Berita Semasa

Aduan Kerja Jururawat Malaysia : Gaji Sedikit Tapi Kerja Banyak. Kementerian Kesihatan Lembab & Lemah!

{ 283 }

kerja jururawat

Hanya Gambar Hiasan Sahaja

Hakikatnya hari ini, jururawat dan guru adalah profesion kegemaran ramai. Ini kerana perkhidmatan mereka paling ramai perlukan.

Maka akan adalah keluh kesah lebih-lebih lagi apabila perkhidmatan yang diberikan tidak setanding dengan bayaran & gaji yang ditawarkan. Apatah lagi, sekarang ini rakyat Malaysia semakin bertambah dan bertambah.

Dan Berita Semasa menerima salinan aduan & tuntutan daripada kalangan yang berkerja sebagai jururawat mohon dikongsikan di Berita Semasa.

Semak Aduan & Tuntutan Mengenai Realiti Kerja Jururawat Malaysia

Terlalu banyak ketidakadilan yang telah dilakukan oleh Kementerian Kesihatan terhadap Jururawat-jururawat seluruh Malaysia.

Tidak kisahlah anda jururawat daripada sektor swasta ataupun kerajaan. Mesti ada masalah yang sama. Kementerian Kesihatan adalah kementerian yang pada pendapat & pengalaman saya sebuah kementerian yang lembab dan lemah dalam pengurusan. Ia perlu di tegur dgn keras memandangkan secara lembut sudah tidak berhasil.

Antara ketidakadilan pada jururawat adalah:

  1. Jururawat yang bekerja pada waktu malam tidak disediakan makanan: Di manakan jururawat-jururawat seperti kami ini hendak pergi ketika perut lapar pada waktu malam. Tidak ada restoran yang buka pada waktu ini. Bekalan yang dibekalkan adalah seperti satu jenaka besar. Iaitu milo 3-in-1 satu paket. Itu sahaja.
  2. Kadang-kala jururawat disuruh bekerja tanpa cuti selama lebih dari seminggu. Ini adalah zalim. Mentang-mentanglah kami jururawat semua perempuan. (lelaki sedikit saja)
  3. Terdapat kecurian pembayaran masa bekerja jururawat ketika bekerja malam selama 2 malam sahaja berbanding 3 malam.
  4. Keselamatan jururawat adalah seperti bergantung di hujung tanduk. Bayangkan tempat letak kereta yang gelap pada waktu malam. Ruang pejalan kaki juga gelap. Dan ada kalanya polis membiarkan penjenayah yang tercedera duduk bersama jururawat seorang diri di dalam bilik untuk menerima rawatan. Apakah ini?
  5. Pakaian jururawat: Perlu dibuat supaya tidak terlalu seksi dan ketat. Banyak hospital swasta yang bercirikan islamik telah pun mula menukar fesyen pakaian jururawat supaya kami tidak mencerminkan imej seksi.
  6. Jururawat adalah pekerja kerajaan yang agak penting. Walau tidak dinaikkan gaji jururawat, mereka perlu dijaga kebajikannya. Sudahlah gaji sikit. Masa kerja pula sangat banyak. Apabila sudah berkeluarga, tidak lama selepas itu terus berhenti kerana terlalu sibuk sehingga tiada masa untuk anak dan suami. Banyak yang boleh dilakukan di sini. Mungkin diadakan daycare yang mengikuti waktu kerja nurse. Free. Makanan juga disediakan kepada kalangan jururawat untuk dibawa pulang selepas waktu kerja kerana kebiasaannya mereka ini selepas kerja terlalu penat untuk masak.

Banyak lagi masalah jururawat yang masih belum orang ramai ketahui. Harap jururawat yang lain berani kehadapan luahkan masalah mereka. Kita bermula dengan fokus isu ini dulu kemudian kita mula fokus kepada masalah lain satu persatu.. Jika terlalu banyak nanti kita hilang fokus untuk mendesak KKM..

Jururawat perlu berpakat dan kuat untuk lawan dan mendapat hak anda. Apa pendapat Kementerian Kesihatan ? Sila prihatin sedikitlah masalah jururawat seperti kami ini ..

P/S : Semoga keluhan jururawat ini mendapat perhatian sewajarnya


KONGSIKAN & SEBARKAN...

{ 283 Pendapat Bernas… Dikongsikan Setakat ini… add one }

  • jenglot February 4, 2014, 11:31 am

    banyak komplen la pulak……..kan dah tau beban jururawat sblum masuk bidang ni, klu xsanggup pilih je kerja lain….

    setahu aku, gaji untuk jururawat lumayan juga, kalau kat hospital gomen ada elaun kritikal lagi……..

    Balas Komen Ini
    • Anonymous February 4, 2014, 11:50 am

      biarla dorang nak mengadu….sekurang-kurangnya kebajikan dorang dapat dijaga.

      Balas Komen Ini
    • eddie February 4, 2014, 11:51 am

      biarla dorang nak mengadu….sekurang-kurangnya kebajikan dorang dapat dijaga.

      Balas Komen Ini
    • Penjual Kangkung February 4, 2014, 12:09 pm

      kepale hotak anda jenglot.. sbb anda bkn nurse la awak bleh ckp mcm tu.. kdng2 kerja ni betul la kite yg plih, tp jgn lupe snbnr Allah yg pilih utk kite.. bkn sume org Allah pilih utk jd nurse dan nurse yg baik. mmg beban keje ni byk dan kpd wanita yg memilih kerjaya ni sbnrnye anda seorang kuat. tp brape ramai lelaki yg kuat,yg mgatakan diri meraka maskulin,berpelajaran tinggi or ‘whatever’ nk jd nurse especially u’jenglot’? bkn k lelaki dan seorng yg kuat bleh thn bebanan kerja ? gaji jururawat memang lumayan.. but not in M’sia ok! everage gaji minimun nurse kat oversea lbih krg minimun 4000 dollar sebulan.. kau tau kat M’sia brpe ? klu yg lpsn diploma tu starting jgn mimpi la klu bleh cecah 3000 ringgit + sume elaun( unless kau kerja overtime sampai menonggeng kat private).. bezakn minimum 4000 USD dgn <3000 ringgit malaysia.. nak harapkan goverment terime graduate dr degree pun seperti kangkung dicite, ulam x suke.. ye la xde duit nk byr kn.. tp doktor(houseman) yg fresh graduate tubleh plak kau bayar ye.. maaf kalau terkasar bahase

      Balas Komen Ini
      • jenglot February 4, 2014, 12:32 pm

        kimak kau lah penjual kangkung
        kalau xnak jadi nurse, sila berenti kerja.
        jadi operator pengeluaran di kilang2.

        Balas Komen Ini
        • Penjual Kangkung February 4, 2014, 12:56 pm

          kpd tuan yg bernama jenglot, kalau stakat ni j la ayat dan pemikiran anda, sy kire ckup malang dan ketinggalan sbhgian org M’sia kite yg sbhgian tu berbangga dgn MELAYUnye.. sy mengalukan kritikan yg membina bkn yg low minded mcm ni! kite berhujah scr ilmiah.. klau xberilmiah pun ckuplah skdr beretika dan berinformasi. klau sy jd operator kilang najis skali pun, sy lbih bersyukur drpd jd mcm en jenglot yg langsung xmemberi manfaat untuk pembaikan.. disuruhnye org berhenti kerja adelah.. lps 2 memberi komen yg entah ape2..

          Balas Komen Ini
          • hati August 17, 2014, 4:44 pm

            jadi operator kilang x payah belajar .budak x luluspun boleh jadi pekerja kilang.Minima boleh lihat dn boleh jln

            Balas Komen Ini
        • tukang sapu sampah February 4, 2014, 1:02 pm

          pg dok oversea laa cm tu..cuba laa rasa keje operator kilang baru adventure haha…

          Balas Komen Ini
          • Anonymous February 4, 2014, 2:43 pm

            operator kilang kena study amek dip 3 taun utk jd nurse ke? operator kilang ada basoh taik org ke? operator kilang ada lap darah yg terpercik kt muka masa rawat org? operator kilang ada kena maki dgn family pesakit yg xfaham2 waktu melawat bila? pegi dok oversea? ko punya jawapan n mmng xblh pkai, org mngadu untuk penambahbaikan, mcm parking yg gelap tu mmng patot pon kna complain,

            Balas Komen Ini
        • ANAK SENAH February 7, 2014, 4:24 pm

          nk naik apa lg???da la jururawat masyarakat blaja setahun da naik 29…aku pka gred 17 kene blaja 3 tahun plus 2 tahun br dpt 29..kimak nurse malaysia ni..bg peha nk kontol plak

          Balas Komen Ini
        • ANONIMOS December 7, 2014, 11:23 am

          KO BOLEH LA JENGLOT NAK KEJE KILANG DAH KO BODOH, NURSE NI BERPELAJARAN KO INGAT SENANG KE JADI NURSE, APEHAL PLK NK KEJE KILANG MCM KO.

          Balas Komen Ini
      • baghal February 4, 2014, 5:36 pm

        kalau nak keja, pi keja. kalau nak makan, pi punch, pi makan tapi pakai duit sendiri. nak makan pun nak kena tanggung ke? nurse kat malaysia ni dah lebih2 pulak. belajar malas, baru amik kursus misi dah mintak bukan2, compare pulak dengan gaji Dr.
        Korang tau tak, tak lama lagi Dr pun jadi drebar lori. pasal ape? kerjaan dah tak mampu amik Dr. Dah xde duit.
        kalau Dr pun xde keja, ape lagi korang yang keje misi ni?

        Balas Komen Ini
        • Anonymous February 5, 2014, 10:02 pm

          Fyi…kami nurses perlukan makanan di waktu malam sebB kami bkn mcm polis yg bole keluar singgah mcd time waktu bekerja…just imagine kami kuaq makan tinggai pesakit…kalo tktau jgn la berkata2…

          Balas Komen Ini
          • Dr House February 6, 2014, 7:54 pm

            misi kerja shift 7 jam SAHAJA tolonglah jgn banyak complain tak mungkin tak sempat mkn dulu before dtg kerja..nak makan tengah2 malam buat ape buat berat perut je sebab tu malas nak kerja..buat report panjang berjela-jela pun takde org kisah kalau kerja pun berat nak buat…

            Balas Komen Ini
            • Anonymous February 6, 2014, 11:31 pm

              Sy setuju…n please la nurse2 ye…baju tu jgn nk ketat2 sgt…sakit mata tmbh dosa…tp xsmua la…slalu yg suka ketat2 ni yg muda..gaji nk byk tp keje suka komplen

            • Anonymous February 7, 2014, 12:16 am

              Hello.. mmg la ko tgh2 mlm x mkn sbb kjer ko membuta ja.. cube ko try berjga dr kol 9 smpai 7 pg esk nya, lapa ke x lapa.. lg 1 shift mlm 10 jam ok.. statement taik kucing.. puihh..

            • NurseJackie April 6, 2014, 4:26 pm

              Salam sejahtera, komen anda agak BS di situ. Kami jururawat bekerja utk berkhidmat kpd masyarakat, bantu manusia tak kira bangsa, lebihkan pesakit dari diri dan keluarga sendiri. Secara jujurnya, sy tak kisah kerja lebih masa tanpa gaji, asalkan masalah isu pesakit semasa shift sy selesai dan seminimum boleh pass kpd shift seterusnya. Kalau org atasan taknak byr lebih masa sy, sy anggap tu sbgai kerja amal sahaja. Tetapi tak ramai yg boleh terima, tambah2 berterusan sehingga bertahun2., malahan berbelas tahun. Kadang2, sy trpaksa korbankn waktu mkn dan pergi tandas hanya utk melakukan solat. Waktu lain, otak sy hnya akn exclusively berfikir what next that i need to do for my patients? What do i need to do now? Should I alert the doctors? What should I explain to the patients? To the relatives? How should i explain it???? How should i approach them?? Then, medications. Most of the patients have a very high dose and high alert medications. So many things to check in a second. Tak masuk lg dgn new admissions, nak follow doctor’s round, nak fulfill patients’ need mcm tolong mandikn, suap mkn, their 10 human rights. And hell lot of DOCUMENTATIONS! Bila berlaku kecemasan few minutes before your shift ends, you need to stay back until it settles without any payment. This is based on my experience. And you know what? Because of these small issues not being taking care of, you lost excellent nurses, kerja kt oversea. Most likely we are being appreciated world wide but not in this God damn Malaysia.

            • misi-misi August 2, 2014, 2:56 am

              setuju dgn nurse jackie….kepada Dr house,,,kerja housement kat sini,, misi-misi yg kena bagi tau,,, tiap2 pg ambil medication chart belek2, tapi tak penah order kalau dah habis!!!! page dlm medchart tu kalau habis pun tak penah nak ambil br!!!!! my godness.tp pegang BHT and medcahrt punyala lama. Datang kerja 6pagi…. misi kan sini kerja lebih dr 7 jam ok…. claim pun tak…misi gred kalau tinggi tak boleh claim macam akauntan and penjawat awam lain…

            • Anonymous December 7, 2014, 7:28 am

              Hehe 7 jam..klu blik kul 9 konpem ke tepat jam 9 punch..mmbe aku tiap2 malam blik kul 10 lebey..x de ny3 nk punch tepat kul 9..umah sgn hostel sejengkl je…x campur lg de nurse hosp tu kene rape sbb jln gelap..sis/bang..klu x sanggup bace..jgn bace..jgn tambahkn dose dgn berkate2 menggunakan perasaan marah n menyampah tu…sekadar pandangan

            • DR HOUSE December 7, 2014, 11:25 am

              WOI DR HOUSE KO LETAK KEPALA KAT LUTUT KE.

          • Ja February 7, 2014, 11:34 pm

            Kalo tau masalah susah nak dpt mknn waktu mlm,bwkla bekal..biskut ke roti ke dr rumah..belajar jer tinggi2,benda yg simple xkan xleh nak pikir..psl gaji,org tua2 kata,hidup ni biarlah byk bersyukur..

            Balas Komen Ini
            • Anonymous December 6, 2014, 7:57 pm

              kalau bawak bekal pun takda masa nak makan bang oi…. bini sy bawak bekal p keja, balik rmh bawa blk bekal tu tak jamah sikit pun, cuma bknla setiap hari mcm tu….

            • Anonymous December 7, 2014, 7:31 am

              Mmg hidup ni perlu bersyukur..klau hak d tindas di perkotak katikkan perlu jugak ke buat bodoh je…sedare x perlu berkate2 pon x pe..diorg ni bukannye mitak sedare2 seme naikkan gaji pon…diorg mintak hak diorg kt KKM..sedare keje KKM ke??..klu x x yah nk ckp lebih lah..

          • Anonymous February 8, 2014, 1:47 pm

            woi lembu…pak gad pn keje malam gak..pandai2 la nak makan…aduuyyyaaiiii…!!!

            Balas Komen Ini
            • Anonymous March 11, 2014, 4:30 pm

              bodo betoi orang dalam ruangan nie….semua nak kutuk nurse apa pasai…korang mati tanam mayat korang sendiri arrr…..

        • Anonymous February 7, 2014, 12:40 am

          Da kalu mcm tue ko sakit x yah la dtg spital.. rawat jer dri sndr kt umah.. yer la dr x dak misi x dak.. ko nie abes sek ke x nie.. dr td aq tgk ayt ko mcm lps bljr sek tadika jer..

          Balas Komen Ini
          • ANAK SENAH February 11, 2014, 9:40 am

            xde kene mengena lgsg..kita tegur pasal diorang ni lebih2 mintak makan plak…diorang ckp sakit jgn dtg spital..lu sapa??nurse ni org besar sgtke dlm kerajaan ni???kerajaan wt spital utk rakyat..ko plak bleh halau rakyat plak..suma org keje susah k..jgn ingt nurse je yg susah

            Balas Komen Ini
          • pinoy mouse February 12, 2014, 5:53 pm

            kalau kami semua rawat kat umah… sapa nak bagi ko gaji tiap2 bulan… akai ada

            Balas Komen Ini
          • Orang biase December 10, 2014, 8:53 am

            Kalu mati pun nurse tanamkan dah kira extra service tuh..

            Balas Komen Ini
      • puren bulat February 6, 2014, 10:43 pm

        hahaha.. cam haram penjual belacan demand gaji diploma 3k.. nk riban2, berenti jd, nurse, amik kursus apape wat bisnes sndiri..

        Balas Komen Ini
      • 456 cinta February 7, 2014, 10:51 am

        ape lagi cik misi mau?gaji dah tinggi..xsuka berhenti keje swasta.

        Balas Komen Ini
      • male nurse February 25, 2014, 12:01 pm

        Aku jururawat lelaki swasta admit hospital gh terperanjat beb kne tunggu 4jam pdhl kurang pesakit..skali driver dtg bwa naik ambulan lalu yellow zon..bersusun nurse tgh tdo dlm 6org.. Lgpun klu korang nk thu gaji nurse swasta dh lama ditinggalkan gred n29 nurse gov..so xpyh nk merungut

        Balas Komen Ini
        • Anonymous December 6, 2014, 8:02 pm

          yg ko bangang apapasal, engkau misi patut tahu apa tugas misi kat kecemasan, ko ingat misi ada lesen nak diagnos psakit? itu keja AMO atau MO….lepas AMO atau MO tgo baru la dia order misi buat keja samada up drip ka, bg injection ka apakah, ecg dan lain2 lg…..

          Balas Komen Ini
        • demo? December 7, 2014, 1:18 am

          org yg kritikal nk mampus je lalu red zone.. ko sakit apa nk lalu red zone jugak? tersusun tdo 6 org kt lantai hospital ke? standart meja nurse muat utk 3 org cukup je duduk.

          Balas Komen Ini
    • toba February 4, 2014, 2:17 pm

      setuju pada pengadu..kerajaan harus pandang serius..tp bab gaji..u 29 tu..agak lumayan..yng bwah pda gred 29 pon dh meletop2 mengamok psl gaji..

      Balas Komen Ini
      • Anonymous February 4, 2014, 6:27 pm

        brsyukur je la gaji nurse gomen byk dh,smua bljar free je,siap dpt mcm2 elaun lg.msa mntk smua snggup bla dh keje mcm2 nk kmplen.memang dh thukn keje nurse 3 shift.bkn nurse je keje mlm,keje hospital kbnyakkn smua keje shift,wlpn bkn smua pramdik.bljr la bsyukur,yg pnting kejr msti ikhlas.

        Balas Komen Ini
    • momo February 4, 2014, 2:23 pm

      Smoga bila ko sakit teruk, xde org nk rawat. Ko melutut dpn jururawat! Cuma jururawat je yg ada nk jga pesakit 24/7! Ingat!

      Balas Komen Ini
      • ANAK SENAH February 7, 2014, 4:27 pm

        nurse ni pemikiran mcm bdk darjah satu..sakit jgn dtg spital..kimak betul

        Balas Komen Ini
      • Anonymous February 8, 2014, 1:49 pm

        aku x melutut ngan ko…aku melutut ngan nurse yg baik,reti bersyukur…bertanggungjawab…paham!?

        Balas Komen Ini
    • wonderweiss February 4, 2014, 5:06 pm

      lu sakit lu jgn p hospital… lu sakit lu bikin seniri… lu sembang kencang sgt.. lu igt lu bagus sgt ke..

      Balas Komen Ini
      • Anonymous February 6, 2014, 8:38 pm

        Hallo..bukan semua result yg tak bagus jd misi ye..saya stpm aliran sains ye..result top student tp sbb parents tak mampu nak hantar utk medic jd pilih jd nurse sbb boleh sara diri…cakap berlapik dulu…

        Balas Komen Ini
        • ANAK SENAH February 7, 2014, 4:31 pm

          gua blaja pka 2 tahun dapat best student tak bising pun…bajetje anom ni

          Balas Komen Ini
          • bb February 24, 2014, 11:55 am

            Anak senah jgn asyik nk memaki je.. Buat malu mak bapa ko je..wlupun aku bukan nurse tp aku dpt rasa mereka betul.. Dgn hak yang patut di minta..

            Balas Komen Ini
        • budak pinter April 5, 2014, 5:35 pm

          ko punya statement mcm xxxx..mmg xboleh blah..ko ingat amek stpm aliran sains tu bijok bebenar ko..amek stpm aliran sains lepas tu tak lepas..math T pun fail.masuk u utk degree xlayak..pasal dok nganggur pi mintak spa kkm dip nursing ada hati nak belajar medical doktor.pale otak lu…setahu aku yg bodoh terdesak nak kerja gomen jer jadi nurse ni..palinh aku geram skrg ni, dah la belajar free kerja gaji 3000 sebulan mengada2 mcm taik..mmg xxxx la nurse xreti bersyukur ni..kalo jumpe tampor sekor2

          Balas Komen Ini
          • Anonymous December 6, 2014, 8:04 pm

            mai sini tampar aku….lu ingat org dia saja kena tampar?

            Balas Komen Ini
          • Anonymous December 17, 2014, 2:09 am

            Haloooo ko igt yg jd doct 2 pndai2 blaka ke…mmg phuiii la…houseman tpt aku siap xde spm lg tp blh jd doct..ape kes?? Nk buang kje?? Mmg x la, tp org atsan depa cover smpi g amk spm…klu misi cm 2 igt ade org nk cover…klu ko x jd misi ko x pyh nk sibuk2 komen psl kje misi ye

            Balas Komen Ini
      • ANAK SENAH February 7, 2014, 4:29 pm

        ni la misi…aliran sains nk bangga..gua pka u 17 ada degree taw…1st class degree in shipment engineering…jgn ingt misi je cerdik..pka pn ada yg bijak k

        Balas Komen Ini
        • Bb February 24, 2014, 12:09 pm

          Baghal ko anti kat misi kat malaysia ni kBaik ko diam je dr mengaibkan maruah jururawat. Klu ko rasa ko cukup baik cukuplah untuk ko.

          Balas Komen Ini
          • hati August 17, 2014, 4:49 pm

            Tradisi baghal xleh pikir dan dipergunakanje.

            Balas Komen Ini
        • Anonymous December 7, 2014, 12:25 am

          Kalu u17 x der la cerdik mna.. Jd boleyh taw la otak ko tue tahap mna.. Puihhhh

          Balas Komen Ini
        • demo? December 7, 2014, 1:15 am

          masa ko stdy dlu u 17 sama subject ke dengan u29? da ad 1st class degree in shipment engineering tp pilih keje pka? jangan jilat ludah sendiri boleh x? jijik tau jijik…

          Balas Komen Ini
    • baghal February 4, 2014, 5:39 pm

      rata rata yang keja misi ni masa belajar dulu malas, tak caya? cuba tengok spm diorang. mesti banyak hancur. amik jurusan misi pun terpaksa… kan???

      Balas Komen Ini
      • Anonymous February 4, 2014, 6:04 pm

        En, kalau nak tahu belajar nak jadi misi ni bukan kosong2 je. Cuba ko tengok buku yang kitorg belajar. Aku rasa kalau ko masuk nursing pon belom tentu lulus. Lain kali, sebelum nak mengata tu selidik dulu apa yang kitorang belajar. Ko tu keje ape? Spm dapat ape? Jangan mendongak ke langit sangat. Pandang rendah pada kami. Nikmat yang Allah bagi tu, sekejap je boleh ditarik balik.

        Balas Komen Ini
      • Anonymous February 4, 2014, 7:03 pm

        amboiii baghal,mmg baghal la hang ni…ko ingt sume jururawat ni bodoh ke?ada jgk org yg ada dip.course lain amik nurse…sbb apa??sbb nurse ni bile abis blajo 100% gerenti dpt keje…kalu course len tu,mgkn kene keje len le…lari bidang pulak kn??….en.baghal yg baghal….jgn nk kutuk keje nurse ye…kalu hang sakit,hang g mn?hosp gk kn??for sure hang jumpe nurse n akn mengadap muka nurse je 24 jam kalu hang kena admit wad….DR hanya dtg sekejap2 je….ada ke DR yg cuci najis,darah pesakit??lap muntah,kosongkan urin pesakit yg penuh beg tu setiap shif?..kalu nurse xde,sape yg nk buat?hang nk buat??so,jgn nk hina nurse2 ni ye….

        Balas Komen Ini
        • ANAK SENAH February 11, 2014, 9:42 am

          da tu keje nurse..boleh komplain plak..da cuci kotor pesakit tu cuci je la..

          Balas Komen Ini
          • Anonymous December 6, 2014, 10:10 pm

            Haha… Sape kata tu kerja hakiki nurse utk cuci kencing dan berak ? Tiada tertulis utk kerja hakiki nurse utk cuci dan cebuk dlm senarai tugas kami. Hanya kepentingan keselesaan kpd pesakit. Tetapi atas rasa prihatin.empaty, dan belas kasihan serta rasa bertanggungjawab kami lakukan keatas pesakit dgn rela hati.
            Tidak kah kalian sebagai anak ingin menunjukkan rasa kasih sayang dan tanggungjawab kpd ahli keluarga sendiri dlm menjaga kebersihan dan keselesaan mereka spnjg dia sakit? Sakit bukan nya selalu kannn?? Jadi apasalah nya kalian sebagai ahli keluarga turut serta dlm penjagaan keselesaan pesakit. Bukan org lain… Darah daging kamu juga,
            Yg sedih nya… Dari 100 org pesakit hanya 1 org yg ahli keluarganya yg sanggup rela hati tawarkan diri utk bersama2 dalam penjagaan ini. 99 org yg lain hanya akn berkata. “Misi, papa/mama sy complain berak, dia tak selesa. Dia minta tukarkan pampers,”
            Langsung xde perkataan tolong. Apatah lagi keinginan utk menolong. Lebih malang lagi ade anak yg lari jauh bila kami start buka pempers. Tu darah daging sendiri tu yg buat begitu…. Urmmm
            Memang kami telah terlatih. Tapi, keselesaan utk pesakit ahli keluarga tak perlu di latih selama 3 tahun utk beri keselesaan.

            Balas Komen Ini
            • Anonymous December 17, 2014, 2:27 am

              Pernah ke ko tgk taraf diploma jurusan lain kje cuci berak mcm misi ni..antara kmi yg ade degree ni pn kje cuci berak pskt jgk, ats sbb ape??sbb ksian dgn pskt yg ade ank prangai mcm ko ni senah..ade plak ank2 sggp biar kn org yg bkn muhrim plak yg brsih kn parents diorg..ank2 yg dtg wtpe, dduk kt luar tirai smbil silang tgn, ttup hidung knon bsuk smpi nk mntah, dtg pn wktu mlwt je mcm tetamu kehormat…bila misi dh siap cuci, blh plak tlg jd pnilai, misi ni ade ktr skit lg, ade kuning2 skit lg ni… mmg mcm gmpg, nk sbr dgn pskt blh lg, tp nk sbr dgn prngai relatives yg prngai mcm ko ni senah mmg mcm hrm jdh..ko 2 senah klu stkt jd pka kje korek lubg jmbn je x pyh nk sbuk2 ttg hal kje misi ye..ke ko dlu kejar kn misi x dpt, 2 yg meroyan anti sgt dgn misi…standard la pka mmg nk kjr misi je…hahahaha bile x dpt meroyan cmni…phuiii

          • demo? December 7, 2014, 1:08 am

            cuci kotoran pesakit atau bahasa mudah nye taik tu bukan keje nurse.. tp atas BELAS EHSAN nurse…cuci kotoran tu tnggungjwab ahli kluarga pesakit, tp berapa kerap sangat yg nk cuci taik kluarga sendiri? lebih nye biar je taik kat punggung pesakit berjam2.. pastu nk salah kn orang lain plak..

            Balas Komen Ini
      • Anonymous February 4, 2014, 7:44 pm

        Dulu saya keje misi jugak spm pangkat 1. Siap ada diploma sebelum minta jadi misi. Tamat latihan misi dapat lagi satu diploma kejururawatan. Kenapa nak jadi misi? Memang terpaksa masa tu sebab tak ada kerja.

        Balas Komen Ini
        • baghal February 6, 2014, 10:05 am

          aku bagi pendapat secara jujur, kalau terkena nasib le. tapi aku rasa mesti ada terkena sipi sipi je tak pun kelepukk kena muka sendiri.
          cuba korang tengok bbudak amik cos misi kat kolej2 tah ape kebenda tu, mana senang dapat keja?
          result spm memang hancur punya, sebab yang belajar kolej tu memang dah malas belajar, tapi mak pak suruh jugak belajar. ye tak?

          Balas Komen Ini
          • Anonymous March 11, 2014, 4:32 pm

            baghal maksud dia dungu,bodo atau akal yang sempit….otak lembu biasa arrr…hahahahah

            Balas Komen Ini
      • comel kottt February 4, 2014, 10:01 pm

        Setuju dngn baghal

        Balas Komen Ini
        • Hapizah Hassan February 4, 2014, 10:43 pm

          Salam…jgn main sedap jer cakap..saya spm pangkat satu,ramai member dah ada degree pun join nurse sbb xdpt kerja.saya masuk sbb keluarga saya susah bukan kerana malas…

          Balas Komen Ini
      • Aku February 4, 2014, 10:16 pm

        Tgk namer&cara tn bkata dah melambangkan tn nie mcm maner orgnye.Ckp guna paler otak,bkn paler lutut yea tn..
        Nie mesti ader bhgn dlm otak yg x brape bfungsi.Maner kau tau hancur..penah apply tp xlulus ker?ker ader wat researh psl result spm jururawat semua?!
        Ader yg result bagus2 k..blh je kl nak samb further study ambik doc,ingenering..tp sbb minat&niat.
        Ader yg dah keje elok gj beribu tp still minat nak jd jururawat..ader masalah ker?!
        Lain x sblm bkata pk dulu..ckp guna akal,bkn hati&mulut semata.
        Cuba 1 hari try ambik job nie..jd jururawat utk 1syif pun cukup la…

        Balas Komen Ini
      • big mama February 5, 2014, 12:20 am

        Dah nama pun baghal kepala otak pun linkup..dulu kau diberanakkan dlm semak ape xde misi sambut sbb tu la… kau ni org bagi pendapat lu buat menyemak.kecik2 xdpt susu ibu ke kau dpt susu oing…oing..?kau bukan misi tapi kau pulak yg terlebih baghal…

        Balas Komen Ini
      • Anonymus February 5, 2014, 1:51 am

        Xcuse sikit. Jangan ingt semua nurse tu bodoh. Byk je spm result 5A ke atas. CGPA 3-4 flat. Jgn ingat senang blajar nurse ni, klau prsakit demam 40°c ko ingat Dr ada ke dgn pesakit? Setakat order ubt boleh la. Yg jaga pg ptg mlm, tepid sponging tu nurse, bkn Dr. Mmng ada btulnya aduan tu. Bab makan minum tu bkn kami mintak chicken chop, nasi goreng usa ke apa tgh2 mlm. At least makanan ringan, utk alas perut. Shift mlm gomen 9-7 pg. Klau nk bli mkn kt kdai pkai duit kami pn ok je, tp kedai celah mana plak yg bukak.

        Balas Komen Ini
        • drebar ambulan February 12, 2014, 6:01 pm

          aku lagi teruk… bawak ambulan mcm kena kejar antu.. silap2 boleh terbang smua yg ada … kami pun nak gaji naik.. ada lesen pilot.. tapi payah nak dpt keje.. pilot van boleh lerr… yg dok bising degree2 ni… apa hebat sgt kerrr dgn sijil korang tu..

          Balas Komen Ini
        • Anonymous November 8, 2014, 12:52 pm

          ???

          Balas Komen Ini
      • Anonymous February 5, 2014, 10:06 pm

        Hahaha…u wrong sir… my intake…graduated dr tunku kursiah…diberi biasiswa untuk belajar di europe…tp dipilih menjadi jururawat kkm kerana masalah peribadi… me myself also graduated with straight a’s… tp pilih kerjaya nie sebab minat yg mendalM…so jgn tgk kami tkdak mata…sebab doktor pon tkmMpu bekerja tkde kMi…. pegi tgk mana2 spital pon doktor akan panggil kami kak sebab pengalaman…puiii bercakap tkde pengetahuan

        Balas Komen Ini
        • buduh February 13, 2014, 12:20 pm

          pigi mampos lah dengan tunku kursiah kau, ingat sekolah kau dah bagus sangat ke? setakat belajar je terer, bab jumpa customer hampeh! berkira tang keja, tak ikhlas? adakah itu keluaran dari tunku kursiah?
          jangan wat malu sekolah la.. tah2 sekolah kat “solok wan mun” mngaku tungku kursiah.. hahahaha

          Balas Komen Ini
      • Anonymous February 7, 2014, 12:24 am

        Hancur?? Awat la ada manusia mcm nie.. x dak nya kkm nk plih org yg resultnya hancur utk jd nurse en BAGHALLLL.. sbb kami d train utk slmtkn nyawa manusia slgi ajl x d jemput tuhan.. ko nk ker owg yg hancur result spm nk jga ko mase ko kat wad tgl nyawa2 ikan?? Ayat owg x abes spm mcm 2 la..

        Balas Komen Ini
      • kesian February 11, 2014, 11:30 am

        patut ler nama baghal mmg baghal pun..adik aku punya result spm ok jek setakat nak sambung u yang top Insyaallah lepas..tp dia nak jd nurse sebab dia kata kerja tu jijik tp mulia..kalu kerja ikhlas akan dpt pahala yg berlipat ganda sebab tolong hamba Allah yg dalam kesusahan dan kesakitan..ko komen lebih2 ko sanggup ke cuci berak darah nanah luka yang dah berulat2..ko sanggup??sembang kencang..

        Balas Komen Ini
      • esperanza April 5, 2014, 5:48 pm

        baghal..awak mmg betol sgt..kebanyakan yg mintak nursing ni mmg yg spm bermasalah..result xlepas mintak U. pasal tu tercampak amek diploma jururawat. aku tahu sgt apa yg nursing ni belajar..bukan sains mana pun..ala2 sains teras spm pun..tak core macam fizik kimia biologi pun.lagipun diploma nursing ni terima gak budak spm sastera nampak sgt senang kacang jer amek nursing ni..belajar nyer apa sgt..kalo perubatan pun yg senang2 jer sbb di aplikasi utk nurse..lu org belajar tak sama macam yg doktor or biomedical sains even pharmacist belajar..so xpayah nak poyo royo sgt la nurse..kerja malas gaji nak lebih..dtg kerja main tido bersembang jer kerja mereka ni..contoh terdekat aritu tersebar luas gambar 3 ekor jururawat dok buat parody bomoh mh370..ni ker profesional nya nursing ni..cam gampang jer..tidak pantas utk dibayar gaji tinggi..kerajaan bagi 15% elaun kritikal kat depa ni mcm sia2 jer..15% dari gaji pokok tu bai..penjawat awam gred 27-29 yg lain mana dapat..kalo kerja malam nak mkn sgt beli la awal2..pulak tu bukan semua kot nurse yg tak sempat kuar makan..mungkin icu dan trauma dewan bedah jer kot..unit lain deme ni kuar jer lepak2 g mkn..so jgn layan sgt la perangai nurse ngada2 ni

        Balas Komen Ini
    • Senah February 5, 2014, 11:47 am

      Salam Sayang,

      Tang pakaian ketat tu akak setuju. lagi satu tudung singkat. Ada orang PAS masuk wad, umur mungkin 65, terus sembuh tgk nurse pakai ketat. Tapi, sempat lagi dia minta no fon nurse tu. Lelaki miang. PAS patut malu.

      Balas Komen Ini
      • UMNO Muda February 5, 2014, 11:49 am

        sokong akak senah. org PAS ni nafsu kuat.. patut la depa nikah ramai.. tapi bab pendidikan agama gagal.

        Balas Komen Ini
      • ayu February 5, 2014, 12:11 pm

        yang ni akak ada terkucil sikit, PAS tak patut malu, yang patut malu adalah pakcik tua nak mampos tu…
        umpama ada kereta BMW yang dah siap lawa tiptop, tapi yang bawak BMW tu bersalah kalau langgar rumah orang, langgar lembu, langgar lampu merah…

        Balas Komen Ini
      • fathy February 5, 2014, 5:09 pm

        kenapa kau nak masuk politik pulak nie… xhabis2 dengan politik…
        kalau kau nak cakap bab miang dengan nafsu, orang islam ada langgan pelacur, orang kristian ada langgan pelacur, orang atheis ada langgan pelacur…
        orang malaysia ada langan pelacur… kalau camtu MALAYSIA la yang patut malu, camtu ke…????
        jangan sebab sorang kau hukum semua…
        kalau nak politik guna politik bijak bukan politik BODOH…

        Balas Komen Ini
      • Matz February 5, 2014, 10:21 pm

        Sebetulnya semua lelaki miang tak kira parti, kalu pihak hospital ada ubat kasi mati nafsu lelaki lebih baik dunia jadi aman, lagipun nafsu amat menyusahkan tak da pasal pasal kena kejar pompuan, elok dibuang sahaja lah nafsu yg menyusahkan

        Balas Komen Ini
      • Anonymous February 6, 2014, 11:40 pm

        Setuju dgn kak senah…pakaian da la kaler putih..pastu ketat gile..tudung pendek..sy ade pengalamn kt gomen hosp…mase tu jaga makcik sy…pastu sy tanye baik2 nk mrh2 sy..ckp la baik2 kalu sy xbole solat kat wad tu..ni mrh2…tp bile nmpk laki tgedik2..laki tu mase tu boyfriend sy n time tu kitorg xkawin lg…die tgk 1 pt ni..sbb die pn Dr tp bkn hosp tu..bole plak nurse yg kurang ajar tu ckp baik2 dgn laki sy..tolong la..ingat aku ni sape..kalu tau apa pangkat aku br la nk thegeh2…mmg xpuas ati dgn gomen nurse…sbb da byk kali kena dgn yg kurang ajar…

        Balas Komen Ini
      • Anonymous March 11, 2014, 4:34 pm

        bodo betol la ko senah…..otak letak kat tapak kaki ka?

        Balas Komen Ini
    • Anonymous February 5, 2014, 12:10 pm

      jenglot, ko tau tak apa maksud itu elaun kritikal? elaun kritikal adalah elaun bagi menjaga ko dalam ward, bagi tindakan2 yng melibatkan kesan terhadap pesakit…ini bukan gaji. itu adalah bayaran kpda tanggungjawab nurse terhadap nyawa korang.

      Balas Komen Ini
      • ANAK SENAH February 11, 2014, 9:32 am

        ingat nurse je rawat org??paramedik ada..MA pun ada..kami rakyat malaysia tak heran kalo nurse xde…mengada2…pak guard keje malam pun taw cr makan tgh malam..mcm2 hal pmpn nama nurse ni..lebih2 plak…

        Balas Komen Ini
      • zetoon May 20, 2014, 10:43 pm

        hang pun tak faham apa elaun kritikal hang jangan cakap ……..faham kan dulu….elaun kritikal itu bermaksud bagi jawatan yang kritikal terpaksa menjaga klien melebihi sepatutnya ( tu yang beban kerja lebih dan di bayar elaun kritikal.

        Balas Komen Ini
    • Anonymous February 5, 2014, 2:35 pm

      Kalau sorang jururawat xde dlm mbantu dlm kdan emergency ntah mati trus mak kau…xsen btoi….xbershukur lgsg….dulu2 mase mintak kije nurse mmg xmcm kdaan skrg ni…ngko pun dah pandai komplen xpuas ht kan….cer try bekerja utk 1mlm je sbg jururawat..ada bran…

      Balas Komen Ini
    • Anonymous February 5, 2014, 8:11 pm

      ko tak merasa tolol.

      Balas Komen Ini
    • Anonymous February 5, 2014, 9:12 pm

      jenglot bodoh

      Balas Komen Ini
    • Anonymous February 6, 2014, 7:58 am

      Up mr jenglot…x semua staff kkm dpt elaun kritikal tau…jgn main hentam sja…aku nk ltak hang stu shif mlm sja ckup…aku nk tngok hang nk jd hapa…

      Balas Komen Ini
    • Anonymous February 8, 2014, 4:26 pm

      aku nak kata kesian kat nurse ni x de la kot benci adalah. dah la sombong, garang, layan pesakit mcm smapah terutamanya pesaki yg kerja kampung…aku ingat lg mcm mana nurse layan mak n ayah aku ms diaorg sakit….mcm sampah dilayannya… tp dgn aku skrg dia layan mcm putera sbb aku gaji besar n b.pangkat…90% nurse yg aku jumpa pilih status…kalau gaji korang sikit pun bagus juga berbaloi dgn tahap perkhitmatan korang yg tahap x de bintang

      Balas Komen Ini
    • Anonymous February 8, 2014, 8:02 pm

      Sedap plak mlut die ni ckp mcm tu, mohon pinjam 7jam sdare jdi jrurawat kjap..

      Balas Komen Ini
    • Nurulhuda Ismail February 8, 2014, 11:14 pm

      X semua jururawat dpt elaun kritikal ya!

      Balas Komen Ini
      • buduh February 9, 2014, 12:40 am

        Dah ada keja bagus pun nk mengeluh.. Baik xyah jd misi la.. Kimak misi2 yg byk songel ni

        Balas Komen Ini
    • Anonymous February 11, 2014, 12:03 am

      gaji tu yelah kan patut di fikir juga, tapi pesakit sekarang tak macam dulu semua nak kita layan 1st class, kalau pesakit ramai tak terkejar kita nak tgk dia seorg sampaikan nak tuang air pun panggil misi sedangkan waris ada menunggu kat dia , boleh dia kata kerajaan bayar misi untuk buat krja dan jaga kebajikan pesakit. haru kita dik.tapi yelahkan patient is right

      Balas Komen Ini
    • Anonymous April 3, 2014, 7:56 pm

      nnt ko masuk wad baru taw jd mcm ner ko hina jururawat..tgg la nasib masing

      Balas Komen Ini
    • jururawat senior November 8, 2014, 7:30 pm

      Kalau diberi peluang siapa yg tak nak pekerjaan ya lebih baik Dimana kita bekerja pun masalah akan tetap ada cuma terpulang kebijaksanaan masing masing bila menjalankan tugas. Rezeki masing masing sudah ditentukan Allah. Suatu hari sesiapa yg sakit akan tahu dan merasa betapa pentingnya tugas sebagai jururawat.

      Balas Komen Ini
    • anonimos December 7, 2014, 11:20 am

      KAU APA TAHU JENGLOT. BUKAN KO YG CUCI TAIK KECING ORG. KELUARGA SDIRI PUN TAK BUAT HRPKN NURSE SAJA. MMG PTT PUN GJ DIORG NAIK.

      Balas Komen Ini
  • Ultraman Ace February 4, 2014, 11:48 am

    Keje straight 13 hari takde cuti..syif pagi,petang,malam..kalau tengah keje syif,member keje malam MC,kene paksa ganti keje malam pulak.baru abis keje pagi,balik pukul 3petang,masuk keje malam pukul 9 pulak..

    Layan kerenah pesakit,kalau keje wad medikal,surgical,icu,OT memang tak boleh rehat lah..terkejar-kejar nak tolak katil bila tranfer wad,hantar pesakit untuk xray,cuci luka,cuci berak kencing,baru nak rehat,doktor suruh ambik darah hantar ke lab.attendan kalau busy tolak tray makanan,nak result darah cepat,berlari ke blood bank hantar spesimen.

    Kalau keje pagi,makan sarapan pukul 2 petang la..
    itu pengalaman keje di hospital-hospital yg busy..kalau hospital daerah boleh lah goyang kaki lenggang kangkung.

    Balas Komen Ini
    • che mat May 25, 2014, 11:30 pm

      ye ke Ultraman Ace. mcm x caye je. mcm tipu jer… setahu sy la. kalau ganti kwn, mesti dpt bayaran, atau pn kwn ganti balik keje yg kita cover. lg 1, setahu sy la, xde pn org yg keje mcm tu sampai 13 hr tanpa cuti. kalau nk bohong pn agak2 ler.. jgn over sgt.

      Balas Komen Ini
      • cucumiah September 11, 2014, 1:59 am

        itu kbnrn.. klo kkm ade tpksa buat triple shif, 24 jam sbb x ckp staff.. jgn nk hina kerja org..

        Balas Komen Ini
      • Anonymous December 17, 2014, 3:06 am

        En che mat klu ko xtau psl kje misi ko jgn ckp org bbhong plak…ko x kje misi ko jgn nk ptikaikan psl kje misi…bkn sume gnti kje org blh dpt byrn ye en..itu ats ketua msing2..ko msti nk kata misi ni bohong lg kn klu aku kata ade je misi2 yg lgsg x amik cti thn..sbb ko bdo, ko bkn misi n ko lgsg x tau ape yg slma ni misi2 ni hadapi…jd sblm nk ckp psl kje misi ni tlg wt research dlu…br blh komen mcm org berilmu…puuuiiiihh

        Balas Komen Ini
  • Lepat February 4, 2014, 11:51 am

    kelakar pulak aku baca aduan no.1

    wah, ada ke company baik hati cam tu?? kasik makanan kat staff?? abis kuat biskot kering sama kopi tu ade la ..tu pun kutip duit bulan2 sama staf…

    Balas Komen Ini
    • Ultraman Ace February 4, 2014, 11:56 am

      Keje malam dapat night ration biskut mayat 3 keping,milo 3 in 1 satu..untuk bekalan keje 9 malam sampai pukul 7 pagi..10 jam keje..

      Balas Komen Ini
  • Ultraman Ace February 4, 2014, 12:03 pm

    Bukan nya M.A,PPK,Juruxray,MLT tak buat keje..dorang pun ada keje masing2 dan sibuk jugak.Tapi sibuk dorang tu adalah masa nak makan,mengeteh,minum 10 pagi,rehat tengahari.

    Ni kalau keje wad,boleh ke mengular tinggalkan pesakit pastu gi minum pukul 10 pagi?Korang tengok sendiri la staf lelaki Hospital Melaka,pukul 8 pagi mengeteh,pukul 10 pun mengeteh lagi,jenguk2 lah kedai makan kat rumah mayat,kedai kat corner,kalau nak line clear kat taman desa baru,minum jauh sikit biar tak kantoi..itu lah staf lelaki hospital melaka..

    Kalau keje malam pulak,PPK hilang sokmo.boleh melepak kat kedai makan tengok bola.tinggal lah misi terkangkang buat keje..

    Nama je ada staf lelaki kat wad,bukan membantu pesakit sangat pun.Semua keje tinggal kat pompuan..jenguklah kat spital melaka.

    Balas Komen Ini
    • org besa February 5, 2014, 3:23 am

      dah tau PPK hilang sokmo tp tak pergi komplen utk betulkan keadaan mmg 2 kali 5….sampai hati mbiarkan misi buat keje smpi sakit blkg & terkangkang…..tak per….karma menanti….harap korg insaf & bertaubat la…..tanpa misi di wad tak juga korg idup dgn senang…..

      Balas Komen Ini
      • Ultraman Ace February 5, 2014, 12:32 pm

        Dah komplen ke penyelia hospital,
        sama je hasil nya,lelaki mesti back up lelaki,
        masalah utamanya,timbalan pengarah hospital pun sama2 melepak,Dr raof tu..
        mmg naik lemak la staf lelaki melepak situ..

        Balas Komen Ini
    • ANAK SENAH February 11, 2014, 9:50 am

      aku penah dok dalam wad aku taw..ada misi sorang tu keje spital k.kangsar…aku blah kul 9 pg balik taiping…kul 12 aku jmpe dia kt supermarket taiping jaya…apa cite???ngular smpi taiping??xyah nk kencing aku la misi2 oi..suma rahsia misi dalam poket aku je ni…aku benci misi sebab hanya pndg kebendaan..org miskin lyn mcm hanjing

      Balas Komen Ini
      • pd March 20, 2014, 10:52 pm

        Sy penah bsalin d spital k.kangsar ank sulong so xde pngalamn..nyampah betui dgn misi situ mulot celupar.nm misi tu ingt lg kartini,suami sy bebel servisnye slow,lps tu serik nk salin d perak.misi hospital bsr kuantan terbaik.

        Balas Komen Ini
    • neutral February 11, 2014, 11:40 am

      wahhh awk nurse hosp melaka yek..kim salam kat adik saya yek..dia pun nurse kat sana…saya paham apa yang korang rasa sebab saya yg x jd ni nurse ni pun kesian sgt sgt kat adik saya tu…yg lain2 ni kecoh sebab diorg x rasa lagi camner susahnyer keje korang tu…cuba diorg kna jaga org sakit mcm mak bapak diorg contohnya..24 jam xleh tinggal kena suap mkn, tukar lampin, cuci berak, mandikan, pastu buang ulat2 ngan nanah kat luka tu..masa tu dia akan tau n paham..itupun kalu nak buat sendiri…silap2 tinggalkan kat hosp biar nurse yg buat atau upah org atau pun tinggalkan biar org sakit tu terkontang kanting sensorg..

      Balas Komen Ini
  • jibby ros February 4, 2014, 12:10 pm

    kebajikan pekerja perlu juga di jaga…x kisah la dari sektor dan kementerian apa pun…..sekali skala perlu juga bersuara untuk menegakkan hak masing2….em, syukur la Malaysia masih aman di bawa naungan jibby…..wekkk..pui

    Balas Komen Ini
  • pesakit February 4, 2014, 12:25 pm

    ak tengok org yg kje nurse ni mmng sibuk. klo kite peratikan cara dorg bkerja mmng nmpak xmnang tangan. tgk je kt klinik kerajaan.dr pg smpai ke ptg rmai gler org.blm lg tgk kt spital krjaan. ak yg psakit ni blh fham cmne ttekannya dorg bkerja lg2 klo mlayan karenah psakit yg xreti nk fhm bhasa. yg kesian klo yg kerja mlm.cmne nk mkn klo da sume kdai n kafe sume ttup…

    Balas Komen Ini
    • Anonymous February 7, 2014, 12:34 am

      Sy suke cara anda berfikir.. sbb anda gune mata memerhati.. bkn mcm owg len.. mata duk ttup tp ckp bnyk..

      Balas Komen Ini
      • ANAK SENAH February 11, 2014, 9:52 am

        org lain pn keje ssh..tak dapat pun elaun makan..kerajaan da bagi elaun sara hidup cukupla..ni sampai mnyk elaun makan plak…abis PA yg keje kuarantin pn keje mlm tp tak dpt mkn cmne??sumanye nk bg nurse sapu..kimak betul

        Balas Komen Ini
        • fiona anselmus February 24, 2014, 10:50 am

          Weh senah!!ko komplen nurse bju ketat le ape ingtkn ko ni bgus..asyik maki xxxxxxxx..komen mcm baek tp mlut mcm puiii..ko ckp lebih la..ntah family ko sakit pon ko xlalu nak jaga last2 atr ospital. Yg kimaknya k0 la..pndai knon ..pndai2 bodoh la ko ni..nurse mgadu pon bkn ngn k0 la..jan lebih2 ..bkn nurse2 2 minta gaji ko utktlong dorg..ntah2 gaji cndiri x ckup byr hutang ko 2..hampeh!poyo

          Balas Komen Ini
        • Sabo Je Lah June 24, 2014, 7:38 pm

          dh mg ni x reti bk ngaloh ke? mg je betul!! org laen saloh!!

          Balas Komen Ini
  • Bekas pesakit February 4, 2014, 12:46 pm

    Saya respect nurse yang btl2 buat keje…waktu masuk ward dulu pernah sekali ade pesakit bilik sebelah meninggal…sye pun buat relax jerlah tekan mesin sukatan air msk dlm badan sendiri…kesian tgk…dahlah mengantuk katanye, duduk pun x sempat…dah tu ade pulak apek menjerit jerit tgh mlm…kite pun ikut stress ngan perangai apek ni…
    Tp kan rasanye tahun lepas dah ade penambahbaikan skim jururawat nie…hrp dapat membantu lah penambahbaikan tu yer…
    Satu perkara lagi persatuan jururawat ni kuat sebenarnye…tu yang pengarah smpi dpt gred utama dan bergelar dato’….post gred tinggi pun dah bnyk d seluruh malaysia…cubalah berhubung dgn matron d kwsn masing2 supaya segla kesulitan boleh smpi kpd pengarah jururawat dan seterusnya kpd menteri kesihatan…sekian..tq

    Balas Komen Ini
    • bks patient March 4, 2014, 4:19 pm

      sy pun respek pd nurse yg betul2 bekerja..sebenarnya pesakit marah pada nurse yg x buat kerja dgn betul..sepanjang sy menggunakan perkhidmatan hospital kerajaan, sy dah jumpa macam perangai nurse..yg sabar (bagus), yg baran (p carik keje lain la..)..
      bukan nak kutuk, tp semua tau n sedar keje nurse ni perlukan kesabaran yang tinggi, so klu rasa diri tu xde ciri2 nurse yang baik, bg sy pergi lah cari keje lain..sbb keje nurse melibatkan nyawa org..apa perasaan nurse tu sendiri klu ahli keluarga terutamanya anak dia dirawat secara endah tak endah..sy biasa je dgr n lihat sendiri beberapa prosedur salah yg dilakukan oleh nurse..
      tp apa pun sy harap nurse2 malaysia ni boleh meng”upgrade” cara melayan pesakit..dah nama nya tgh sakit, mmg la mcm2 ragam..peace..

      Balas Komen Ini
  • doe February 4, 2014, 1:55 pm

    kebajikan pekerja di setiap sektor perlu dijaga..baru boleh capai matlamat..x perlu maki hamun org..

    Balas Komen Ini
  • Kak Ton February 4, 2014, 2:16 pm

    Tak kiralah apa-apa pun. Kak ton hanya tahu jururawat baru-baru keluar dan baru keja memang comel-comel belaka. Geram Kak Ton tengok.

    Balas Komen Ini
  • Anonymous February 4, 2014, 2:36 pm

    Behenti keje je der. ikut kwn turun laut mukat ikan try tgk camner.

    Balas Komen Ini
    • Anonymous February 4, 2014, 4:00 pm

      Ikan klu mati sedap goreng der…org bleh buat cm ikan ke…pasni klu lu masuk spital nelayan jaga…amcm ???

      Balas Komen Ini
      • Anonymous May 11, 2014, 2:56 pm

        abes pasni sape nk tgkp ikan?? nurse ke?? hahahah -peace-

        Balas Komen Ini
        • Anonymous December 7, 2014, 12:47 am

          Nk tgkp ikan x ssh.. Pkai pukat ker pncing ker.. Tp nk jga pskit ventilater, intubate sume ko pndai ker???

          Balas Komen Ini
    • Anonymus February 5, 2014, 1:54 am

      Kalau semua nurse bhenti keje, tbe2 lak lu sakit sape nk bajaga kt hospital tu?

      Balas Komen Ini
    • fathy February 5, 2014, 5:13 pm

      jangan pandai cakap jer, kita guna khidmat nurse kita jaga jugak la kebajikan dia…

      Balas Komen Ini
  • ayam afrika February 4, 2014, 3:55 pm

    Pasal kebajikan sy setuju perlu diberi perhatian…

    Tp pasal isu gaji nak compare dgn oversea xleh compare staight. 1st kerje utk gov hospital atau swasta..sy tau gaji nurse kerajaan gaji x besar sbb lgpun gov hospital is based non-profit organization. Sy tgk nurse KPJ, PANTAI mcm kaya gak sbb dah la gaji besar, pas2 patient x ramai smpi beratur. So kerje rilek n gaji sedap.

    Kat oversea mmg purata $3000 tp kena ingat gaji lain sektor mcmana..kalau gaji engineer pun sama gak rate tinggi, maka semua benda pun tinggi mcm makanan, rumah, etc. Sy pun leh compare gaji engineer starting RM3k tp di singapura S$3k gak, tp semua benda mahal spt rate singapore gak, just tukar simbol depan je.

    Papepun kerje nurse gov yg untung jangka masa panjang iaitu pencen..luar negara yg offer $3k purata belum tentu ada pencen. Itu faktor utama org kerja gov.

    Balas Komen Ini
    • Male nurse February 5, 2014, 6:04 pm

      Mne lu taw pantai mewah…dlu bini aku kje pantai cheras..gji ciput…kje mcm nk mmpus..dgn pt mgade2 lbh…tp alhamdulillah..dy dpt kpj..kje pn ok ckit gji pn lbh dri pntai…gji aku yg kje gomen pn lbh byk dri pantai.

      Balas Komen Ini
  • cok February 4, 2014, 3:56 pm

    aku doktor … memang betul ..aku kesian pada nurse …
    dulu aku kerja kecemasan spital … memang kesian tgok nurse terutama masa shift malam.. anak/suami kena tinggal.. kalu anak demam terpaksa amik cuti (kalu boleh lah .. kalu tk leh amik cuti terpaksa kerja).. kedua- masa raya.. memang kelam kabut dengan kes excidennya.. n mcam2 kes .. terdedah pd darah (harap2 jangan ada HIV).. kerja malam paling penat… aku resign lepas 7 tahun serve goverment.. sbb tak tahan kerja shift/mcm2 hal/. bukan aku tak bersyukur.. tapi aku terlalu penat… semoga ALLAH membalas kebaikan nurse2 di malaysia .. kepada yang cakap kurang ajar ngan misi aku harap kau tak payah la bawak anak/suami/bini kau ke spital.. kau bawak jer kepada tok bomoh…

    Balas Komen Ini
    • Anonymous February 4, 2014, 9:46 pm

      setuju dgn anda…..org boleh mengata dengan profession nurse atau doktor..hanya tuhan saja dapt menilai….

      Balas Komen Ini
    • Anonymous February 4, 2014, 10:29 pm

      hmm.btol.sy skarang tgh tggu due nk bersalin.kne jgak keje.kdg2 pnat tu,mmg nk nangis rse.huhu. .kes non stop every shift.ade je kes nak wat opertion. .bkn nk.ngungkit.tp,bg yg x paham tu. .huhu.renung2 kn la.org len keje overtym,dpt la lbh,kan.cm husband,keje nurse jgak.wad dia sgt bz.klu org len lmbt balik pon,dlm stgah jam lpas abia shift.husband sjam lbh bru blk. .e.g shift ptg smpai kul 9.dia nlk 10.30mlm. .sume tu,free.xleyh claim hours.x leyh claim duet ot.pk2 kn la.we hv our family to look after too. .huhu

      Balas Komen Ini
  • Prihatin February 4, 2014, 4:03 pm

    Tabik pada semua Jururawat. Walaupun tak pernah jadi jururawat tp dapat merasakan bebanan tugas mereka.

    Balas Komen Ini
  • sayang selasih February 4, 2014, 4:06 pm

    Percayalah..tak semua insan mampu menjadi jururawat.walau kesabaran dah nipis senipis kain..ditebal tebal kan jugak semasa bekerja.di wad..anak orang kite jage bile demam sakit pening..sedang kan hati ni terasa nak luruh mengenangkan anak sakit dirumah..nak mc dengan el bukanlah semudah kerja office hour..short satu staff..satu staff yg lain kne bekorban double shift..bukan duit atau pnghargaan yg dipinta..hanya tlg fahami kami

    Balas Komen Ini
  • momok February 4, 2014, 4:14 pm

    Ple hotak ko jenglot ckp pki buku lali gtu la jdnya

    Balas Komen Ini
  • nash February 4, 2014, 4:23 pm

    aku male nurse .. sebagai lelaki pun aku terasa sgt bebanan kerja .. kerja x tentu masa .. tinggalkan anak bini .. time raya x balik .. kita x harapkan ganjaran cukuplah anda menghargai kami .. sebagai male nurse aku sgt respect dgn jururawat wanita .. balik rumah masak .. jaga anak .. sbb bini aku pun jururawat .. anak x sapa nak jaga .. x semua penjaga hendak menjaga anak2 kami sbb kami bekerja shift pagi ptg dan malam.. Tuhan sudah tentukan takdir kami sebagai jururawarat .. Cukuplah jika anda menghargai kami

    Balas Komen Ini
    • Anonymous February 4, 2014, 10:07 pm

      tabik bro

      Balas Komen Ini
    • org besa February 5, 2014, 3:06 am

      terharu beb….

      Balas Komen Ini
      • Anonymous February 5, 2014, 5:27 pm

        mmg bro.. isteri sye pun nurse, sye faham keadaanye…time raya la plg sedih..anak2 beraya di rumah je.. nak balik kg isteri terpaksa bekerja.. so kami duk la kat rumah.. bukan mengeluh tapi cukup la menghargai apa yg medical team bekerja kerana mereka sanggup bekorban demi kita semua…

        Balas Komen Ini
    • ANAK SENAH February 11, 2014, 10:51 am

      mmg kami hargai..tp permintaan nurse ni melampau..xkn makan pn nk mntk???agak2 la…penjawat awam lain ada jgk shift mlm..xdpt mkn x bising pun..kerajaan da bg elaun sara idup cukupla..ni da dimanja nk manja lg…jg la perasaan penjawat awam lain

      Balas Komen Ini
      • cucumiah September 11, 2014, 2:06 am

        ank senah nampak nau kau jeles kje nes.. asal ko kje petrol pum ke.. xpyh tunjuk tp nmpk rendah sgt ilmu…

        Balas Komen Ini
  • Anonymous February 4, 2014, 4:42 pm

    kalau nak dikira dari segi tugas memanglah banyak sebab itulah kata orang tugas jururawat tu tugas yang mulia. kalau nak buat aduan tentang parker yang gelap pada mwaktu malam tuadalah untuk keselamatan. yang itu adalah perlu. tapi pada pandangan saya gaji jururawat dah agak tinggi. kalau tak silap saya jururawat dapat elaun-elaun lain. dalam hidup ni kita perlu belajar bersyukur kalau tidak memang kita sentiasa akan mengatakan segalanya tidak cukup.

    Balas Komen Ini
  • haxue February 4, 2014, 5:25 pm

    Kita cakap la mcmna pun org tetap akan pertikaikn gaji nurse tinggi.ada elaun kritikal.masa mula isi borg nak jadi nurse dlu mesti ramai anggap betul la tu.byk gaji tu… tapi nak mintak kje jd nurse ni bukannya senang.ada yg smpai 3 4 kali mintak baru dapat.masa interview mcm2 soalan yg ditanya..masa training lagi la kna maki hamun tu dh jadi makanan harian.sampai la dh kje ni.tapi itu yg watkn hati ni lama2 kering dgn kritikn org.bila nurse bersuara ada tak siapa2 nak dengar? Kje lebih masa dibayar? Bertuahla…lainla kalo hantar kes.kalo kje tak siap2 jgn harap r kje yg nurse buat sampai hbs tu akan dibayar.nurse ikhlas wat kje.tapi dlm keikhlasan tu la akhirnya nurse ditindas.bab gaji…polis dgn cikgu pun gaji tinggi tapi xde pun org dengki..xde pun org sebut2…kebajikan diorg tjga

    Balas Komen Ini
    • Anonymous February 4, 2014, 11:22 pm

      Btol tu….gj ckgu, polis n askar xde org p’tikai sbb ckgu, polis n askar xde buat luahan mslh tntg gj diorang.KEMENTERIAN diorg tu sndri celik n buat keje btl.jg kbjkn staff.sbb tu outsider pun xp’leceh diorg.tp perasan x n sdr x wahai rakan2 KKM ku…..kita org bwhn smpai kena mengeluh tntg kbjkn yg spttnya mmg kementerian jg.keluhan kita ni plak di bt terang2an.mmg outsiders p’leceh kita mcm2.kita ni hrp je ada 2 persatuan.dlm slip rm4 xpnh miss potong tp knp hgga kini kbjkn kita xt’jg.mmg amaun cket rm4 tp cuba darab 12 bln n jum thn bekerja kita smpai pencen?? Tu br sorg staff.tp DI MANA SUARA PERSATUAN KITA???????

      Balas Komen Ini
    • ANAK SENAH February 11, 2014, 10:54 am

      Polis ngn tentera layak sebab diorang da lama xde kenaikan..start zaman pak jib br gaji diorang naik..lgpn keje diorang lg truk dr nurse..lg satu diorang xde meminta2 k…nurse ni melebih2 nk mntk mkn bagai…agak2 la nk wat permintaan..jgla hati penjawat awam yg lain

      Balas Komen Ini
      • cucumiah September 11, 2014, 2:09 am

        sebot mkn bising.. keyboard warrior.. 1 hari nnti mgkin ko ank sakit aku doakn ko jmpe nurse yg pling teruk mcm ko sebut2 tu..

        Balas Komen Ini
  • Syukur padaNYA February 4, 2014, 6:11 pm

    Wei la mengong..aku nurse gak weii…ko nk tgk ke result peksa aku..bkn setakat spm jer,stpm pn blh tunjuk weii..aku msk nurse sbb aku tahu keluarga aku bukan org senang..ko pernah ke cuci berak,muntah keluarga kau..kebykkan dekat hospital,mana ada waris pesakit y sanggup cuci tu semua.semua kena tunggu nurse gak.klu lambat skit complain..nurse ni manusia juga,khalifah muka bumi..dunia hanyapinjaman…ingat satu masa nanti kt akn duduk selamanya d bwh..lancang setara mn mulut bermadah akn terima jg balasan dari NYA

    Balas Komen Ini
  • fzaw February 4, 2014, 6:42 pm

    Sebab tu la ramai nurse berhjrah kesaudi cos gj mrh n x aetimpal.kite kekurangn staff nurse senior yg berpengalaman.jika kkm tdk mmbndung masalah ini akn berlaku pwnghijrahn staff yg blh dikatakn pkr ke negara lain.negara seperti saudi lbh mnghargai kpkran nurse malaysia.gj berbaloi n kebjikn dijaga oleh kingdom of saudi.

    Balas Komen Ini
    • ANAK SENAH February 11, 2014, 10:57 am

      sapa kata??mmg gaji nurse kt sana mahal..tp korang tawla pak arab ni gatal nk mampus…byk nurse mengadu kene gangguan seksual kt sana..tp mmg da tau nurse2 malaysia ni mmg murah..mmbr aku bwk bmw bapak boleh angkut 4 org nurse…diorang ni mmg pandang duit je..boleh tanya sesapa yg penah ada pengalaman ngn nurse ni akan ckp bnda yg sam,a

      Balas Komen Ini
  • SUKA KANGKUNG February 4, 2014, 6:45 pm

    sepatutnya ada pelarasan gaji yang betul kepada kakitangan awam mengikut sijil yg mereka ada, diploma,ijazah, master atau PHD..klw mereka yg ada diploma semua kakitangan awam berdiploma x kira daripada jabatan apa sama ada jururawat, polis, doktor, bomba atau guru gaji mesti sama untuk tugas 8 jam bekerja..klw ada kerja lebih masa semua kakitangan kerja lebih masa dibayar mengikut standard..tapi bila ada berbeza2 tu yg byak orang akan pertikai..diploma jururawat gaji berbeza dengan diploma dengan jabatan lain. terima kasih

    Balas Komen Ini
    • cucumiah September 11, 2014, 2:12 am

      tu gaji yg nmpk.. tp kami xdan nk pkai cuti, kje..kadang smggu kje direct owing dayoff dpt lmbt.. double shif lg.. aku wad surgical mmg super busy bkn takat mkn mcm korg heboh tp nk kencing x smpt lnsung.. please la rkyt msia ni knp suka buat dosa sebut pkara yg x sahih xtau la…

      Balas Komen Ini
  • JDT February 4, 2014, 7:06 pm

    setuju dengan SUKA KANGKUNG gaji permulaan kerja bagi setiap jabatan kerajaan mesti sama mengikut sijil masing-masing…tapi aku tgok gaji permulaan kerja setiap jabatan lain-lain..klw ijazah bg jururawat ni adakah dia dah jadi dikira doktor?..
    klw doktor ijazah sama kah dengan gaji guru berijazah? atau pegawai polis yang berijazah?..aku rasa ada perbezaan..ap-apa pun aku setuju kenaikan gaji yang diminta, pemakaian yang lebih sopan dan perlu ada makan minum untuk jururawat yg bkerja malam…kebanyakan jururawat adalah perempuan..timbang rasa la kepada mereka.

    Balas Komen Ini
    • TRW February 7, 2014, 8:21 pm

      excuse me…adakah sama berapa tahun jururawat dgn doktor menghabiskan masa belajar utk dpt segenggam ijazah? adakah sama apa yang doktor belajar dgn cikgu berijazah belajar? so please bersyukur, jangan kufur…trima kasih..

      Balas Komen Ini
    • ANAK SENAH February 11, 2014, 10:59 am

      abis Pembantu Am pn ada kerje mlm contoh kt kuarantin..depa xdpt nurse plak nk dpt..ni tak adil

      Balas Komen Ini
  • kejung February 4, 2014, 7:38 pm

    Jururawat di Hospital Kuala Lumpur Super Lembab .. Cara bekerja mohon dilajukan … terima kasih .

    Balas Komen Ini
    • Anonymous February 7, 2014, 12:47 am

      Mereka super lembab sbb pesakitnya super duper ramai dan bnyk songeh.. so mohon jgn demand bnyk.. tq..

      Balas Komen Ini
    • aku misi February 8, 2014, 2:12 pm

      pts kat situ ramai so x terlayan.anyway kena bersyukur la sebab diorang masih layan ko.cuba ko keje misi,sehari pon x pe.nak tgk laju ke x ko keje kat situ…

      Balas Komen Ini
  • kurap gatal February 4, 2014, 8:02 pm

    Nas oh nas..

    Balas Komen Ini
  • Anonymous February 4, 2014, 8:32 pm

    Kami kat cni kerja 24/7

    Balas Komen Ini
    • Ultraman Ace February 5, 2014, 12:39 pm

      Ye ke 24/7..
      Robot la tu..
      keje askar,polis pun 4 jam,pastu rehat,sambung balik keje..

      Balas Komen Ini
    • ANAK SENAH February 11, 2014, 11:01 am

      Nurse kaki kencing..ada ka patut keje 24/7??nk kencing pn agak2 la

      Balas Komen Ini
      • pernah di bedah February 27, 2014, 7:02 pm

        ANAK SENAH , hala hala hala … pikir la , dia ckp tu bgaikan kerja spnjang hari ar . . otak cm budak2 ar ko ni.. ko ni dh xde point nk mmbahan org … biar la nurse2 tu mnx mkn skadar lapik perut . ke kerajaan x mampu nk bg sikit duit utk diorg makan? yg lain yg x dapat makan tu pergi la mntak . klau dpt Alhamdulillah . ko anak senah kalau hidup mesti nak kereta nak motor kn? apsal ko x bersyukur utk beli basikal je .. aq x tau nk cakap pe ngan orang pemikiran sempit mcm ko ni.. dah2 la comment nurse tu .. yg nurse buat kerja bagus , x mengeluh kt pesakit and x tinggal solat aku bertetima kasih pd korang . semoga Allah membalas kebaikan korang . buat baik di dunia ni insya Allah orang akan buat baik pd kita esok2 .. yg nurse asyik ngular , layan pesakit mcm haram tu , harap2 korg berubah utk jd lebih baik . korang anggap la pesakit tu mak kita yg sakit , pak cik yg datang tu sebenarnya ayah kita yg sakit and x mungkin kita nak layan dia mcm haiwan , klau dia x boleh jaga hati kita x pe janji kita jaga hati orang :) insya Allah tiada kerja yg senang di dunia , namanya kerja semestinya ada tanggungan .

        Balas Komen Ini
  • Zaidah Yusoff February 4, 2014, 9:06 pm

    Seharusnya kerajaan membuka mata memandang dgn serius keluhan jirurawat .sijil .nurse mslayssia memang laku seantara dunia…klu mereka blah krajaan yg rugi ..biasanya yg resign tu mpunyai kepakaran dlm plbagai bdang…rugi …rugi tenaga professional lari ke negara lain…

    Balas Komen Ini
  • Anonymous February 4, 2014, 9:13 pm

    Saya sokong nurse… Peduli kata2 org yg tak bertamadun… Wlpun family aku xde nurse takut nanti ada juga keturunan aku jadi nurse mcm2 yg mulut2 lancau tu… Klu org kaya n datuk yg menghina korang nurse takpelah, tapi klu org miskin n org susah go to the Hell la… Bukan yg kutuk bayar gaji dorg… Nurse buat kerja la jgn peduli… Yg busuk hati tu ko doakan jer dia xakan masuk spital… Klu dia masuk pun xyah layan org yg xde budi bahasa ni x ucap terima kasih…. Nurse pun org…. Yg komen jahat2 tu pun org… Semua mati… Dan satu lagi ape2 kita sekarang adalah kodok n kadar Allah… Klu yg mulut longkang tu hebat suruh dia cari kerja n gaji kan nurse lumayan… Baru respect… Ni pakai laser jer mulut… Hidup nurse,…

    Balas Komen Ini
  • Anonymous February 4, 2014, 9:33 pm

    Biasalah rakyat menderita. Pemimpin umno ceria sentiasa. Bawa famili ke seluruh dunia. Dr pakar di bawa bersama. Batu permata jangan dilupa. Rakyat biasa terus derita.

    Balas Komen Ini
  • Anonymous February 4, 2014, 10:06 pm

    bior la diorg nak mengadu… layan tak layan tu hak kkm n pak2 menteri punya keke…dok sebok sangat kutuk mcm tu… kalo serba bagus… xpayah gi spital… xyah gi klinik… xyah cari ubat2 ko kutip2 rumput tu mkn jdkan ubat bagai….silap2 kencing berak mak bapak sakit tu blum tentu korang sanggup cuci.. tu kalo lelaki plak…blum tentu mampu nk cuci luka bini lepas beranak….bersih kan uri ke…. cakap banyak…komplen je tau…otak bengap..dah tu entah2 perangai gitu .. mana misi nak pandang…. cuma kot2 nasib dapat tackle misi..ko juga yg bertenggek kat poket depa tu…

    Balas Komen Ini
    • ANAK SENAH February 11, 2014, 11:03 am

      kalo aku xkn cr bini misi..sebab aku taw misi ni suma murahan…senang je pakai n buang…janji ada kereta mewah ada duit…

      Balas Komen Ini
      • cucumiah September 11, 2014, 2:16 am

        sorry misi pon x hingin buat ko jd laki.. mulot busok, gji misi mmpu beli kereta sndri..

        Balas Komen Ini
    • bb February 24, 2014, 2:00 pm

      Anak senah semoga tuhan berikan ko kesedaran…betapa hinanya diri kamu sendiri..

      Balas Komen Ini
  • Misi Nad February 4, 2014, 11:09 pm

    Betul tu..keje mlm sekarang teramat sibuk..kdg2 x sempat nak mkn pn..so bila esok pg nak blk ke rumah x semesti nya blk tepat kol 7 pg kdg2 kena extand smpi kol 8.30 pg sbb ada keje yg x siap lagi..pastu bila drive nak blk ke rumah hampir terbabas sbb tertido dlm kereta..tolong lah pihak berwajib..tolong bela nasib kami ni..kami sering di caci ,di maki,di hina..tak de sapa yg nak membela nasib jururawat2 ni..beban kerja semakin bertambah setiap hari..tak de sapa pn yg faham..semua butakan mata..rsa kecewa dan hampa..kdg2 rasa nak berenti kerja sbb tekanan yg teramat sgt..sampai bila nak jd mcm ni..

    Balas Komen Ini
  • Norul Haniza February 4, 2014, 11:27 pm

    DI MANA SUARA MNA & MNU…???!!!!!
    yuran tiap bulan amek tapi tiada suara kebajikAn!!!
    Sampai t’paksa buat mcm2 blog…page utk luah mslh.
    Saya KESAL menjadi ahli MNU

    Balas Komen Ini
    • Anonymous February 5, 2014, 3:13 am

      mmg persatuan xdpt hulurkan bantuan…klu ada sdh tentu keluhan sebegini tak berlaku…….sedih ? pilu ? hiba? mmg ni la hakikat berlaku …..bangun la rakan²

      Balas Komen Ini
    • ddyr February 5, 2014, 8:25 pm

      persatuan jururawat yg ada lebih kepada kerenah birokrasi..masing2 mempunyai kepentingan untuk diri sdiri sahaja..sbb tu pakaian jururawat smpi boleh nmpk warna baju dalam dan seluar dalam dan segala lekuk kt badan.kebajikan lagilah..

      Balas Komen Ini
  • sharul February 4, 2014, 11:42 pm

    Dah hmpir 13yrs aku jadi nurse..starting dr private hosp to gov..situationnya sma jer..mungkin gji berbeza skit…cuma 1 jer aku pahatkan dlm hati…nawaitul aku kj krna ALLAH SWT..to all nurses ikhlaskan hati walau apapun procedure yg kta lakukan..pedulikan apa org nak kta..insyaallah balasan di akhirat hanya ALLAH SWT yg tahu..

    Balas Komen Ini
  • bornean February 4, 2014, 11:49 pm

    Sy MLT..sejak kecil sy Sgt kagum dgn kerjaya Seorg jururawat..sy fhm beban krja setiap jenis pekerjaan.Sy prnah krja selama sebln terus menerus tanpa cuti ekoran kekrgn Manpower d unit sy bekrja..Apapun yg ptg kita ikhlas berkhidmat sesama insan.Sekian Salam mesra drp sy Warga bumi kenyalang yg bkhidmat d selatan semnjg..

    Balas Komen Ini
  • mas joko February 5, 2014, 12:02 am

    lepas ni kerajaan akan guna misi kontrak dari bangla..jimat3 hehehe

    Balas Komen Ini
  • Anonymous February 5, 2014, 12:11 am

    Jenglot dan baghal…..elok sgt dah nama tu…jumpa kat luar sedap bedebat nih….

    Balas Komen Ini
  • lelo February 5, 2014, 12:41 am

    To baghal..x semua jd nurse result spm buruk….ini sbb cnfirm dpt kerja…dpt 4a spm ada jer jd nurse..cthnyer mcm haku ni hah…yg lpasan degree dr uitm tup2 jd nurse jgk..sbb aper, sbb x dpt kerja…time tu thun 2003-2009…mmg pluang nurse byk..pas bljar trus dpt kerja..umur 21 gji starting 2300…ok apeer….

    Balas Komen Ini
  • bersyukur February 5, 2014, 12:42 am

    Aku bangga menjadi nurse biar org kata apa..biar gaji tak seberapa aku tetap bersyukur…yg penting niat dan keikhlasan hati..dah tertulis d suratan azali kerja aku sbg nurse dpt membantu keluarga,dpt beri anak2 makan dgn rezeki yang halal.Aku sentiasa percaya rezekiku sentiasa ada allah itu maha mengetahui kerana aku insan terpilih utk menjadi nurse.

    Balas Komen Ini
    • Anonymous February 14, 2014, 11:31 am

      yg ni bagus,… bersyukur je dgn rezeki..

      Balas Komen Ini
  • nuyu February 5, 2014, 2:24 am

    Mmelayan ke orang yg memang suka mengutuk kita didi bidang paramedik ni memang sampai kiamat x habis… layan lah kedia…
    Janji kita kerja ikhlas n jujur dah… yg dapat gaji kita bukannyer dia… dia x de kebenda pun yg dapat… mengutuk menambah kedosa jew… kita ambil kritikan membina jer.. kritikan yg menghina tu boh ke layan..
    Apa bidang yg kita ceburi pun semua ketentuan Allah… Manusia ni tahu mengata n mengutuk jer.. kita yang dah keje bahagian ni… keje jelah dengan redho.. doh nok buat ke guane… aku bangga jadi misi biar apa orang nak kata… keje aku gaji aku yang punyer.. kau apa ade…

    Balas Komen Ini
  • Anonymous February 5, 2014, 6:13 am

    Tugas seorang Jururawat sgt mulia… Menjaga pesakit dan adakalanya menjaga relatives pesakit lebih mencabar drpd menjaga pesakit sendiri.. mereka bukan sahaja bekorban masa bersama keluarga malahan ada masanya..mereka jua merupakan ahli keluarga pesakit di hospital.. manakan tidak… rumah pertama mereka adalah hospital dan rumah kedua mereka adalah rumah sendiri..kerana terpaksa melakukan double shift akibat kekurangan staff di hospital…namun semangat dan atas dasas tanggungjawab yg digalas…mereka menerima dugaan dgn penuh tabah.. saya sgt respect mereka… terutama yg bekerja di Jabatan Kecemasan dan Trauma… kesabaran sbg front liner in the hospital..tidak mudah digalas jika tiada tahap kesabaran yg tinggi… yakinlah… Allah sentias a bersama anda semua wahai Jururawat… kerana membantu pesakit adalah kerja yg mulia… #renung-renungkan… tidak semua anak boleh menjaga ibu bapa di hospital ketika mereka sakit…malahan ada yg melepaskan tanggungjawab sebagai anak dan berharap sepenuhnya kpd Jururawat…

    Balas Komen Ini
  • Anonymous February 5, 2014, 6:19 am

    Bukan mudah untuk bergelar Jururawat

    Balas Komen Ini
  • uniform dan tudung jururawat February 5, 2014, 6:36 am

    Ingat senang ke nk jadi jururawat…kene byk kesabaran..especially yg bekerja di JAbatan kecemasan dan Trauma… mereka sbg front liner..sometimes..it’s very hard for them..deal with patient’s relatives… semua nak.cpt..aperpun…threat life threatening injury 1st..wlpn kadang2..Jururawat dimaki..diherdik…

    #jika bab pakaian seragam..
    Lebih baik sekiranya Jururawat memakai tudung di luar utk elak segala fitnah dan mengudang kemudaratan… kerana pakaian seragam yg terlalu seksi.. boleh mengundang kemaksiatan…cth…mudah …setiap mata akan memandang setiap tubuh badan jururawat…tambahan lagi apabila tudung dimasukkan ke dalam uniform… yer betul..jika tudung dimasukkan.ke.dalam uniform… mgkin nampak.kemas dan sebagainya…tp ingatlah.. kit juA akan kembali kepada Pencipta kitA satu hari nanti… pastinya…semua mahu kembali kepadaNya ..dalam diredhai…

    #warna uniform memainkan peranan penting… putih berseri memang penting… namun demikian… adalah lebih baik jika ianya berwarna gelap sedikit… #kan nampak.indah..jika susuk.tubuh…dijaga dgn baik drpd pandangan mata org luar…

    #terimalah pNdangan dgn mata hati… kerna hati yg baik..akan memudahkan segalanya… kerna.hati yg baik…diwarisi oleh org yg boleh berfikir dgn baik…

    Balas Komen Ini
  • Anonymous February 5, 2014, 8:20 am

    aku pun tabik dkt nurse..untuk makluman ..U29- gaji maksimun rm5,173, U32-5,774, U36-6,885, U38-7,290, U40-8,306

    Balas Komen Ini
  • i am a nurse February 5, 2014, 8:31 am

    kita cakap byk pn x guna….org yg x jd nurse xkn faham keje kita…bila kuaga sakit..pndai htr spital bg nurse jg…bila mak ayah masuk wad…xpndai nk cuci berak..nasib misi ni buruk2 perangai pn tp berak mak orang lain tetap di cuci smpai bersih…apapn misi memang terbaek…yg mn x suko misi …jgn htr kt spital la…klu kluarga sakit…simpan je kat rumah….

    Balas Komen Ini
    • mc February 7, 2014, 12:12 am

      Jgn le jadik nurse ko open le klinik cuci cuci drumah….cas seribu sekali cucian…..

      Balas Komen Ini
  • Anonymous February 5, 2014, 9:13 am

    Tau x… klu pt n fmly yg nnyak kerenah n wat nurse malu n sedih n marah…
    Pt mcm tu. Conpirm dischrge via pass away…
    Daulat seorang nurse.hnya ALLAH SWT jer tau

    Balas Komen Ini
    • Anonymous February 8, 2014, 1:44 pm

      sebab ko bagi obat salah kan?
      pastu ko pn masuk neraka….

      Balas Komen Ini
  • yaya February 5, 2014, 10:30 am

    jururawat adalah salah satu kerja yang mulia..terima kasih untuk jururawat yang bekerja dengan ikhlas tingalkan anak laki kat rumah untuk jaga anak/laki/mak/pak orang lain.
    we love u jururawat malaysia x kire gomen/swasta..
    tp aku benci jururawat yang blagak macam doctor esp yang da otai metai cam sister tuh..x semuala

    Balas Komen Ini
  • kerengga February 5, 2014, 1:37 pm

    biasa la tu…kje mana2 pon msti ade yg x puas hati..
    umpama, ada seekor kldai pompuan naik,laki jln kat sblah..org yg tgk akn ckp ” bodohnya laki tu..msti kne mandrem ngn pompuan tu..”..kalu laki tu plk naik kldai tu n pompuan tu jln kat sblh..org akn ckp ” apa banggang nye laki tu..bg la pompuan tu naik “…kalu dua2 pon naik kldai tu org akn ckp ” apa bebal sngat dorg ni..mampus la kldai tu ” ha..kalu dua2 x naik pon org akn ckp ” ape kejadahnye la dorg ni..da ade mnatang tu..naik je la ” ksimpulannya xde apa pon yg bleh memuaskan hati manusia…ade je yg x kena..yg penting ikhlas n sabar..Allah xkn uji hmbanya lebih dari kmampuan hmbanya..terapkan dalam dri masing2..satu dua x suke masih ade 3,4,5,6,7,8,9,10 n sterusnye yg suke…yg penting senyum..huhu

    Balas Komen Ini
  • Atuk February 5, 2014, 3:56 pm

    Kerja jururawat mesti ikhlas walau pon dibayar gaji…
    Masaalah gaji tu masaalah dalaman jabatan dan jangan perkhidmatan pada para pesakit terjejas pulak.

    Para pesakit memang lah dah sakit klu senang mereka pon tak nak berhadapan ngan jururawat ni ….
    mereka yg sakit ni tak tahu masaalah2 kerja jururawat ni.. jadi jangan lah buang geram atau marah2 kat pesakit tu walau pon banyak kerenah nya almaklom lah org sakit nak2 lagi org2 tua.

    Jururawat2 ni di samping dibayar gaji olih kerajaan malah dapat Pahala yg besar dari Allah swt. kerana menolong org2 sakit/susah.

    Balas Komen Ini
  • jerangkong February 5, 2014, 4:01 pm

    salam…
    saya sorg staf…keje hr2 hidu bau racun sumithion n gokilahts…stiap 6bln check paras racun dlm badan,telinga n pernafasan…lau lbh dr paras normal kne stop dlu dr ikut team buat kawalan…so takde OT slama 6 bln…gj bru tak smpai 1k…keje ngn racun tp xder elaun racun dlm bdn…takde pon nak bising2…kne maki ngn penduduk,kne kjar ngn anjing,kne gadai nyawa sndri g tempat wabak….sedih khidmat mcm tak di dihargai….sekian… wassalam

    Balas Komen Ini
    • banglasia February 6, 2014, 10:15 am

      ada aku kissssssaaahhhhh

      Balas Komen Ini
    • ustaz nizam February 6, 2014, 11:42 am

      Khidmat anda dihargai oleh Allah, jangan putus asa, kerja dengan ikhlas. Pahala lebih besar dan hidup lebih berkat, insha allah…

      Balas Komen Ini
    • ANAK SENAH February 11, 2014, 11:09 am

      sy sokong jerangkong sebab keje kita sama…nurse ni blaja setahun je kot nk naik 29..kt kene blaja 5 tahun br dapat naik 29…pastu nk mntk mkn bagai…diorang mntk je gerenti lulus…sebab pompuan…kita mntk haram nk bg…jgla hati penjawat awam yg lain..ni pakai mntk je..ingt kerajaan skang ada duitke???aku kuar g lapangan naik kereta jabatan kalo lalu tol kuar duit sendiri br klaim ujung bulan..ni misi mntk mkn plak..kami pun ada keje mlm siap masuk utan untuk ambik slaid malaria..makanan kami bwk sendiri..xde mntk sedekah mcm misi

      Balas Komen Ini
  • aku seorang jururawat February 5, 2014, 4:54 pm

    Ckp jer pndailaaa , bkn x bsyukur tp sekurang2nye kbjikn nurse tjge , kmi x mtk pn bnde yg x masuk akal , hrap psatuan dpt mmbntu -_-

    Balas Komen Ini
    • Anonymous February 8, 2014, 1:38 pm

      x payah la keje…tolong kami patient ni bole x?
      TOLONG BERHENTI KERJA secepat mungkin…tanpa taik,darah,nanah kami…korang xde kerja…pernah fikir x?

      Balas Komen Ini
  • malunyer February 5, 2014, 7:08 pm

    Kawan aku nurse, dia dah berapa kali keguguran disebabkan tugas. Bayangkan sambil mengandung buat dressing luka. Kesian aku tengok.

    Balas Komen Ini
    • laki nurse February 5, 2014, 8:20 pm

      betul bini aku sekali dah keguguran..kerja kat ward icu..mana taknya time makan xtentu mkn pon roti dan minum air last2 keguguran balik memang tiada masa tertentu. dulu chuby sekarang kurus..kadang kasihan kat dia lepas keguguran esok nya kerja huhu kalau aku kaya kan bagus..

      Balas Komen Ini
  • saya February 5, 2014, 8:29 pm

    saye kerje kat klinik swasta je kot,gaji rm900,nk bayar sewa rumah tiap bulan,makan lgi,korng fikirlah..nak sangat kerje gn gov tapi smpai skg blm ade rezeki.

    Balas Komen Ini
  • Din February 5, 2014, 9:34 pm

    Kalu nak kira susah kerja , semua kerja pun susah, contohnya kerja kontrek, gaji 50 jija hari kerja, kwsp rak da, kerja penat nak mampos, gaji tokey belum tentu bayar, jika cedera sendiri tanggung, org pandang rendah , dan kerja tgh panas… Jauh berbeza dgn misi…

    Balas Komen Ini
    • Anonymous February 7, 2014, 12:56 am

      Betol.. mna2 kjer pown ssh.. tp kami bkn merungut psl beban kjer semata.. tp lbh kepada sikap pskit dan relatif yg lgsg x menghormati nurse..

      Balas Komen Ini
  • saya February 6, 2014, 12:50 am

    Masing masing ada tanggungjawab dalam jalankan amanah kerja… jururawat selalu di tengking oleh pts yg tak reti sabar…kami jururawat bukan kuli anda kami jalankan tanggungjawab profesional… saya suka jd jururawat… yg mana tak suka..lepas ni sakit jumpa bomoh dukun..

    Balas Komen Ini
    • ANAK SENAH February 11, 2014, 9:37 am

      kira nurse punya kebajikan je nk jaga..da berapa kali da diberi..ingt penjawat awam lain x perlu diambil berat ke??asyik nurse ngn cikgu..cikgu xpela jgk…sebab da lama xde kenaikan..nurse da byk kali k..

      Balas Komen Ini
  • Aku February 6, 2014, 9:01 am

    kurangkan merungut wahai nurse-nurse sekalian.. u pay to do it.. kalau tak nak susah.. jangan kerja nurse.. semua kerja pun ada beban tersendiri.. kerja dengan ikhlas.. kalau cakap gaji tak berbaloi.. berapa korang nak.. rm40k..rm50k.. cmon lah.. kalau harap gaji besar, tapi kualiti takdo… especially gov nurse.. gov nurse gaji permulaan + elauan dah lebih 2k.. cuba tanya diorang hospital swasta.. kecik beb.. tapi diorang dapat perform better..

    Balas Komen Ini
    • aku punya suka February 6, 2014, 8:51 pm

      semua orang pun dibayar gaji termasuk pm, tapi kenapa masih nak songlap duit rakyat.

      Balas Komen Ini
    • Anonymous February 7, 2014, 1:01 am

      Kami d byr utk bkerja.. bkn dbyar utk d maki hamun oleh anda dan relatif anda.. manusia biasa akn rasa mrh n sedeyh kalu sll kne maki.. celah mna nk ikhlas.. senyum pown da mcm kmbing.. cer try ko kne maki skli agak2 bleyh senyum n ikhlas x wat kjer.. sekian terima kasih..

      Balas Komen Ini
      • misiku February 8, 2014, 8:17 pm

        Cube tgok kat swasta rmai tak pesakit? Sbb tu lah dpt perform better ., Hospital gov siap blambak pts dtg … sbagus mana pun kitaorg arrange buat kerja klau da nisbah nurse 1 : 20 or lebih pasti ada sedikit kekurangan di situ … korg ingat pesakit tu skit biasa2 je ker.. ada yg guna machine, ada bedridden tukar pampers mandi pts, colapse, dan mati … still we do our best to do our work … cuma mata korg yg x nmpk …

        Balas Komen Ini
        • ANAK SENAH February 11, 2014, 11:12 am

          br 1:20..ko taw pembantu kesihatan awam 1:10k jumlah penduduk dalam satu lokaliti…so nurse jgnla nk berlagak..kawasan operasi kami lg luas k

          Balas Komen Ini
    • cucumiah September 11, 2014, 2:20 am

      swasta x jaga rmai psakit.. mcm aku semi goverment pon 1 nurse 11 psakit.. ko bygkn HKL ke.. tmbh kok jaga psakit cm engkau bnyk songel ni lg la…mau dibanding khidmat berbayar dgn free.. sah kau ni bodoh x pyh uji..

      Balas Komen Ini
  • Guru pedalaman February 6, 2014, 11:00 am

    Saya berharap perkara dan aduan yang disebutkan di atas dapat dibawa berbincang dan diambil tindakan utk meringankan beban rakan jururawat. Kakak saya seorang jururawat dan saya faham situasi yang dialami :)

    Balas Komen Ini
  • Nurse Melaram February 6, 2014, 11:36 am

    Mana nk cukup keja pasal gaji bkn ikhlas ni Owg lama yg ckp lps tu masuk kija kerajaan latihan dh bg elaun bagai,masuk kija melaram kalah pegawai perubatan. Lps tu ngadu x cukup duit owg dulu x byk komplen kija jalan jer. Jgn dilayan pasal depa ni ramai bt perangai.

    Balas Komen Ini
  • HALIPULU February 6, 2014, 2:24 pm

    SAYA NI PUSTAKAWAN KERJA BERTAHUN-TAHUN TAK NAIK-NAIK.APA CERITA NI KETUA PENGARAH PNM BUATLAH SESUATU TAKKAN SAMPAI PENCEN GRED TU JA KAMI PUN KERJA JUGAK MENYEDIAKAN MAKLUMAT PADA STUDENT DAN MACAM-MACAM LAGI.HAMPEH BETUL

    Balas Komen Ini
  • aku jururawat February 6, 2014, 3:33 pm

    salam sayang semua… kepada jururawat semua kita bersyukur mana yang ada. yang tak tahu menghargai jururawat, Allah ada untuk membalasnya. yang hanya pandai bercakap kita minta dia untuk jadi jururawat 1 hari aje. kita tengok mcm mana dia nak handle. mmg gaji jururawat sekarang boleh diketegorikan sebagai lumayan jugak. tapi disebalik gaji kami itu ada tak sesiapa yang tahu kami balik pukul berapa?
    syif petang habis pukul 9 mlm tapi pukul 10.30 kami masih berada di wad lagi. pernah jugak saya bekerja seorang jaga satu wad penuh 40 pesakit.
    kami x minta sebarang hadiah atau penghargaan , cukuplah menghargai tugas kami. tugas yang seorang anak pun x sanggup / mampu untuk buat demi ibu atau ayah mereka.
    jururawat sekarang semuanya berpengetahuan. cuba lihat berapa ramai yang ada degree in nursing sekarang? cuma jauhari yang mengenal manikam…
    aku bangga menjadi JURURAWAT. kepada semua jururawat sedunia, tahniah kepada anda semua. caiyok semua jururawat…

    Balas Komen Ini
    • Anonymous February 8, 2014, 1:30 pm

      Ko x tahan keje ke?
      Senang jer camtu…KO BERENTI la.
      RESIGN..!!Selesai masalah…ramai lagi orang nk amik post ko tu..paham…!!??

      Balas Komen Ini
      • aku misi February 8, 2014, 2:20 pm

        kitorang cerita pengalaman je as a nurse.yg ko malalak kat sini kenapa.ke ko pernah frust dengan nurse dlu?kalo ko x suka ktorang mengadu pasal hal kerja,ko boleh blah…..semak je

        Balas Komen Ini
  • yaya February 6, 2014, 6:02 pm

    Saya sebenarnya rasa aduan ni bende kecik je..tapi saya rasa ada yg lebih penting dan kerajaan perlu ambil langkah untuk menyelesaikannya..aduan dalam berita semasa ni saya rasa bole selesaikan sendiri kut jalan penyelesaiannya.. Jururawat ni mmg x diambil perhatian pun terutamanya dalam budget tahunan berbanding dgn bidang pendidikan atau ketenteraan..tapi selama saya bekerja saya selalu terpikir ttg nasib jururawat iaitu..
    1) Kerja kami terdedah dengan penyakit berjangkit…(Cth: Hepatitis dan HIV ).perlukan kami beli insurans sendiri…kes dijangkiti penyakit berjangkit dah byk berlaku.mmg masuk hospital pakai GL..tp kalo dah terkena penyakit semasa bertugas..apa nak dikata??
    2) Peluang untuk menyambut pelajaran yang sangat susahhhh..senioriti la..x ckp pengalaman laaaaa…byk alasannyeeee
    3) Sambung belajar dgn duit sendiri..bila abis kene mintak penjawatan baru…kene tunggu lagi 1-2 thn…. ( degree dan master =50k)
    4) Medical officer boleh pilih bidang yg diminati….jururawat ada pos basik pun kene campakkkkk unit lain
    5) Abis pos basik..kene tunggu 2 tahun untuk degree..sama jugak bila abis degree kene tunggu 2 tahun lagi..negara luar jururawat ada sampai 2-3 degree…nak lepaskan staff untuk sambung blaja pun susah..hantar borang….ditolakkkkk.
    * Sibuk duk kaji kenapa jururawat di Malaysia byk berhenti kerja dan kerja di luar negara..tak dpt jawapan lagi ke??
    * Isu makanan malam tu..beli je la milo dgn duit gaji..3 in 1 pun paling mahal rm 18 sepeket besar..
    * Isu baju uniform ketat tu…berdiet je la…ataupun suruh org yg jahit uniform tu jahit longgar dan labuh sketttt..

    Balas Komen Ini
    • MN February 9, 2014, 10:11 am

      Btol..

      Balas Komen Ini
    • ANAK SENAH February 11, 2014, 11:18 am

      sapa kata nurse dipinggirkan dalam bajet 2014???cakap kene ada fakta…bidang nurse ni sebenarnye xde kenaikan dalam 41 jawatan yg diumumkan..rasanya 41 or 44 jawatan kot…tiba2 last minit boleh nurse pn terlibat…jawatan lain xterlibat pun..agak2 la nk mntk makan sampai masuk paper…korang ni tak taw maluke???gov da bg elaun sara idup cukupla…laki korang tak bg korang mkn ke sebelum masuk shift malam??

      Balas Komen Ini
  • Anonymous February 6, 2014, 11:29 pm

    kerajaan patut lebih peka skim jururawat. Kami perlukan gaji yang setimpal dengan beban tugas yang terpaksa di tanggung. Kalau di bandingkan dengan dr kami jauh terkebelakang dari segi keistimewaan. Sepatutnya kami juga di bayar time base.. based on experience dan bidang kepakaran yang kami ada. Elaun postbasik bukan hanya dapat rm 100 sebulan. tidak berbaloi dengan kursus panjang yang di ambil.. setahun dan beban tugas yang menanti… harap dapat pertimbangan yang sewajarnya..

    Balas Komen Ini
    • jingle bell February 7, 2014, 12:03 am

      nape ko x ambik jd doktor lak lg berbaloi….boleh bukak klinik sendiri…..

      Balas Komen Ini
    • Anonymous February 8, 2014, 1:24 pm

      Bukan macam tu,sepatutnya nurse yang x tahan keje patut berenti jer….letak jawatan..AKU CABAR KORANG…!!!!!

      Balas Komen Ini
      • aku misi February 8, 2014, 2:23 pm

        dia ni lagi.ko x yah menyibuk kat sini…menyemak je

        Balas Komen Ini
  • Zul February 7, 2014, 3:53 am

    Kalu nak semua orang memahami semua orang kena jadi jururawatlah…
    Oleh itu soal tiada penghargaan ini adalah sebenarnya adalah satu penghargaan kerana dunia seringkali tidak menghargai sesuatu yg berharga…
    Soal balik kerja malam ialah jika kerjaya nurse diharapkan kerja time normal, maka hospital perlu melatih pesakit untuk mengurus diri sendiri kerana nurse nak balik tido

    Balas Komen Ini
    • zul February 7, 2014, 7:08 am

      ada kaitan ker nurse/tido/kerja banyak dan gaji sedikit serta nama?

      Balas Komen Ini
      • gua hovac February 7, 2014, 8:27 am

        tule pasal..nama pun dh hosiptal….24 jam kena open…mcm x penah g hospital lak……

        Balas Komen Ini
  • sebalik tabir February 7, 2014, 8:46 am

    jenglot mcm nma hantu jak..hahahahahahahaha..

    Balas Komen Ini
  • aku February 7, 2014, 1:38 pm

    gni la tuan puan,apa kata kita renungkan kembali semangat kerja kita tem temuduga dlu.sama kah masi ngan sekarang bila dah dapat.?

    Balas Komen Ini
  • ana February 7, 2014, 2:45 pm

    bersyukurlah dgn rezeki…semua pekerjaan ada tanggungjawab masing2…setimpal dgn gaji yg diterima

    Balas Komen Ini
  • PTD February 7, 2014, 9:13 pm

    kerjalah dengan ikhlas. tidak dinafikan bahawa beban tugas mereka memang berat terutama di wad, bilik kecemasan, lebih lagi yang kena kerja shift.

    percayalah, berat bagaimana pun, kalau dimulakan dengan keikhlasan, pasti anda akan dapat kepuasan bekerja & semua masalah yang disenaraikan tu akan lenyap dengan sendirinya.

    soal pakaian ketat tu, rasanya tuan punya badan sendiri yang tentukan gaya berpakaian.
    soal parking kereta di tempat gelap dan risaukan keselamatan tu, suarakan permasalahan anda pada pengurusan hospital supaya disediakan pengawal keselamatan, pasang lampu jalan dan sebagainya.

    Balas Komen Ini
  • kangkung February 8, 2014, 1:10 pm

    haha kat sini pon nk gduh..
    nasib la aku da jd anggota wlpun gji x bnyak
    besyukur je le ape yang ade.

    Balas Komen Ini
  • Im proud to be nurse February 8, 2014, 5:10 pm

    Im proud to be a nurse.. Sesetengah Masyarakat hanya tau menilai yang buruk tp tidak pernah sama sekali memendang mna baik nya.. Perna x anda terfikir betapa peritnya hidup nurse.. Mungkin inilah rezeki kami setakat jd nurse, jd jgn cuba utk petikai knapa kami nak jd nurse.. Klu semua fikir cmtu jd siapa yg nk jaga pesakit.. Pernah kah anda terfikir kudrat 4 kerat kami ne la yg kena angkat pesakit dari ringan sampai la sebesar zarah,, pernah tidak anda terfikir apa prasaan kami terpaksa cuci najis anda mandikan anda apatah lagi bertarung dengan wabak berbahaya.. Bila2 masa kami boleh terjangkit penyakit berjangkit sbb kami adalah paling rapat dgn anda bila anda sakit.. Pernah anda terfikir betapa takutnya kami seandainya kami ditakdirkan kena jangkitan hiv, hep b dan mcm2 lg penyakit bawaan anda sedangkn tujuan kami merawat anda tapi akibat cecair badan anda kami turut kena padahnya,,,disebabkn kami fikir tanggungjawab kami sebagai nurse kami tetap truskn tugas.. Sedangkan terdapat family yg tidak pn sanggup menetih anda di kala anda bertarung dgn prnyakit berjangkit..pernaka anda trfikir ,kami di rumah ada anak n suami utk menanti belaian kami tp masa lebi byk kami habiskan utk merawat anda ,ada profesion spt cikgu di kala cuti sekolah mereka turut cuti tp gaji jalan.. Tp kami seandainya cuti di peruntukan suda abis kami terpaksa mohon cuti tanpa gaji utk menguruskan masala kluarga yg kami alami,, kmentrian lain cukup jga kebajikan perkeja dgn rumah kakitangan yg mrncukupi disediakan tp bg kami kami trpaksa menyewa atau mencari rumah sendri dgn hanya gaji yg di berikn fikir2 la andai anda di tempat kami.. Utk pengetahuan skalian.. Basic gaji kami hnya rm1800.. Elsun kritikal kmi hnya 3rtus lebi.. Sedangkn kudrat kami berkerja seola2 kami ada 6 kaki n 6 tangan.. Perna ka anda terfikir unifom kami ada sebabnya seperti itu.. Seandainya kami berpakaian labuh jubah n tudung labuh.. Tidak ka anda terfikir segala kuman melekat pada bju kami di kaka kami merawat satu persatu pesakit kami.. Seandainya ia labuh maka kami akan melabuhkn baju kami kpada setiap pesakit dlm kata lain kami telah membawa jangkitan pesakit lain pada anda apabila juntaian baju kami kena pada anda.. Kami pn tidak suka mempamerkan susuk tubuh kmi sbb tu hnya hak suami kami tp pa kan daya jika itulah protokol kmentrian trhadap design bju kami cuma yg terlalu ketat itu adalah ikut individu sndri.. Pernakah anda terfikir kami jga insan biasa punya tahap ksabaran seandainya anda terlalu cerewet mcm mna kami hendak brsabar, adakala kesabaran kmi selalu di ambil kesempatan dgn ragAm yg semankin mnjadi2.. Fikir2 kn la wahai segelintir masyarakat bhawa profesion nurse tidak semudah yg anda sangka,, bila2 masa kami bole pergi dahulu dari anda sebab jangkitan penyakit anda n bila2 masa kami bole di berhentikn keja akibat masala kesihatan yg kami dpt dr anda .. Kkm tidak akn meneruskn perkhidmatan kami sekiranya kami alami masala pnyakit brjangkit sbb keutamaan kkm adalah menjaga kepentingan pesakit tetapi kepentingan nurse di ketepikan.. Senyuman kami terukir disebalik keperitab profesion kami.. Biar tuhan shaja dpt membalas kpd mereka yg mencerca nurse.. Im proud to be a nurse.. Setiap syif kami brkeja yg menguatkan motivasi semangat kami utk berkeja bkn sbb gaji kami tp setiap kebaikan kami buat kmi dpt pahala cash dr Allah swt ,, jgn cuba berkata andai anda tidak merasa apa yg kami rasa

    Balas Komen Ini
    • Pemandu Gred R6 February 14, 2014, 11:44 am

      “Basic gaji kami hnya rm1800.. Elsun kritikal kmi hnya 3rtus lebi.. Sedangkn kudrat kami berkerja seola2 kami ada 6 kaki n 6 tangan..”

      HANYA RM1800???? HANYA RM300 LEBIH??? HOHOHOOOO
      Anda seorang hamba yang tidak bersyukur. mujur ada diberikan kaki tangan. kalo anda xde tgn & kaki, mcmana agaknya ye??? nk marah kat sape plk??? kalo xnk keje, sila resign. Berjuta lg hamba ALLAH blh isi kekosongan anda..yg lebih reti bersyukur. dpt keje, meminta2 pula.
      Aku pemandu, selalu tinggal anak bini on call.bukan boleh nk cuti suka hati.tp keje ni rezeki aku.aku REDHA apa yg DIA bg. Sekian.

      Balas Komen Ini
  • misiku February 8, 2014, 8:26 pm

    Kepada semua nurse2 sekalian…. biar susah dan perihnya pekerjaan sbagi seorang nurse … tahniah anda mempunyai mental dan fizikal yg cukup kuat untuk bekerja dlm bidang ini… semoga semua masalah aduan dpt di ambil tindakan yg sewajarnya… kalau apa yg di aduan tdak di dengar oleh pihak2 berwajib usah risau segala kebaikan akan di balas di akhirat nanti

    Balas Komen Ini
  • MN February 9, 2014, 9:13 am

    Cuba bandingkan gaji u29 nurse dgn gaji u29 lain.. nak sambung belajar pun tunggu dah tua baru leh..mcm2 lg.. jgn ckp mcm pandai je psl keje nurde klo xpnh jd nurse..lalui dulu..rasa dlu cmne..mmg keje shif 7 jam je..doktor bkn 24 jam ade kat wad..yg 24 jam kat wad adalah nurse.. psl uniform mmg aku setuju..kne ubah..xpyh uniform mcm 2 pun..ikut mcm negara maju..g keje pkai bju biasa, smpai tmpt keje pkai baju khas..sblm balik,tinggalkan.. balik rumah pkai bju biasa..xde la nnt bwk blk kuman ke rumah.. psl mkm,ade tmpt yg nurse xdibenarkan mkn..gile ape nak tahan mkn smpai 7 jam? X ke kejam 2?? Psl keje mlm xdpt mkn 2, salah 1 penindasan gak..govt dh peruntukkan cukup utk ration keje mlm nurse.. tp ade hospital xdpt..2 kite mmg lrh pertikaikan sbb mmg ade dlm perjanjian pekeliling jururawat. Belum cerite lg psl elaun baju..yh setahun xdpt pn ade gak..smpai skang diam je pihak atasan..hmmmmphhh

    Balas Komen Ini
    • ANAK SENAH February 11, 2014, 11:22 am

      PPKP u29 pn gaji lg ciput dr nurse…juruteknik 29 pun lg kecik dr nurse…cukupla gaji tu..nk mntk apa lg..pasal lain aku setuju..pasal makan ni aku xsetuju…duit gaji da ada belilah sendiri..agak2la

      Balas Komen Ini
    • kempas April 5, 2014, 5:56 pm

      bodoh la ko ni..staff lain ko ingat senang ke nak sambung..ko ni mesti baru kerja budak2 lagi ni..kalo nursing lepas diploma senang jer nak sambung pjj banyak u ada degree nursing mcm uitm,open u, mahsa dll..kkm siap buat pos basic lagi kat korang..staff lain aku amek contoh bidang pentadbiran dan kejuruteraan mana ada pos basic ni..diploma lanjutan pos basic siap belajar free lagi..hatta dlm perubatan sendiri pon peluang nursing lagi banyak dari staff u29 lain seperti radiografer, jmp, ppka, pembantu farmasi dll..so kalo ko ckp susah sambung belajar mmg auta jer lebih..nurse mmg bodoh..

      Balas Komen Ini
  • rizalk89 February 9, 2014, 9:15 am

    Aku g hosp kat KB n tengok nurse 5,6 orang dok berlonggok berborak je lebih..ada le nurse yg komited tapi sorang dua je…aku g hosp besar KL n nurse dia mmg sibuk giler…aku g klinik kesihatan kat kawasan pekan, ada yg nurse betul2 kerja n ada gak yg auta je lebih…aku rasa kementerian ne bagikan jumlah yang tepat untuk sesuatu kawasan…aku rasa nurse jgn banyak songeh tok ikut laki bila pindah..lau tanya nurse kat hosp besar KL mestile diaorg akan cakap perlu tambahan gaji kerana kerja banyak, tapi lau tanya nurse kat kwsan penduduk yg tak berapa padat, mestile diaorg kap alhamdulillah..elok kiranya kementerian beri allowance base pada bilangan pesakit yg kuar masuk hospital..senang citer, lagi ramai pesakit kuar masuk bermakna kerja bertambah…

    Balas Komen Ini
    • MN February 9, 2014, 3:19 pm

      Setuju..

      Balas Komen Ini
      • Anonymous February 10, 2014, 3:02 am

        hospital besar mana sekalipun tetap ada wad yang x busy….tu yang rizal tgk nurse dok borak tu.kt mana2 hospital selalunya kecemasan,general wad medikal dan surgical la yg bz kaw2…icu busy pn still acceptable sbb bil. nurse sama byk dgn pesakit

        Balas Komen Ini
      • ANAK SENAH February 11, 2014, 11:23 am

        yang ni sy setuju..x berat sebelah

        Balas Komen Ini
  • macha leele February 9, 2014, 3:36 pm

    kje biar iklas…bkn duet smate2..

    Balas Komen Ini
  • hasliza February 10, 2014, 12:15 pm

    Tolong jaga kebajikan kami.staf kurang.klu sakit ..nk mc pn susah.sakit2 pn ada yg terpaksa datang keja.kesian dekat rakan setugas… biarlah keja ramai, insyallah hasilnya lebih berkualiti tiada lagi aduan dari pesakit, bebanan kerja dapat dikurangkan. Baru dinamakan kerja berpasukan.baru ada keseronkan bekeja.niat di hati mahu yang terbaik untuk pts tapi kadang2 tu sampai tk trdaya.please fahami kami

    Balas Komen Ini
  • Duktur Heart February 11, 2014, 11:55 pm

    Semoga KKM membuat penambahbaikan. Kesian kepada para jururawat. Kepada yang mengata, sudah-sudahlah. Tidak menambah pahala pun.

    Balas Komen Ini
    • SHAHCHENKO February 13, 2014, 1:09 pm

      nurse kuat sex tu.. penat nak kayuh.. hahhahah

      Balas Komen Ini
  • moyangketam February 15, 2014, 8:35 am

    Assalamualaikum semua
    Isteri saya seorang jururawat kerajaan. Saya bangga dengan pegorbanannya kepada masyarakat. Kadang kadang dengan komitmen kerjanya mengikut senarai tugas yang di berikan membuatkan tiada masa untuknya menghabiskan masa bersama keluarga. Balik ke rumah saja dah keletihan. Bayangkan lah jika kerja di hospital, berjalan ke wad wad untuk merawati pesakit dan melayan kerenah pesakit tidak sedar berapa kilometer sehari mereka berjalan. Bagi yang bekerja di Klinik Kesihatan pula menyabung nyawa memandu kereta atau motosikal sendiri untuk memberi perkhidmatan kepada masyarakat tanpa di lindungi insuran diri ketika membuat permeriksaan ibu ibu yang melahirkan anak. Patutnya kita bersyukur dengan adanya mereka. Kalau setakat mereka meluahkan pendapat mereka,, pihak berkenaan patut mengambil perhatian. Pada jururawat teruskan tugas anda. Walau di sumpah berbaku bakul insyaallah setiap sumpahan itu akan jadi pahala pahala dari Allah di akhirat kelak.

    Balas Komen Ini
    • Anonymous February 17, 2014, 10:53 am

      meluahkan perasaan atau tidak berpuas hati dengan gaji? cuba tgk ‘luahan’ tu betul2 “Gaji Sedikit Tapi Kerja Banyak. Kementerian Kesihatan Lembab & Lemah”. Kerajaan dah bg bonus kat dia. bagi gred Jururawat (diploma) U29. Pentadbiran N27 (diploma). awal2 dah beza.. maknanya awal2 dpt keje gaji dh “up”. tak pandai nak bersyukur, siap kutuk lagi kementerian ni “lemah dan lembab”. Resign cepat, melambak lagi org kat luar sana nk keje!! pesakit pun bertambah sakit disebabkan nurse hati tak ikhlas mcm kamu ni!!

      Balas Komen Ini
      • azmi ismail February 18, 2014, 2:22 am

        hahahaa hospital kerajaan cap ayam masih guna kipas heeeeeeeeee

        Balas Komen Ini
  • Mie February 23, 2014, 6:13 pm

    Nak tanya.. saya baru je start keja (jururawat kkm)ni.. agaknya bila gaji akan dapat lepas lapor diri… adakah selapas 3 bln bekeja baru dpt gaji.. Tq

    Balas Komen Ini
  • norlia February 28, 2014, 12:06 am

    Saya seorang guru,walaupun mampu ke hospital swasta tapi tetap bersalin dihospital kerajaan…kerana perkhidmatan yang baik,layanan yang baik,tiada beza dengan swasta…layanan jururawat juga sangat baik.tahniah kpd semua jururawat yang sentiasa peka terhadap pesakit.

    Balas Komen Ini
  • Anonymous March 7, 2014, 2:47 pm

    Ada lagi jabatan lain yang banyak keja,gaji kecil,cuti sikit,aduhhhhh…kalau aku kayyyyyyaaaaa….?????????????????????

    Balas Komen Ini
  • Adam Hamidah March 21, 2014, 9:33 pm

    Asalamualaikum semua…saya seorg ketua jrawat…kepada yg marak n ckp kasar pasal jrawat…saya sedih dengar seb bg saya kj mereka mmh banyak…mcm2 nk buat sebelum pass over report ke shift seterusnya……apa yang p3nting..kita kj ngan iklas yolong org yg sakit..pasal mkn..anda kena pkan..n bukan mengadu…ok..iklas kerja insyallah Allah swt akan bantu anda…

    Balas Komen Ini
  • Tikus Kesturi April 3, 2014, 1:30 pm

    Pantry kan ada. Berapa orang Nurse bertugas pada satu shift / satu seksyen x boleh ke kumpul seorang RM30 sebulan, beli la biskut jajan, roti canai segera, minuman instant etc.. ? Ke pasal kedekut berkira-kira sesama sendiri?

    Balas Komen Ini
  • sayuti April 5, 2014, 5:25 pm

    jururawat gaji dah banyak buat apa sedia makan bagai..beli la makan sendiri..jgn dok citer pasal jururawat jer..kerja lain pun kerja bertimbun gaji lagi kecik dari jururawat ni.ko tengok la jururawat spital mewah sial..kalo yg kerja kat kl ni.kereta honda city vios tu perkara biasa bagi jururawat..kalo yg kerja kat pendalaman cam kelate dan ganu kedah mampu dah deme ni pakai wish, civic, camry accord..

    Balas Komen Ini
  • serigila April 14, 2014, 7:59 pm

    anyway nurse mmg bodoh..tak patut bagi gaji banyak2 kat depa ni..elaun kritikal depa bukan sikit..sebulan 300 bro..padahal kerja macam gampang..anjing betol la kan..aku benci giler dengan nurse motherfucker stupid

    Balas Komen Ini
  • pujangga kelana April 16, 2014, 3:33 pm

    Saya harap janganlah salahkan terus pengadu nurse diatas,saya faham kerja mereka…dan saya faham apa sebenarnya berlaku.jagalah adab…saya harp pihak kerajaan jangan diam ja…perbaiki sistem pakaian nurse kepada lebih islamik….dari segi tekanan kerja bidang kesihatan la plg membebankan dan harap pantauan dibuat ke atas semua jabatan yg mana majikan suka tekan orang bawahan…..yg suka komplen kerja jururawt tak ok mmg tak bersyukur..bukan semua tak baik..dan niat hati dorang pun baik dari segi pemakaian islamik mcm pengadu ni…cuma peraturan yg ditetapkan kerajaan tu teruk…bg nurse yg ada ikut aliran agama kat dkolah dulu..sy cadangkan cari lah kerja yang damai di hati

    Balas Komen Ini
  • SambalBelacan May 11, 2014, 5:08 pm

    Suruh aje jururawat2 mengada2 ni kerja diladang2 kelapa sawit…biar mereka tau air-con(matahari) kat ladang kelapa sawit tu panas ke sejuk?…x tahu nak bersyukur kerja senang ada air-con lagi…

    X pernah rasa susah, tu yang x tau nak bersyukur…ada2 saja…x tau ker??…ada yang hidup lebih susah lagi…

    Balas Komen Ini
  • misi-misi August 2, 2014, 3:01 am

    setuju dgn nurse jackie….kepada Dr house,,,kerja housement kat sini,, misi-misi yg kena bagi tau,,, tiap2 pg ambil medication chart belek2, tapi tak penah order kalau dah habis!!!! page dlm medchart tu kalau habis pun tak penah nak ambil br!!!!! my godness.tp pegang BHT and medcahrt punyala lama. Datang kerja 6pagi…. misi kan sini kerja lebih dr 7 jam ok…. claim pun tak…misi gred kalau tinggi tak boleh claim macam akauntan and penjawat awam lain…

    Balas Komen Ini
  • CTY August 2, 2014, 12:02 pm

    test

    Balas Komen Ini
  • CTY August 2, 2014, 12:06 pm

    APELAH MISI MISI NIE. KAMU TUE BUKAN SETAKAT KERJA TP BERBUAT IHSAN KEPADA PESAKIT. BUKAN SETAKAT DPT GAJI PAHALA DAPAT RAMAI ORANG SUKA AG. KALO ASEK COMPLAINT BERKAT KE GAJI YANG KAMU DPT CEK MISI OIIII. KT HOSPITAL TAK KAN KANTIN TAK BUKAK…….. KALO TAK BUKAK SURUH LAH MAK CIK KANTIN TUE BUKAK 24 JAM……..

    Balas Komen Ini
  • CTY August 2, 2014, 12:12 pm

    MISI KENA BERSYUKUR DPT KEJE NG KERAJAAN ELAUN RUMAH ELAUN KERETA BONUS SEMUA DPT. KETE RUMAH RATUS RIBU BOLEH DAPAT. JANGANLAH TAK BERSYUKUR SGT. GIGIT TANGAN ORANG YBAGI AWK DUIT.

    Balas Komen Ini
  • Anonymous August 10, 2014, 6:40 am

    Setiap keje pasti ada masalah dan ketidakpuasan hati.. biarkanlah mereka bersuara untuk kebajikan masing2
    . Mereka ada hak untuk bersuara.. kepada mereka yang merasakan kebajikan dlm kerjaya mereka xterjaga tetapi tidak ingin ybersuara, bdiam diri adalah lebih baik. Janganlah asyik menindas mereka..jika benar kebajikan mereka xterjaga, adakah yang bsuara kasar ini yang akan menanggung? Bercakap biarlah berhemah.. tq

    Balas Komen Ini
    • cty August 17, 2014, 9:12 pm

      Membohong kebajikan tk terbela. Kalo tk terbela tk kn tiap tiap tawun dpt bonus. Tk kn boleh dpt rumah rates ribu….. Tk kn dpt beli kete rates ribu Oiiiii

      Balas Komen Ini
  • nn August 31, 2014, 7:07 am

    kalau macam ni lah pandangan org malaysia kat jururawat, tak payah lah kami berkhidmat utk masyarakat.. kalau korang yang jadi nurse, korang tau lah struggle dia macamane..
    btw, im working in saudi arabia. with very very good salary yang melimpah ruah, doa yang baik2 dari pesakit.. memang syukur and alhamdulillah sangat2.. tak menyesal kerja jauh2..
    so for the nurses, dont think too much, just get lost from the country.. n work abroad.. sekian

    Balas Komen Ini
  • misipasirberdengung September 9, 2014, 2:47 am

    Profesion jururawat memang diperlekehkan semenjak akhir-akhir ini. Setiap kerjaya punyai karisma tersendiri , kehadiran kolej-kolej swasta yang rata-rata ibarat menjadikan diploma kejururawatan sebagai taruhan perniagaan (bukan semua).

    Sehinggakan lepasan kolej- kolej SPA8 kerajaan , dan lepasan kolej yang dilatih khas dari beberapa hospital swasta turut mendapat tempiasnya.

    Dilihat dari kaedah pengurangan isu pengangguran ,
    kolej -kolej swasta sendirian (bukan dibawah tajaan langsung hospital) ini sebenarnya ibarat memberi peluang kedua kepada lepasan SPM yang kurang berjaya.

    Syarat kemasukan lebih longgar kerana ada diantara kolej-memberi peluang kedua untuk penuntut memperbaiki subjek-subjek “LEMAH” , sewaktu mereka habiskan diploma itu sendiri. Asalkan sebelum Peperiksaan Lembaga, penuntut sudah LULUS subjek asas dan memenuhi syarat.

    Soal bodoh atau pandai tidak wujud di sini, kerana saya percaya semua orang berhak diberi peluang kedua.
    Tapi tak dinafikan juga, ada di antara golongan lepasan kolej swasta ini, kurang berkualiti dari “skill” ekoran pendedahan “posting” yang” jarang-jarang” semasa tempoh diploma .(BUkan SEMUA))
    Akibatnya mereka banyak habiskan masa posting di rumah orang-orang tua berbanding pusat perubatan kerana penempatan jururawat-jururawat pelatih yang SESAK di hospital kerajaan. Sedangkan Hospital Kerajaan mempunyai pelatihnya sendiri.

    Bagi pelatih-pelatih dari kolej swasta yang DITAJA @ kolej yang mempunyai hospital mereka sendiri, nasib mereka lebih terbela dengan penempatan posting yang sudah tentu ada. Kerana mereka berkhidmat di hospital mereka sendiri.

    Tapi jika dibandingkan pula dengan golongan jururawat yang sememangnya tidak serius dengan profession ini. Tak kira dari mana asal didikan mereka, “kalau dah malas tu, malas juga”.

    Balas Komen Ini
  • cucumiah September 11, 2014, 2:25 am

    pokoknya ramai yg jeles dgn jururawat..

    Balas Komen Ini
  • misipasirberdengung September 11, 2014, 5:13 am

    Masing2 perlu mengambil serius pandangan lekeh ini.
    Jururawat perlu kekalkan kualiti dari longgokan kuantiti.
    Masyarakat perlu menghargai, dan tidak melabel “setitik nila rosak susu sebelanga” kepada kami.

    Negara sibuk dengan isu kekurangan tenaga jururawat sedangkan graduate nursing keluar melebihi ..

    Akhirnya kami yang selama ini berusaha memenuhi “High expectation” dari masyarakat, terpaksa membawa diri ke negara lain , berikutan gaji yang berganda lumayan dan profession kami di sini lebih dihargai.

    Balas Komen Ini
  • ex-ho September 12, 2014, 9:39 pm

    bodonya penjual kangkung. boleh pulak compare gaji houseman dgn nurse?? nurse keja 7 jam, houseman at least 12 hours. nurse after night shift cuti 3 hari. HO? after night shift, balik tdo, esok sambung keja mcm biasa.. working hours HO 2 kali ganda nurse tp gaji rm 4400. kalau bhagi 2(sama working hours dgn nurse) = rm 2200. itu x kira lagi belajar medik, susah nk pecah kepala. korang nurse belaja diploma, basic je dr apa yg medical graduate belaja.. itu pun demand mcm haram. lain kali guna otak analisis betul2x logik ke aduan korg tu

    Balas Komen Ini
    • osman November 12, 2014, 7:07 am

      hoi ckup lah gaji itu siapa suruh mai bidang ini kalo x suka p lah lu pya tmp ada byk org mnak tggu bg gaji 2000 pun dah ckup ramai nak tggu hang pya tmp

      Balas Komen Ini
  • ex-ho September 12, 2014, 9:47 pm

    lg satu, nk kalau nk maen compare gaji dgn negara luar, x pyh lah. sebab apa? sebab gaji usd 4000 pun, living cost berkali ganda dr malaysia. kalau kira ratio balik, sebenarnya lebih kurang sama je harga gaji keja kat malaysia. Dan lg satu, betulke nurse sibuk? ak tgk duduk mengumpat je kat dlm pantri tu. puihh nurse!! demand nk tggi, akai pendek, cetek, bodo piang!! patutla nurse je pun, otak udang. jgn sesekali compare nurse dgn houseman. kalau betul x puas hati awat x jd houseman? blh bgtau? hmm apa?? x dgrla, ckp kuat sikit.. owhh korang bodoh rupanya.. sedar pun bodoh, tp demand nk tggi!!

    Balas Komen Ini
  • misi September 19, 2014, 1:44 pm

    ALLAH, BUKA KAN LA HATY MEREKA2 SMUA YG BKATA JELIK INI YA ALLAH .. BERIKANLAH MEREKA TAUFIQ DAN HIDAYAH MU . AAMIIN

    Balas Komen Ini
  • misiku kuza October 21, 2014, 9:28 pm

    Bayangkan jela klw korg ni patah kaki, nak lak terkencing tgh2 mlm, kau nk pggl spe ntok tlg kau? Nak pggl doktor? Silap2 kau pggl doktor, doktor lak pggl nurse. Nurse jgk yg akn tlg kau kan…. pkr sblm ckp. Nurse ni wt kje mulia. Spttnya korg hargai nurse ni, bkn mngutuk.

    Balas Komen Ini
    • Orang biase December 10, 2014, 8:51 am

      Nak khinching pun nurse tlg buatkan ker.. Lagi apa service yg disediakan.. Bleh cibukkan skli kut..

      Balas Komen Ini
  • osman November 12, 2014, 7:05 am

    oi nurse bodoh bidang nurse tapay tengah gaji lah bidang itu service utk masyarakat .krajaan bggaji tggi x ckup lagi p mkn lah belacan da bodoh org melayu aje bg tau gaji x ckup p lah luar negara

    Balas Komen Ini
  • gadies December 6, 2014, 1:24 pm

    Ckap la ape pun..nti2 ko sakit mak bpak sedare mare ko sakit msuk spital nurse gak yg jage..hidup jgn bongkak sngt ..ludah ke langit akhir sekali jatuh gak atas muke sendiri..

    Balas Komen Ini
    • Anonymous December 7, 2014, 8:43 am

      bg yg pandai ckp sgt tu,bg dia kerja utk satu shif bg rasa..kkm mohon NOTED utk nurse ni…ug x puas hati tu mmg dia dah x puas hati pd nurse,jgn di layan org bodoh sombong mcm ni..ckp bkn main lg..otak letak kat kaki…nurse chill selalu..esk lusa kena pd keluarga sendiri br tahu rasa nyerr,yes mmg ada paramedik laen x pi tanpa nurse kerja x akan lengkap..kkm plzz noted utk nurse..insan yg selalu berdiri yg bergelar nurse..salam

      Balas Komen Ini
  • dah boring December 7, 2014, 2:35 pm

    x dinafikan nurse ni byk beban tugas.tnpa mrk ni mcm mnalah hospital brfungsi.sy thu sbb kakak sy jga seorang nurse.jgnlah memandang remeh tugas mrk.ada yg btul2 bkerja dn jga sbaliknya.pglaman sy sndri swaktu bersalin anak sulung di hosp krajaan mmg xluput d ingatan.
    sy brsalin lwat tgh mlam.sy d bwa kluar dri bilik bersalin lbih kurg jam 3 pg.tiba di wad sy di bantu oleh seorang nurse 30an yg sgt bagus budi bhasa nya.sbelum blalu nurse smpat bpesan klau ada apa2 bleh panggil mrk utk bntuan.suami pla xdpt msuk sbb bkan waktu mlawat.tfikir jugk sapa nk tlong klau xda suami kat tepi?
    sejam kmudian lalulah seorg nurse lain.sy mmanggil utk mminta bantuan krna sya rsa xselesa sbb pad dh penuh.sy minta tlong dia tukarkn atau pn tlong sy bangun ke tandas krna kpla sy sgt pening.yelah.nma pun lpas branak.byk kluar darah.tpi slmba je nurse ckp xpyh tukarlah mcm tu.baring je.esok je tukar.oklah mcm tu.sy diam je.
    smpailah esok pgnya.shift pun btukar.dtglh nurse2 lain.seorg nurse yg agak tua dn grang mukanya dtg btanya.sudah tukar ke blum pad smlm.sy ckp blum.sy xdpt bgun sbb kpla pening sgt.dgn grang dia suruh sya bgun dn tukar pad.bla sy bangun je,cadar dh kotor sbb bocor.brtambah2 lh garang dia komplen sy sgja xtukar pad.smua yg di situ pun toleh2.mna x nya,suara nurse tu mcm pkai mikerofon.ada ke dia ckp sya xjga
    kbersihan lpas branak.sedih sy dgr.malu pun ada kna mrah dpn org.sy bsabar je msa tu.rsa nk nangis pun ada.
    ok.dtg lg nurse yg grang tu 1jam kmudian nk tnjuk cra cuci pusat ank.skali dia bukak lampin ank sy,dia ckp knp sy xtukar lampin anak.anak berak pun xtaukah.sy jwb sy bru je sdar tdo.garang gila muka nurse tu.dia xtau kah mcm mna rsa org lpas branak?mstilah penat.itu yg sy hairan.xkan sy sgja nk biarkan anak sya.skali lg rsa bengang gila dgn nurse tu tpi diamkn je.
    nurse tu dgn kasar bersihkan anak sya smpai kan anak sya mnangis xkluar suara sbb ksjukan.ksian tgok anak sy msa tu.tmbah lg sedih sbb jauh dr fmily.dgn mulut mbebel mcm xikhlas pla nurse tu mnolong.ada ke patut dia ckp sy sgja manja2?Suka nk baring je.eh?sya heran lg skali.mmg org lpas branak xsmpai 7jam aktif kh?ada ke ptut dia bndingkn sya dgn akak katil dpan yg dh branak lbih shari.bukan branak sulung lg tu.?yg mmg dh ada pgalaman.dpn trus terang sy ckp psakit depan,kiri kanan sy tgok sy smacam.seolah2 sy salah,sdgkn hakikat sbenar keadaan sya org xtau.
    lbih kurg pkul 10pg,suami sy dtg sbb waktu mlwat dh.tpi sya xceritakn pd suami.takut dia pla mgamuk dkat nurse garang tu.hbis je shift nurse grang tu sy lega.sbb nurse yg lain2 smua bgus.
    esoknya sy d benarkan kluar wad dgn anak.nurse yg grang tu lh yg bkerja.spjang pg tu heran jgak.ok pla nurse tu bla btanya sy itu ini.xpula grang mcm smlam.sblum balik tu bru sya thu rupanya2 dia baru sedar yg sya juga seorang yg bkerja d bidang perubtan mcm dia.bezanya sya swatsa je.patutlh baik smacam lpas tu.
    sblum balik nurse tu smpat brpesan jga diri n anak btul2 pas brsalin.sy lngsung xsnyum.pduli apa.ada ke dia nk pilih bulu mcm tu.?hipokrit sungguh pdahal smlm lynan mcm smpah.utk mkluman,sy bkerja jauh dri fmily sndiri n mentua.jdi smua nya sndiri urus dulu.sy pla bsalin awal dri jangkaan.suami pla xda pglamn lg.kelam kabut jgk suami msa tu.tmbah lg anak sulung.mmg sy xkan lupa muka nurse tu smpai skrg.fobia dgn layanan yg d berikn.
    bukan smua jga nurse yg mcm tu.segelinitir shj.kerana nila setitik rosak susu sebelanga.itulh pglaman sy dgn nurse krjaan yg tua n jhat itu.tq.harap org lain xda pglaman mcm tu.

    Balas Komen Ini
  • medical team December 9, 2014, 2:05 pm

    salam perubatan…
    Semua pekerjaan ada kelebihan dan kekurangannya….dan setiap pekerjaan pasti ada yg bagus kerjanya dan ada yang x menepati piawaian…
    Tuntutan jururawat tu boleh2 saja tapi jangan terlalu mendesak…banyak lagi profession yg memerlukan perhatian…
    Siapala kita untuk mengatakan kitalah orang yg paling teruk bekerja, kitalah org yg paling bagus bekerja tapi dibayar murah…???
    Ya…mungkin di luar negara gaji yg dibayar ada yg lebih tinggi tapi ada juga di negara lain gaji yg dibayar jauh lebih rendah sedangkan beban kerja mereka mungkin sama atau lebih dari kita…
    Kita kenala bersyukur…dalam bidang perubatan ini sepatutnya kita sepatutnya saling menghormati antara satu sama lain…
    Bukan nurse mencaci MA, PPK mencaci doktor, doktor mencaci farmasi, farmasi mencaci nurse dan sebagainya…
    Kalau macam inilah budaya kerja kita sebagai staff KKM sampai bila2 pun kita x kan mampu memajukan diri kita…
    Sekiranya kita x tau belajarla…jika ditegur terimala dengan hati terbuka…sekiranya kita ada ilmu kongsikanla…jangan kita selalu menyalahkan org lain…
    Cuba kita menyalahkan diri sendiri dulu sebelum menyalahkan org lain…in shaa Allah hubungan sesama kita kakitangan KKM akan lebih baik dan kita akan merasa lebih tenang dan lebih seronok bekerja…
    Hargaila org di sekeliling tempat kerja kita…pekerjaan kita adalah satu ibadah…setiap kekurangan kita in shaa Allah akan ditutupi oleh org lain…
    X de siapa pun yg boleh mendakwa diala yg paling sempurna kerjanya kerana tanpa org lain di sekeliling kita, kita x akan dapat mencapai kesempurnaan tersebut…
    Bekerjala sebagai satu pasukan yg kuat dan saling menghargai antara satu sama lain…
    Maaf kerana panjang celotehnya…

    Balas Komen Ini
  • suami missy December 10, 2014, 4:42 am

    Sy pn suami pd sorg misi jgk… Dlu mmg xbape b’kenan sgt la dgn misi nie, aku suka cikgu tp alih2 jodoh dgn misi gak.bini aku kje kecemasan. Abis kje pkul 9mlm, 11mlm bru nk bukak gate umah. Dukung ank masuk, x terus duduk. Ada sj nk dikemasnya dgn baju x b’tukar. Kje pagi lak abis pkul 2ptg, pkul 4ptg bru nk smpai. Msuk umah salin baju, siang ikan nk msak utk aku, smbil nk tgok ank aku lg…(sorg ank istimewa yg agak hyper) aku nengok kesian, tp dh kna kja jugak sbb bntu ringankn beban aku. Dia xpenah nk bising atau rungut kja penat. Walhal aku tau mmg dia penat. Siap aku kdg2 bising lg suh dia buat itu ini kt aku. Penah byk kali juga dia tdo dlm keta sblm amik ank aku kt umah pengasuh. Blk kja mlm, nk tdo tp ank aku ada. Ank lena, dia lena. Ank jaga, dia pn jagala… Korg jgnla ckp bukan2 pd dorg. Xsemua dorg kerek, kuang ajar dn sbgainya.msih ada diluar sn nurse yg baik, penyabar layan karenah pesakit2. Aku salute bini aku, aku xkn dpt ganti tmpt dia smpai bila2. Thanks juga sbb sabar ngan karenah aku, ms yg sama dia jg baik ank istimewa kami tu.

    Balas Komen Ini
  • noni December 14, 2014, 12:12 pm

    mmg kesian misi2 ni..selalu jadi habuan seranah patient yg high altitude. Klu misi klinik kesihatan lg haru, kena kluar on call mlm2 utk sambut org bersalin n lawat rumah..siap kena kejar dgn anjing lg klu tuan rumah (pesakit) buat bodo x bukak pintu..risiko jenayah tu lbh tinggi dr yg keja kat sepital.
    Tapi misi2 yg baik hati, ikhlaskan hati, jadikan profesion itu sebg satu tanggungjawab, bkn beban, InshaAllah, gaji yg diterima tu lbh berkat n x rasa penat. Ingat org yg tersayang klu rasa hati tu mula x ikhlas. Klu masih x puas hati, pilih la kerja lain. Hakikatnya, kerja dimana2 pun sama saje, ada kurang dan lebihnya.

    Balas Komen Ini
  • Anonymous December 17, 2014, 4:41 am

    Cik HO rara diana..
    ko br nk jd ho x pyh nk blgak ckp psl kje misi ye..knon nk ckp HO bz..dh tntula sbb sume HO br msuk kje bdo sume bnda nk kne blja..ko pny kje pn sbuk sruh misi wt..dh nme pn ko 2 HO aka doct PELATIH x pyh nk sme kn dgn misi..wt kje pn x reti..klu pndai sgt ko msuk kje jgn mntk tlg ape2 dr misi..cer tgk blh ke???mmg Dr ade on call tp korg dibyr setiap kli on call yg korg wt 2..tp utk MO je, ko HO g mam la..mmg x lyk pn…sekurg2nya doct klu nk cti x ssh, cti bslin pn blh amk smpi sthun…ko igt misi blh ke wt mcm 2…xpyh nk ckp knon mcm bgus…br medic student,blm jd doct pn lg tp dh blgk mcm gmpg je prngai…

    Balas Komen Ini