd terbalik

    Negara berpendapatan hutang tinggi

    NI BELOM KNA GST LG NI… RAKYAT DH TERCEKIK..
    DAH KNA GST 6% NANTI.. HABISLAH .
    MENTERI2 KATA.. PERGI MAMPOSLAH KAMU SEMUA, SIAPA SURUH UNDI KAMI.

    KALU XSUKA, SILA PINDAH KE NEGARA LAIN
    KAMI BOLEH ISI DGN BANGLA, INDON DAN NEPAL..

  • lo Oct 1, 2014, 1:49 pm

    Apa pon x ada,,,,,sembang je lebih,,,,,,,yg aku tau bulan2 gaji aku dok kena potong bagi kt kupek,,,,,,

    • Anonymous Oct 1, 2014, 3:35 pm

      bukan kupek..kopek la..haha

  • faizal Oct 1, 2014, 2:32 pm

    hutang negara dh melebihi 60% ..kira mufli la malaysia ni…dh nk macam agentina dh ..rakyat tangggung la ape lag..

  • jony Oct 1, 2014, 2:39 pm

    ini malaysia mak bapak umno yang punya..itu pasal klu tak sokong BN boleh halau orang keluar..

  • fadli Oct 1, 2014, 3:10 pm

    jgn risau…taun nie bajet mesra rakyat

  • Mat Ketum Oct 1, 2014, 3:18 pm

    Kalau Mat jadi Perdana Menteri. Mat akan naikkan gaji tiap-tiap hari sebanyak 10 sen setiap orang yg kerja. Tak ada lagi isu mintak naik gaji.

    • kalu Aku PM Oct 7, 2014, 3:13 pm

      Kalu aku PM yang baik hati dan berperikemanusiaan aku bagi PA dan Swasta gaji dua kali dalam satu bulan, naikkan cola dan ITP mesti PA gembira….

  • Code Tango Oct 1, 2014, 4:20 pm

    Sebab kakitangan awam naik gaji dah banyak sangat beberapa tahun terakhir ni la….GST dilaksanakan.
    Kalau naik lagi mereka, 2 tahun lagi, GST pun akan dinaikkan lebih tinggi. Orang bisness no problem, dia naikkan saja harga barang.
    Nak naik gaji mereka tu boleh, tapi kerajaan kena buat tanpa tambah hutang negara atau cukai. Menteri-menteri, sila lah guna duit & harta sendiri bagi gaji tambahan kat anak buah hangpa.
    Ni tak pasal-pasal menyusahkan orang swasta…cukai kena, barang naik…memang patut menyumpah pun.

  • suratan takdir Oct 1, 2014, 4:49 pm

    Salam satu malaya.
    Jangan salah kerajaan, mohon cari satu penyelesaian. Tak ade istilah penjawat awam mkn gaji buta. Barang naik ? Itu lah adat kehidupan. Kerajaan tiada hak untuk menyekat. Kerajaan berusaha membantu sebaik mungkin. Hampir 30 juta rakyat yang mesti dilayan. Kesimpulan, berjimat cermat dan mohon rumah low cost bagi yg tiada rumah.

  • lff Oct 1, 2014, 5:43 pm

    Survey oleh Ernst & Young, Malaysia one of the most corrupt nations.Apakah pandangan anda ?
    Eluan perumahan baji gred 41 ke bawah RM 180, manakala gred 54 ke atas 2000-3000 sebulan.Logik kah ?

    • abgk Oct 3, 2014, 8:05 am

      kenaikan gajitahunan gred 29 ke bawah dibawah RM175.00 tetapi kenaikan gaji gred 54 keatas 10% dari gaji akhir logik ke tak

  • lembaga ashil Oct 1, 2014, 6:13 pm

    Ermmm..bagi 2 pilihan sama ada naikkan gaji atau berikan peluang dan kelulusan kepada penjawat awam buat kerja part time..

    • Cousin Ahmad Maslan Oct 8, 2014, 3:17 pm

      Tak naik gaji pun tak apa, tak naikkan elaun pun tak apa kasi la PA yang bawah-bawah ni keja separuh hari je lepas tu boleh buat part time jual beg tangan …bawa teksi, jadi caddy dato-dato nak main golf…amacam setuju?

  • manusia yg tertindas Oct 1, 2014, 6:19 pm

    Rakyat akan merana slepas gst, menteri2 dan big2 boss memang tak kalut coz dpa dah wat harta kat luaq negara dah byk so bila jd apa2 nanti kat negara malaysia, dpa ni suma akan p dok luaq negara jaa n kita rakyat biasa akan merana… Ni bkn pasai politik or parti tapi ni suma bkenaan dgn rakyat malaysia… Kalu sapa dok pk politik n parti memang bodo sgt laa

    • sluar dalam azuan ali Oct 4, 2014, 9:05 pm

      Yg ko ni dari td gst..cubo ko terangkan pe tu gst.kalau xphm tanya org yg pakar..kenapa 56 negara dh buat awal tanpa masaalah..

      • SambalBelacan Oct 6, 2014, 9:33 am

        GST tu dijadikan alasan cukai2 nak dapat wang mudah dari rakyat…pas tu yang menyusahkan adalah rakyat…yang menanggung beban adalah rakyat…ini semua idea2 yahudi…kalau dalam Islam tulen mana adanya benda2 alah GST ni…faham x?…bodoo sangattt!…

  • SambalBelacan Oct 1, 2014, 11:03 pm

    Biarlah mereka2 tu dengan berbagai GST…nanti dalam lubang kubur pun malaikat akan kenakan GST pada mereka2 ni…serah aje lah pada Allah…

    • sluar dalam azuan ali Oct 5, 2014, 2:37 am

      Terer ko tau malaikat kenekan gst…ko pulak cm ner kalau pe yg ko kater ni fitnah…ade mase sblm mati mintak maaf kat diaorg…

      • SambalBelacan Oct 5, 2014, 10:41 pm

        Hello bro…kenapa bongok sangat!…dah depan mata kena GST, x paham2 ke…siapa punya kerja kenakan GST ni?…tentulah menyusahkan orangramai…kalau hidup jadi ketua menyusahkan rakyat, maka dalam lubang kubur nanti, para pemimpinlah yang paling rumit akan disoal oleh malaikat…apalagi di akhirat nanti…Allah akan cari dan bertanya para2 pemimpin dahulu apa yang telah dilakukan semasa hidupnya didunia sewaktu diamanahkan menjadi pemimpin…so…jangan ingat mudah nak jadi pemimpin yer!…

        • Anonymous Oct 15, 2014, 12:30 pm

          Hello geng nampak sangat seluar dlm awan ali ni bongok lagi dari lembu Kak jati sbb tu dia dok di dalam kain ngan seluar x blh duduk kat luar nnt jadi kera kena belacan BOMOH TAHAP GABAI LA DIA NI

      • SambalBelacan Oct 6, 2014, 12:29 am

        Hello bro!…janganlah tunjukkan ‘bongok’ sangat tu berlapis2…siapakah punya kerja/angkara mengenakan GST pada rakyat?…ini semua idea2 yahudi yang diikut oleh pemimpin…mereka mengamalkan cukai secara terselindung dengan mengenakan GST…kau ingat hasil pendapatan GST tu mengalir kat mana?…tentulah pemerintah yang dapat…secara x langsung benda2 alah GST ni akan menyusahkan/membebankan rakyat…apalagilah yang hidup susah…

        Jangan lupa dalam lubang kubur nanti malaikat akan tanya macam2 pada para pemimpin…itu baru malaikat…jangan lupa jugak diakhirat nanti golongan yang pertama Allah akan tanyakan adalah para2 pemimpin sewaktu hidupnya…apakah amanah yang telah dilakukannya sebagai pemimpin rakyat?…jangan ingat mudah kalau mahu seorang jadi ‘pemimpin rakyat’…

  • Sabar Ja lah..... Oct 2, 2014, 8:15 am

    Buat masa skrg ni tk perlu nk bertengkar…kita sama2 bantu negera majukan eko.gaji naik barg naik..kita minta kawalan Harga yg baik da cukup.kita kembali ke istilah Hijau..kita tanam sayur da jimat sikit blnja dapur…serai,terung dan beberapa sayur lain bole tanam kt pasuh..fikirkan la

    • SambalBelacan Oct 2, 2014, 4:41 pm

      ???…bukan serai, terung dan lain2 sayur aje boleh tanam…tetapi barang lain seperti biskut2 kita boleh buat sendiri…kita boleh bela ayam, lembu, kambing…ikan kita boleh buat kolam sendiri…oh!…betapa mudahnya hidup…

      • Anonymous Oct 3, 2014, 8:55 am

        buat belacan sendiri.

      • Rmh taman. Oct 3, 2014, 9:02 am

        Betul dan tepat sekali. Saya tgl di rumah teres tgh tgh x ada tanah akan punggah tanah rmh kalian. Letak dlm 1 bilik. Buang bumbung utk cahaya matahari. Lps tu mint la sedikit benih pokok kalian ye.

        • sluar dalam azuan ali Oct 5, 2014, 2:25 pm

          Aku pun rumah tengah gak…tnam jugak sayur..ko tu jenis mls…mmg pun…allah dh anugerahkan akal..guna la…ke nk mntak baja,benih sayur dari kerajaan..mmg bangsa subsidi la ko ni

    • Amin Togel Oct 11, 2014, 12:31 pm

      Kpd Dalak,

      100% sokong. Dulu suh sekolah pi main longkang, melawan ckp org tua, rasa diri tu bagus sangat.. bila dah tak lulus SPM keja kuli susah melalak pulak!! Bongok punya manusia…..

      • SambalBelacan Oct 11, 2014, 4:12 pm

        Janganlah kita menghina nasib seseorang…yang kaya x semestinya hidup senang hingga ke akhir hayat…dan yang susah x semestinya hidup susah hingga ke akhir hayat…Allah Maha Berkuasa menukarkan nasib sesiapa sahaja yang dikehendakiNya…wallahu’alam…

  • pulus Oct 2, 2014, 8:25 am

    punca utama pnjawat awam trikat dgn utang adalah dasar bank2 yg mngetatkan syarat2 klulusan pijaman personal loan shgga mnyebabkan pminjam trpaksa mmilih. utk bhutang dgn. Along… kmudahan pjaman btindih mnyebabkan pminjam trikat dgn hutg along utk tmpoh msa yg pnjg

    • Ahlong Oct 11, 2014, 12:37 pm

      Woi Pulus,

      Bank terpaksa kenakan macam2 syarat yg ketat angkara org2 yg dah meminjam duit tapi tak ngeti nak bayar balik, putar belit perjanjian dan penipu. Gara2 org macam kau ni lah org lain pun teraniaya. Lepas tu buat muka sedih konon nyesal jumpa AKPK. Ptuiii… mampos la..

  • masam masin Oct 2, 2014, 10:07 am

    Syukur Malaysia masih aman…..
    Walaubagaimanapun… tdk dpt dinafikan tahun 2014 dan 10 thn sebelum(2004)…. bagaikan langit dan bumi. Penjawat awam 10 thn lepas boleh senyum lagi berbelanja… gaji lbh kecil tetapi KUASA membeli agak baik berbanding sekarang 2014 KUASA MEMBELI MERUDUM.Gaji besar tetapi nak beli rumah, kereta, sara hidup…..adoiiii SESAK.Pelbagai bantuan DIBERIKAN cthnya: BR1M … tetapi hakikatnya TIDAK MEMBANTU kerana yang tak layak dapat …boleh lak dapat. KECUALI bantuan baucer pelajar….kerana ia ada had tidak boleh ditukar. Bila minyak naik automatik harga barang naik…. bonus sekali setahun tetapi bila bonus diwar-warkan…. barang dulu naik…. baik tak pyh bg bonus. swasta bg bonus tak riuh sekampung…. kerajaan bagi bonus CIPUT …. BAGAI NAK RAK….
    Bila ada kenaikan gaji atau apapun yang senyum lebar golongan atasan…. golongan bawahan CUMA SENYUM KAMBING…. JANGAN TAK SENYUM. Bagi saya… gaji tak naik pun takpe…. janji kerajaan boleh stabilkan harga barang asas kerana kita jangan lupa ada golongan tidak berpendapatan tetap.
    POLITIK…. SEMUA NAK MENANG… BILA MENANG ADA KE KEMAJUAN UNTUK RAKYAT

    • edah Oct 2, 2014, 5:48 pm

      Aku kompius la..klu kakitangan awam naik gaji atau bonus perlu di siarkan kat tv atau surat khabar..klu swasta tkde plak..adakah disbbkn POLITIK?…siapa yg cerdik kt sini..klu naik gaji tinggi atau bonus byk tkpe..ni ciput je..buat rakyat gelak je..ni ke kerajaan..hahaha

      • one Oct 3, 2014, 9:38 am

        Dlm bajet nanti dgn bangga nya PM akan mengumumkan berita yg ditunggu oleh semua k/tgn kjaan….kjaan brbesar hati brsetuju utk mmbayar bonus sebanyak RM1000 kpd semua pnjawat awam..Oleh krn kjaan sdah mmbyr RM500 sblm rya baru2 ni, RM500 lagi akan dibyr secara brprgkat pada bln Dis 2014 dan Jan 2015.(seluruh dewan bergemuruh dengan tepukan2 tanda t/kasih x trhingga kpd PM…haha

        • sluar dalam azuan ali Oct 4, 2014, 9:09 pm

          Bagus la bayar 2prngkat…dpt sumer pon bkn nk jimat…xmau bonus sedekah jer kat rumah ank yatim..

      • Edah Bongok Oct 11, 2014, 12:47 pm

        Kpd edah,

        Kang cakap ko bodoh kang marah pulak, takpelah ckp ko BONGOK pun ok gak.

        Ko ingat swasta ni berpayung bawah satu naungan ke? Swasta ni pelbagai lah bengap! Syarikat swasta A kenaikan gaji bulan Jan, syarikat swasta B bonus bulan April, syarikat C kenaikan gaji bulan December. Takkan tiap2 bulan nak umum kat televisyen. Harap ko upgrade sikit ‘kebongokkan’ ko tu. Sekian pelajaran hari ni.

        • Anonymous Oct 22, 2014, 5:49 pm

          Mcm kmk org sarawak kerja dlm gudang,kilang, dn swasta adakahgaji,dn bonus akan dinaikkan.walaupun ada cukai gst.perlukah company buang pekerja.

      • Anonymous Oct 15, 2014, 12:35 pm

        Kakitangan kerajaan dapat 1/2bulan riuh sedunia swasta dapat 3 bulan gaji x dengar. Pun dalam news kami x kisah pun

  • akuadalahaku Oct 2, 2014, 11:37 am

    Sebagaimana komen sebelum ini, saya bersetuju kenaikan dan penambahbaikan gaji dan kemudahan kakitangan awam cumanya perlu diingat kita semua adalah rakyat Malaysia. Kami di sektor awam dan badan berkanun juga bergaji kecil jadi tolong jangan hanya pentingkan penjawat awam. Kami juga mangsa himpitan ekonomi yang meruncing. Janganlah bandingkan kami dengan pengurusan tertinggi sektor korporat yang sememangnya bergaji besar.

  • macaiiii Oct 2, 2014, 12:27 pm

    org keje swasta bonus pun da macam setahun gaji….naikkan gaji kakitangan awam atau trunkan arge minyak n lelain…lau tak tggu je la pru akan datang…..

  • menon Oct 2, 2014, 1:05 pm

    GST GST GST GST… grhh grrrhhh…

  • suresh Oct 2, 2014, 1:08 pm

    goods price & service charge going up…

  • rk Oct 2, 2014, 1:38 pm

    Rasionalisasi Minyak kena naikkan harga jika nak tarik semula subsidi kerajaan. Subsidi dikecapi orang senang seperti berkereta banyak dan jenis mewah.

    • azemi Oct 4, 2014, 3:54 pm

      Minyak naik….elaun perjalanan tak naik..camna nak kerja luar…kaji semula kadar elaun perjalanan kakitangan awam…

  • Black SY Oct 3, 2014, 10:14 am

    Kalau gaji naik kita patut syukurlah…..paling penting hidup kita aman damai dalam sebuah negara kecil yang berbilang bangsa.
    Tapi perlu ingat kos sara hidup masa ini…………………………………..tinggi no

    • Anonymous Oct 4, 2014, 10:47 am

      Bukan ker polis dan cikgu dah naik….nk naik apernye lg….kumpulan sokongan ni tak naik2….elaun naik jauh sekali laaaa….afuhai…..

    • Sudin Oct 11, 2014, 12:52 pm

      Sokong Black SY…

  • rakyat malaysia Oct 4, 2014, 1:35 pm

    Cuba baca artikel tu betul2…kan tu temuramah dgn preseiden ceupacs…tugas ceupacs jaga kebajikan penjawat awam so beliau bercakap tentang kenaikan gaji pendapat awam la…mana boleh cakap bagi pihak swasta…bukan tanggungjawab dia….swasta pun jangan la dok complain sgt…korang dapat bonus 2,3 bulan gaji senyap je…bila time pnjwat awam bising plak…

  • dejavu Oct 4, 2014, 4:13 pm

    SESUAI SANGAT ELAUN PENJAWAT AWAM DINAIKKAN TERUTAMA ELAUN RUMAH. KENAPA ELAUN RUMAH GURU/POLIS/TENTERA SANGAT TINGGI DARI ELAUN KAMI PENJAWAT AWAM DI MALAYSIA???? SANGAT TIDAK ADA KEADILAN KEPADA KAMI PENJAWAT AWAM.. JUJUR DAN BERBAKTI SANGAT KER DIORANG TU?? KENAPA BAKTI KAMI TIDAK DIPANDANG LANGSUNG…

    • ank melayu setia Oct 4, 2014, 9:37 pm

      Polis dn tentera..walau setinggi maner krajaan bg kenaikan kpd kami…NYAWA kami jd taruhan…jd jgn cuba2 nk mempertikaikan tugas kami.

      • Kawan Polis.. Oct 11, 2014, 12:55 pm

        Kpd ank melayu setia,

        Sy sokong awak..

        • Anonymous Oct 13, 2014, 2:10 pm

          Prabet n17 Lkpl n20 kpl n22 sjn n29 Elaun rumah rm275 ssjn n32 pw2 n26 pw1 n38 elaun rm 300 Left muda Left n41 kapten n44 rm450 mejar n46 Lt kol n48 rm600 kolonel n52 rm700

  • Anonymous Oct 4, 2014, 6:17 pm

    Salam 1 minyak….bg sy ni bkn nk lupakn jasa sesiapa tp apapn relevant LA dgn keadaan Sara hidup rakyat… Walaupn peniaga tk happy langsung dengan kenaikan harga barang.. Sperti yg d nyatakn sahabat kita d sini..mereka membeli barang dari pembekal dn pemborong dengan harga yg tggi..kemudian

    • SambalBelacan Oct 6, 2014, 12:35 am

      …kemudian peniaga2 pun cekik leher para pembeli dengan harga yang lebih lagi berganda…

      • Timun Oct 11, 2014, 12:59 pm

        Sedap mencekik dgn sambal belacan….

  • Anonymous Oct 4, 2014, 6:23 pm

    Salam 1 minyak….bg sy ni bkn nk lupakn jasa sesiapa tp apapn relevant LA dgn keadaan Sara hidup rakyat…

  • Riff Oct 4, 2014, 7:04 pm

    Assallam..mungkin kakitangan kerajaan tak tau..kebanyakan gaji kami kakitangan swasta jauh lebih rendah daripada kerajaan..kecualila yang terlibat dengan industri petrolium & kapal..bawak-bawakla bersyukur sikit..

    • sluar dalam azuan ali Oct 4, 2014, 9:21 pm

      Dok marahkan kakitangan awam …
      1.bila isteri bersalin hospital kerajaan jugak tuju.
      2.buat surat beranak ke jpn jugak tuju.
      3.bila nk buat paspot ke imigresen jugak tuju.
      4.bila ade masaalah sosial ke balai polis jugak tuju.
      5.bila kebakaran ke balai bomba jugak tuju.
      6.bila nk mintak bantuan harian ke jabatan kebajikan masyarakat jugak tuju.
      7.bila nk mohon bantuan pertanian ke jabatan tu jugak mohon.
      8.bila nk bela lembu ke jabatan haiwan jugak tuju.
      9.bila diri sendiri dan kluarga sakit ke klinik kerajaan jugak tuju.
      10.bila ank sekolah xdak buku ke pejabat pendidikan jugak tuju(siap ajus penyata gaji lg tuuu).
      Kesimpulannya kerajaaan jugaaaak tuju…

      • SambalBelacan Oct 6, 2014, 12:38 am

        …kesimpulannya kalau boleh nak beli seluar dalam pun nak tuju ke kerajaan jugaaak…

        • Anonymous Oct 6, 2014, 4:30 pm

          pak hang macai

      • kamu Bengap Oct 11, 2014, 1:07 pm

        Kpd ‘sluar dalam azuan ali’,

        Tu sebab tak ada pilihan maka dipaksa pegi kat tempat kerajaan tu.. Kalu ada syarikat swasta yg handle semua tu jgn harap nak pijak pandang pun tak hingin… lembap!!

  • syukuri Oct 5, 2014, 2:42 am

    kepada pihak yang bekerja swasta anda patut fahami dan mensyukuri nikmat yang di beri ilahi pihak kerajaan ke pihak swasta ke sebenarnya ia sama sahaja cuma bezanya majikan masing masing syarikat swasta sekarang pun pendapatan lebih baik dari kerajaan , kerja operator kilang boleh dapat pendapatan sehingga RM2000 1 bulan dan mempunyai berbagai kemudahan yang di beri pihak kilang kepada pekerja contohnya rawatan ke klinik sekeluarga tapi pihak kerajaan tiada kemudahan itu jika hendak kena masuk insuran sendiri , jadi kita sama sama ada kekurangan dan kelebihan kesimpulannya syukur apa yang telah ada , takbirrrr

    • Ihsan Bersyukur Oct 11, 2014, 1:17 pm

      Kpd Syukuri,

      Awak ni nama saje syukuri tapi cara awak cakap tu macam lah pekerja swasta tak memahami dan bersyukur pada illahi.
      Maaf, terpaksa jugak saya lontarkan perkataan ini… awak BONGOK!

  • Prof Oct 6, 2014, 6:08 am

    kenaikan harga brg sudah pasti… krana GST adalah cukai brperingkat & kita akan dicukai setiap hari dari hari jatuh air ketuban dri rahim ibu hggalah ke liang lahad….

  • annisa Oct 6, 2014, 6:37 am

    klau rasuah di semua jab & kementerian dpat dminimakan. tentu pndapatann ngara mningkat…. cntoh dlm kes rasuah di jab kastam yg mnyebabkan malaysia kerugian shigga $108 bilion setahun, bayangkan itu baru 1 jabatan krajaan…. yg lain2 belum didedahkan

  • annisa Oct 6, 2014, 6:42 am

    duit $108 bilion tu bleh bayar hutang ngara, gaji pekerja & beri subsidi mnyak kpda rakyat….

  • prof Oct 7, 2014, 3:16 am

    klau ketirisan pndapatan ngara dapat dikawal, ekonomi ngara akn kukuh, tentu kita bleh. bayar hutang luar ngara, bgi subsidi mnyak. & turunkan harga brg2

  • bedah propa Oct 7, 2014, 3:34 am

    klau ketirisan pndapatan ngara dapat dikawal tentu ngara x mghadapi krisis ekonomi yg teruk bgini….

  • joseah Oct 7, 2014, 3:42 am

    krana nafsu tamak bbrapa kerat pnjawat awam yg makan rasuah…. ekonomi ngara mrosot, hutang ngara bertambah, GST tpaksa ditggung oleh semua rakyat

  • marhaen Oct 7, 2014, 4:05 am

    klau bgitu perbuatan rasuah harus diperangi habis habisan…. rasuah bleh mnyebabkan ngara hancur… nti akn bertebaran lesen & roadtax palsu, sjil & ijazah palsu, ic & passport palsu, wang palsu, brg2 tiruan & cetak rompak, pngedaran dadah, arak, brg sludup, PATI dll.

  • marhaen Oct 7, 2014, 4:05 am

    klau bgitu perbuatan rasuah harus diperangi habis habisan…. rasuah bleh mnyebabkan ngara hancur… nti akn bertebaran lesen & roadtax palsu, sjil & ijazah palsu, ic & passport palsu, wang palsu, brg2 tiruan & cetak rompak, pngedaran dadah, arak, brg sludup, PATI dll.

  • HAMBA ALLAH Oct 8, 2014, 1:19 pm

    lumrah hidup mcm ne lerr jadinya…serahkn pada yg maha ESA…ia mengetahui segalanya yg ditipu yg penipu yg berpura pura yg x berpura…aslkn kita sntiasa bdoa minta petunjuk..insyaallah RAHMAT mendampingi kita….

  • Black SY Oct 10, 2014, 9:38 am

    Tak kira apa jawatan pun……. gaji dan elaun kenalah……..n.a.i.k
    La ni semua dah melambung harga. Tak patut depa di atas tu
    tak tau. Orang lain buat kerja depa…………………………

  • MISKIN Oct 10, 2014, 10:34 am

    bayar rumah dah RM 1300.00 sbln……..anak sekolah( 3 org) rm 300.00……minyak keta……rm 400.00……mkn minum rm 500.00….bil letrik n air rm 250.00…..bayar keta rm 800.00……..kadang2 nak simpan duit pun x cukup……harga brg makin naik……duit dah x da nilai skarang ni……mcm mana nak terus khidupan…….cuba tgk elaun rumah kakitangan kerajaan cuma Rm 180.00 je sewa bilik pun x lepas………sekarang ni sewa bili dah RM 300.00 sbln……..kesian rakyat malaysia kan…….

    • Kaya Oct 11, 2014, 1:31 pm

      Woi MISKIN,

      Abih tu ko nak kerajaan tanggung bayaran rumah ko tu 100% ker? Dah dpt elaun 180 pun tak ngeti bersyukur… memang dasar pemalas, tau nak membuncit perut saja. Patutlah miskin.

    • Tak Kaya Oct 11, 2014, 1:35 pm

      Saudara MISKIN,

      Kalau awak rasa susah duduk KL pegi berambus duduk luar KL. Byk jimat. Buat semak jalan raya je pada orang macam awak ni.. Dasar otak sempit..

      • SambalBelacan Oct 11, 2014, 4:19 pm

        Sabar saudara2 semua!…kita boleh cari container2 kosong…boleh buat rumah…atau pun bas2 lama…pun boleh buat rumah…kat negara2 barat depa buat lagu tu laa!…

    • Konek Oct 11, 2014, 1:47 pm

      Kpd MISKIN,

      Rumah boleh bayar 1300, keta boleh byr 800 (ni keta vios atau city), awat tak beli saga baru 400 dah jimat 400. Bil api air sampai 250. Kalau macam ni punya belanja memang tak pernah cukup pun gaji bagilah sejuta pun. Memang dasar boros lepas tu salahkan kerajaan. Org mcm awak ni memang TOLOL, BONGOK, BAHLUL dan BARUA. Go to hell lahh!!

  • Ku akui zaman sekarang Oct 10, 2014, 10:42 am

    Inilah hakikat sebenar rakyat kita sekarang…beban kewangan semakin dirasai…belum lg campur itu ini…elaun itu ini tak naik2 lg….gaji dah tak mampu dgn desakan sekarang,,,,

    • Konek Oct 11, 2014, 3:11 pm

      Kesian kat org kaya… zakat dah tentu kena bayar, cukai lagi… tiap2 bulan tolak gaji derang utk kesenangan si miskin yg tak sedar diri…. tu pun org miskin memekak melalak melolong lagi…

      • akan kaya Oct 12, 2014, 2:42 am

        krja kuat bonus ciput jer….

  • macho Oct 12, 2014, 2:45 am

    korg sbut macai… amende tu…?

    • SambalBelacan Oct 12, 2014, 3:54 pm

      Macai tu lebih kurang macam ‘pencacai’ lah tu…macam cerita 3 Abdul P. Ramlee tu…

  • Didi Sahilan Oct 13, 2014, 7:57 am

    Dari pada bergaduh …bgs kmu cari ikhtiar tmbah pendapatan …sy byk investment blh bantu anda smua blhdan mampu….

  • Anonymous Oct 13, 2014, 2:12 pm

    Prabet n17 Lkpl n20 kpl n22 sjn n29 Elaun rumah rm275 ssjn n32 pw2 n26 pw1 n38 elaun rm 300 Left muda Left n41 kapten n44 rm450 mejar n46 Lt kol n48 rm600 kolonel n52 rm700

  • Anonymous Oct 14, 2014, 12:02 pm

    selaraskan elaun cola (sara hidup) rm400 tak kira bandar ke luar bandar.di luar bandar pun guna minyak juga .di luar bandar pun beli gula dgn harga yang sama.kenapa ada perbezaan ? dan kenapa elaun rumah tidak di kaji ? mana ada sewa rumah sekarang rm180 ? rata-rata rumah sewa di mana-mana juga paling murah sewa rumah rm500, rumah kos rendah.bayangkan kakitangan awam terpaksa topup sewa rumah sebanyak 400 lebih.dengan kenaikan kos sara hidup.gaji kecil khususnya kakitangan awam yang bergaji di bawah rm3000 ini ? dimana keperihatinan kerajaan ? tak sama corak dengan cara mahathir dan pak lah.mereka bagus dalam mengambil hati kakitangan awam.walau naik sikit pm yg lalu amat perihatin kpd penjawat awam.tak perlulah nak tunggu april 2015 baru nk kaji.belum tentu di luluskan .mungkin hanya untuk mengambil hati sahaja.bagaimana nk menghadapi gst lagi.minyak naik lagi.memang beban pada kakitangan awam.elaun tak kunjung tiba.

  • palon Oct 15, 2014, 10:27 am

    tapi dap mahu kurangkan penjawat awan..nak gaji skit ke atau tak der kerje…

  • RENGANATHAN Nov 11, 2014, 11:51 am

    X MO LAH… NI APA TU.. APA BENDA DY TULIS NI.. BELOHH JE.. EH DA DA DAHH.MACAM MACAM…

  • mat prihatin Mar 3, 2015, 4:34 pm

    bagi ajelah pm najib mgurangkan beban masalah kakitangan awam,buat amal ckit dapat pahala bekalan hari akhirat kan

  • Hafiy Raisha May 16, 2015, 7:28 am

    jgn berharap pd org..kt usaha sndri jela..xpyh nk gado swasta la kerajaan la..cikgu la polis la..nnmpk mentaliti rendah…g bg rezeki allah..doa la nt pemimpin lembut ati nk tolg kt..belanja jela mane yg mampu..

Tinggal Komen Bernas Bagi Topik Ini

shares